Om det finns lite stolthet kvar, finns det också hopp om bättring

”Spana åt vänster, kolla åt höger och gör det en gång till! Går det upp eller ner eller fram eller bak, eller står det alldeles still?”

Raderna kommer från Peps Bluesband, och låten ”Upp eller ner”, på plattan ”Hög standard”. Plattan kom 1975 mitt i proggen, och var den första där Peps bytte från blues till reggae. Jag hade följt honom sen bluesplattan ”The week Peps came to Chicago” några år tidigare, och tyckte mycket om den nya stilen.

Kommer att tänka på textraderna ur ”Upp eller ner” när jag försöker få grepp om hur läget egentligen är i världen. Blir världen bättre? Går det upp eller ner, eller fram eller bak, eller står det alldeles still?”

Eftersom jag ägnar en hel del tid åt att föreläsa om framtidens städer och trafik, försöker jag hela tiden förstå vad som händer, och om vi går åt rätt håll. Och jag tror inte att jag någon gång tyckt att det varit så svårt att bedöma som nu.

Visst är det mycket som går åt rätt håll. Men min känsla är att det inte går tillräckligt fort, och det blir inte bättre för alla. Som exempel drabbar klimatförändringen, som mest är skapad av de utvecklade länderna, de fattigaste hårdast.

När det gäller brottsutvecklingen i Sverige har enligt BRÅ nästan alla typer av brott, förutom bedrägeri, en nedåtgående trend. Och det är ju inte precis den bild du får av media. Då tror du att både våldsbrott och sexualbrott ökar – men det stämmer alltså inte.

Antalet dödade i terroristbrott globalt sett har däremot ökat kraftigt under senare år och vi är nu tillbaka till nivåer som i början på 1990-talet. Ser man däremot på Europa är siffrorna, trots den senaste tidens attentat, betydligt lägre än under 70, 80 och 90-talet.

När det gäller koldioxidutsläppen är bilden inte heller enhetlig. De globala koldioxidutsläppen minskade förra året med 0,6 % för första gången. Detta till trots ökade koldixidhalten i atmosfären som om inget har hänt. När det gäller de energirelaterade utsläppen stod de stilla för andra året i rad, enligt IEA. Detta trots att datatrafiken ökar och tar större andel.

Låt oss då komma till utsläppen från trafiken. Där är utvecklingen inte lika positiv. De senaste åren ökar trafiken igen, och det betyder att den lilla utsläppsminskning man fått genom snålare bilar tidigare, nu blir ännu mindre. Här går utvecklingen inte alls i den takt som behövs för att nå de mål som vi satt upp om fossilfritt transportsystem till 2030.

När jag under sommarmånaderna kört bil till jobbet från Barsebäckshamn, kan jag i år konstatera att trafiken på E6 nu ökat så mycket att det för första gången blir köer, även när det inte är någon olycka. Och här finns det en lobby som vill ha fler körfält. Vilket inte på något sätt är en lösning. Med fler körfält ökar trafiken ännu mer. Det krävs helt andra metoder.

Och de bilar som säljs är fortfarande i väldigt liten grad fossilfria. De styrmedel som finns är för svaga, och definitionerna av supermiljöbilar och miljöbilar för krångliga. Och jag tror att det finns en hel del gott i den kritiserade bonus-malus-utredningen.

Så när det gäller trafiken finns inte mycket som pekar på att vi går i rätt riktning. Trots allt prat om självkörande bilar och delningsekonomi osv.

Men nånstans är jag alltid optimist och vill tro på människans förmåga att fatta smarta beslut.

Ett exempel på hur det skulle kunna gå, är t ex den nya utredning från Morgan Stanley som visar att idag görs endast ca 4 % av globala persontransporter med taxi eller samåkningsföretag. Men år 2030 räknar man med att denna siffra skall uppgå till 26%. Och det är naturligtvis företag som Uber, Lyft och liknande som skall göra detta möjligt. Vi gjorde en snabb kalkyl och kom fram till att taxi och liknande står för ca 1% av kilometer persontransport i Sverige. Så här skulle ökningen bli ännu större.

Utbytet till fossilfria bilar går mycket långsamt idag. Delvis beror detta säkert på att användningen av bil, som i snitt uppgår till ca 1 tim per dag, är så liten att det är svårt att motivera ett byte, för att få billigare milkostnad. Med delade fordon med mycket högre utnyttjande, kan detta bli  mer intressant.

Fast med tanke på hur bråttom det är tycker jag ändå att det blir det allt svårare att hålla optimismen uppe. Kommer då att tänka på en annan låt ”Finns det lite stolthet kvar finns det också hopp om bättring” av Pugh Rogefeldt från liveskivan ”Ett steg till” från 1975.

Där finns rader som:

”Dom säger att för varenda natt som går blir världen sämre.
Och då säger jag, att de é väl bra för då kan vi göra bättre.
Och det är nog sant, och det är nog bra, att vi snackar om problemen.
Men dom är till för att lösas, vart går det hän, om vi sitter still på stenen.

Å om vi alla tar i, i, i.
Om vi alla tar i, i, i.
Om vi alla tar…
Och om det finns lite stolthet kvar, finns det också hopp om bättring.”

Och förhoppningsvis finns det fortfarande lite stolthet kvar.

 

Musik:

Upp och ner

Finns det lite stolthet kvar finns det också hopp om bättring

 

Share on Pinterest
Dela med dina vänner:










Submit
0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *