Så förbättras nattågen i Europa just nu

Inser att jag skrivit om nattåg ganska många gånger. Det har oftast handlat om nedläggningar och försämringar. Och både i Sverige och i Europa har denna utveckling varit tydlig. Nattåget från Köpenhamn och söderut försvann för snart ett år sedan. Och SJ försökte lägga ner nattågen Malmö – Stockholm under ett par år, men där lyckades vi hålla dem kvar.

Jag har aldrig fattat varför man låtit detta hända samtidigt som man pratar allt mer om svårigheterna att skapa ett hållbart transportsystem. Nattågen innebär i många fall de enda alternativen till flyget. Här borde de olika länderna styra så att tågen finns kvar.

Nu verkar det som om utvecklingen sakta men säkert håller på att vända. Flera tecken på olika håll i Europa tyder på detta.

För ett år sedan såg det mörkt ut för de europeiska nattågen. Då fick vi veta att Deutsche Bahn planerade att lägga ner alla sina nattåg, och även biltåg, i slutet av 2016.

Men efter några månader började det gå rykten om att ÖBB, den österrikiska järnvägen, planerade att ta över de tyska vagnarna och köra nattågen vidare. Och nu tycks det som det är klart med den vidare driften. Och det blir till och med fler destinationer, i kombinationer mellan ÖBB:s tidigare och de tyska. Exempel är Hamburg – Wien, Hamburg – Zürich och München – Rom.

När DB bestämde sig för att lägga ner nattågen angav man att de inte var företagsekonomiskt lönsamma, och att det skulle bli för dyrt att renovera dem. Men ÖBB har en helt annan syn på nattåg. ÖBB har redan idag över en miljon nattågsresenärer som står för 17% av deras omsättning.

Man satsar nu stort på nattågen och skall renovera hela vagnparken. Dessutom beslutade man i slutet av maj att köpa in 60 st nya sov- och liggvagnar, och dessutom 15 biltågsvagnar.

Tyvärr återupptar man inte nattågen från Köpenhamn och söderut, utan om man vill resa med de österrikiska nattågen får man ta sig till Hamburg. Hur kan vi lobba för att de kommer tillbaka?

Även i Storbritannien och Finland har man under de senaste åren köpt in nya sovvagnar, och satsar på nattågen.

För oss som kämpade för att behålla de svenska nattågen från Malmö till Stockholm känns detta extra bra. När vi för två år sedan lyckades engagera många aktörer, såväl offentliga som privata, gav detta resultat och SJ förlängde i två omgångar den tid man sagt tågen skulle vara kvar. Och lovade att köra vidare om vi fördubblade resandet.

Genom att flera av de inblandade aktörerna förändrade sin resepolicy etc, ökade resandet så att SJ efter två förlängningar permanentade nattåget Malmö-Stockholm igen. Nu är resandet så högt att man fått sätta in fler vagnar och det är ofta svårt att få plats om man inte är ute i god tid.

Att nattåg är en viktig del av det hållbara transportsystemet tycks sakta men säkert vinna gehör. Nu väntar vi bara på att SJ renoverar de svenska nattågsvagnarna eller rent av köper nya. De kanske kan låna den designstudie som ÖBB gjort för sina nya vagnar.

Share on Pinterest
Dela med dina vänner:










Submit
7 kommentarer
  1. Jonas Andreasson
    Jonas Andreasson says:

    Det är oerhört viktigt att behålla nattågen som en ryggrad i den europeiska järnvägstrafiken. Jag har själv åkt mycket nattåg i Europa under min tid på Ericsson och Sonyericsson. Den svenska nattågstrafiken hoppas vi kan börja utvecklas igen. Använder den varje gång jag skall till Stockholm eller vidare norrut.
    Att sova och förflytta sig inom de medellånga distanserna inom ett land eller en kontinent kan inget annat färdmedel konkurrera med. Behåll och utveckla nattågstrafiken!

    Svara
  2. Magnus Olofsson
    Magnus Olofsson says:

    Tänk om Trafikverket kunde få i uppdrag att köpa nya breda tvåvåningssovvagnar med lastprofil C. Som kunde hyras ut i konkurrens till operatörer. Det skulle ge fart på trafiken.

    Svara
  3. Staffan Schartner
    Staffan Schartner says:

    Tänk sovvagnar i snabbtåg. Stockholm – Wien över natten i egen kupé med badrum och frukostservering. Wow!

    Svara
  4. Jan Wiklund
    Jan Wiklund says:

    Helst skulle man ju vilja ha snabbtåg så man kan lägga sig på sovtåget i Sverige på kvällen och vakna upp vid Medelhavet på morgonen. Då skulle man slippa det evinnerliga flygplatsandet.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *