Går det åt skogen med de hållbara transporterna?

Sitter och tittar ut över havet och skriver detta. Det börjar bli dags att flytta tillbaka in till stan. Nattågssäsongen börjar på söndag.

Ser segelbåtarna kryssa i segelsällskapets regatta. Det blåser bra. Sommarens väder har varit ovanligt varierat. Inga temperaturer över 30 grader nånstans i Sverige, men en normal medeltemperatur. Blåst har det gjort, och prognoserna har varit mer fel än rätt. Men inga extremväder i Sverige. Men på andra håll har det varit mycket höga temperaturer. Som visar att klimatet är på fel väg.

Vi har tre år på oss att vända utvecklingen om vi skall klara Paris-avtalet, säger sex forskare i en artikel i Nature, den 28 juni 2017.

Bland de sex prioriterade sektorer man pekar ut, där åtgärder behövs nu, är transporter ett. Det som behövs inom området fram till 2020 är t ex att minst 15% av nybilsförsäljningen är elbilar (är 1% idag), det behövs en fördubbling av kollektivtrafikresandet i städer, (den svenska ambitionen att nå detta mellan åren 2008–2020, har inte gått så bra). Vidare måste energieffektiviteten för tunga fordon öka med 20%, och de klimatpåverkande utsläppen från varje rest kilometer flyget minska med 20%.

Allt på tre år.

Det kommer tyvärr inte att gå. I artikeln säger man: These goals may be idealistic at best, unrealistic at worst. However, we are in the age of exponential transformation and think that such a focus will unleash ingenuity.

Ser vi på svenska siffror på försäljningen av elbilar, och fördubblingen av kollektivtrafiken, kan vi konstatera att trenden inte på något sätt är exponentiell, snarare tvärt om.

Och även om de tre åren kanske inte skall tas bokstavligt så är det bråttom. Men det verkar inte ha fastnat i beslutsfattarnas huvud.

I sommar har Al Gore haft premiär på sin uppföljare till An inconvenient truth. Den har fått namnet An inconvenient sequel – truth to power. Har du sett eller läst om den i svenska medier? Inte jag heller. Filmen handlar om vad som hänt sen förra filmen, om extremväder som blivit värre, men också om tekniska satsningar som går åt rätt håll, som solenergi. Filmen omredigerades efter att Trump bestämt sig för att lämna Paris-avtalet, för att man ansåg detta så väsentligt. Den får svensk premiär den 17 november.

Trots ständiga larm om hur akut läget är, är det svårare och svårare att få igenom åtgärder som verkligen hjälper oss att snabbt vända trenden. Media verkar inte ens orkar rapportera om de akutlarm som kommer.

Inom den bransch där jag jobbar, trafik och transporter, är det en väldig hype just nu kring tre trender: elektrifiering, automatisering och tjänstefiering. Elektriska, självkörande bilar i ett system för transport som tjänst. Så är allt löst. Eller?

Så är det naturligtvis inte. Vi reser mer och mer, och om vi alla skall göra det med bil, räcker varken plats eller råmaterial till. Elbilar ger stora koldioxidutsläpp vid tillverkning, och även om detta förbättras efterhand, så behöver vi minska utsläppen mycket fortare än elbilarna hinner utgöra en stor del av flottan.

Eldriften kommer, och är viktig på sikt. När jag lyfter blicken ser jag Robert, vår robotgräsklippare, som sparat ett antal liter bensin i år, och besparat grannarna från trist buller. Och de två veckor jag jobbat har jag hälften av dagarna cyklat de 22 kilometrarna till Lund på min nya elcykel.

Så nej, jag är inte pessimist. Jag har aldrig trott att det är meningsfullt, oavsett vad saken gäller. Det finns fortfarande möjlighet att vända utvecklingen – men vi måste göra det nu. Och vi måste våga fatta beslut som verkligen styr åt rätt håll. I nästa blogginlägg kommer jag att skriva om det.

Jag kommer inte sluta kämpa.

När det är svart är det för man skall se fyrverkerier  

Oskar Linnros

Share on Pinterest
Dela med dina vänner:










Submit
2 kommentarer
  1. Kerstin Gustafsson
    Kerstin Gustafsson says:

    Kämpa vidare, Christer! Det går att lösa globala hot om alla kraftsamlar. Idag har vi glömt hur världens ledare – med Margaret Thatcher som påtryckare! – snabbt fick hejd på utsläppen av ozonstörande ämnen. Och någonstans i surret av allehanda rapporter hör vi att ozonhålen vid polerna börjat krympa. Tänk om vi kan få samma framgångsmekanism även för klimatfrågan! Då behövs du och alla som jobbar faktabaserat med kommunikation, dialog och påverkansarbete på såväl lokal som global nivå.

    Svara
  2. Erik Sandström
    Erik Sandström says:

    Utmärkt med övergripande tankar när en arbetssäsong går i gång! Fortsätt leverera bekväma och obekväma sanningar, d.v.s. information som bygger på fakta! Det är naturligtvis mycket angeläget vi snarast möjligt får ned de GLOBALA transporternas klimatpåverkan. Fast vi som äter nötkött och har onödigt varmt inne, duschar varmt länge o.s.v. kan ju gärna rensa i eget bo först. Resurserna för att minska klimatpåverkan är alldeles för små. Vi svenskar och alla andra påverkar det globala klimatet. Det är värt att ställa frågan om klimatinvesteringar i Sverige är en effektiv resursanvändning för klimatet. Spridningseffekterna torde bli mycket större för medel som satsas för innovativa kombitransporter som tex lastbil på järnväg eller innovationer för radikal minskning av brännvedsförbrukningen, som tex. Solvatten. Alla goda krafter behövs! Men prioriterar vi insatserna på bästa sätt?

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *