Väx upp för fan!

På tåget hem från årets Transportforum i Linköping. Ni vet, trafikbranschens årliga firmafest, med 1700 deltagare och hundratals föredrag. Vi på Trivector höll 25 av dem, och ledde 3 sessioner. Nog ett rekord för oss tror jag.

Datorn poppar ur sig varningar från SMHI och olika media om stormen Egon/Dagmar som är på väg in över södra Sverige. ”Dags för oväder igen” skrev just Sydsvenskan. Och så lär det ju bli framöver, eftersom vi inte förmår att få till de åtgärder som krävs för att klara tvågradersmålet.

Vilket bekräftades igår när jag ledde en session med rubriken ”Varför går vi inte i riktning mot ett hållbart transportsystem?”  Tydligen var rubriken tillräckligt attraktiv för det kom 220 personer. Och vi hade både intressanta föredrag och ett bra panelsamtal.

Håkan Johansson från Trafikverket, forskaren Fredrik Pettersson från LTH och Sven Hunhammar från Naturskyddsföreningen höll med mig om att vi inte går i rätt riktning, och inte planerar för att göra det heller. Anders Brandén Klang från Trafikanalys fick inte uttala sig, men visade på indikatorer som pekade på att vi inom några av dem, som man använder för att mäta det transportpolitiska målet om hållbarhet, faktiskt går i rätt riktning.

Och javisst, tillgängligheten för funktionshindrade blir allt bättre, liksom trafiksäkerheten. Men också klimatmålet går i rätt riktning enligt Trafikanalys. Och så har det sett ut under några år. Nya bilar har blivit bränslesnålare, samtidigt som körsträckan inte ökar längre. Fast i fjol blev bilarna inte längre snålare, vilket skall bero på att det säljs allt fler fyrhjulsdrivna bilar.

Men det går allt för långsamt, eftersom vi fortfarande prognosstyr istället för att målstyra. Skall vi ha någon chans att klara de klimatmål som Sverige satt upp, och som man säger skall gälla även för transportsektorn, måste vi sluta med ”predict and provide”. Det var nog alla i panelsamtalet ense om.
Och då krävs bland mycket annat att Trafikverket får inskrivet i sitt regleringsbrev att de skall arbeta på detta sätt, och för att minska koldioxidutsläppen. Så är det inte idag. När jag i ett uppdrag för Trafikanalys nyligen granskade de senaste årens regleringsbrev fann jag att också instruktionen att Trafikverket skall arbeta efter fyrstegsprincipen försvunnit.

Insikten om behovet av att gå i hållbar riktning finns idag inte i kulturen hos alla beslutsfattare. Inledningen av hela Transportforum ägnades som exempel i sin helhet, bortsett från ministerns sedvanliga inlägg, åt en hyllning till de självkörande bilarna. Volvo fick oemotsagt visa den ena reklamfilmen efter den andra. Och i paneldiskussionen fanns ingen som ifrågasatte. (fråga mig nästa gång!).

Nya ministern Anna Johansson höll ett helt ok invigningstal, som pliktskyldigast berörde alla trafikslag. Fast hon sa faktiskt att flyg mellan Göteborg och Stockholm inte är hållbart.
Nästa gång tycker jag vi ägnar hela invigningen åt cykeltrafik. Den är just nu lika hajpad som självkörande bilar. Men har färre lobbyister.

Jag slutade min dragning i sessionen om varför vi inte går i riktning mot ett hållbart transportsystem med ett antal punkter vi behöver jobba med:

• Sveriges ambition gå före är viktig
• Det räcker inte med tekniska åtgärder
• Sluta med ”predict and provide” –  målstyrning istället för prognoser
• Använd fyrstegsprincipen på allvar
• Jobba med backcasting
• Gör det tillsammans på nationell, regional, lokal nivå
• Involvera många aktörer, även företag

Och så den sista punkten som fick mycket uppmärksamhet. Vi vet ju vad som krävs så då därför är det oansvarigt av beslutsfattare att inte göra något:

•Väx upp för fan!

5 kommentarer
  1. Per Schillander
    Per Schillander says:

    På spiken, även denna gång. En nyansering är att vi på TRV faktiskt jobbar med fyrstegsprincipen, på allvar, i den nya planeringsprocessen. Inte perfekt, men i rätt riktning.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.