Lägg inte ner – bygg ut

Sitter på tåget från Rödby till Köpenhamn. Efter några innehållsrika dagar i Lyon  med nästan hela gänget från Trivector Traffic, med massor av intressanta studiebesök i en av världens bästa kollektivtrafiksstäder med hållbarhetsambitioner. Vi har åkt tunnelbana, tunnelbana med kuggstång (det är brant på sina ställen), trådbuss, vanlig buss, och spårvagn. Och så har vi cyklat i den 1800 m cykeltunneln, testat lånecyklar och pratat med dem som driver dem. Vi har besökt elbilspoolen Bluely, med mycket imponerande IT-system. Och träffat Grand Lyon och hört hur de jobbar med att skapa det hållbara transportsystemet (ladda ned den smarta appen Optymob).

Vi har varit 45 personer där, och dit åkte ca 50% tåg. Hem är vi nu ca 20%. Men det blir allt svårare att göra dessa resor. För mer än ett år sedan försvann möjligheten att stiga på nattåget i Köpenhamn. Nu måste man ta sig till Hamburg och det tar ca 5 tim. Och på vägen dit hade lagt tidtabellen så att vi inte vågade satsa på ett 8 min byte. Det blev 4 timmar i Hamburg, men då passade vi på att besöka Moovel, Daimlers tjänst som är ett steg på vägen mot transport som tjänst.

I Basel upptäckte vi att fransmännen strejkade så TGV-tåget gick inte. Istället fick vi ta oss via Mulhouse, vilket förlängde turen ytterligare en timme. Totalt tog det oss nästan 28 tim. Hem hoppas jag vi nu klockar in på 23 tim. Beror lite på gränskontrollerna för att ta oss in i fästning Sverige.

Och ovanpå tidsaspekten kan vi konstatera att det kostar ungefär dubbelt så mycket som för flygresenärerna.

Men vi har hunnit jobba en hel del, och inte stiga upp 04.00 för att hinna fram i tid till Lyon. Nattågen ger ju dessa möjligheter.

Men när 2016 är slut lägger DB ner nattågen i Tyskland. Och likadant med de biltåg som familjen använt åtskilliga gånger för att ta sig till Alperna eller vidare ner i Europa.

Det ryktas om att ÖBB, Österiska statens tågbolag, kommer att ta över en del av tågen, men ingen vet. Beslutet är att de försvinner.

I min värld är detta fullständigt idiotiskt. I ett läge när vi måste minska transporternas utsläpp, väljer vi att fatta beslut efter beslut som går i motsatt riktning. För när nattåget försvinner kommer några till att flyga. Man borde istället jobbat tvärtom. Utvecklat nattågen, byggt snabbtågsnattåg, som gjort det möjligt att ta sig från Köpenhamn till Madrid fram till lunch.

I Sverige lyckades vi rädda kvar nattågen Malmö-Stockholm, genom ett idogt arbete med företag och organisationer. Resandet med dem har hittills ökat 97%, och för oss som reser ofta är det nu ibland svårt att få plats.

Vi borde skapa ett paneuropeiskt nattågssystem, som fogar samman Europa med snabba, bekväma nattåg. Kanske finns några investerare med hållbarhetsprofil som vill vara med?

 

 

 

Share on Pinterest
Dela med dina vänner:










Submit
3 kommentarer
  1. Bo Larsson
    Bo Larsson says:

    Hej Christer! Håller 100-%-igt med på vad Du skriver. Jag har själv åkt nattåg på kontinenten flera gånger i stället för flygresa + hotellnatt före eller efter resan. (För att inte behöva stiga upp mitt i natten och bege mig till flygplatsen.) Nattåget blir inte dyrare än flyget, om man inräknar hotellnatten. Perfekta nattågsresor bör ta minst 7-8 tim, så att man hinner sova ut någorlunda. För några år sedan hade vi ett bra koncept i Sverige: Göteborg som knut- och kopplingspunkt för nattåg som förband Stockholm, Oslo och Malmö-Köpenhamn.

    Svara
  2. Dmitri F
    Dmitri F says:

    Det skulle vara så skönt att slippa flyga runt i Europa. Jag drar mig verkligen för att resa för att jag verkligen avskyr flygplatser och deras säkerhetsteater. Snabbnattåg skulle vara det som har kraften att döda flygandet mellan europeiska städer, men jag tror att det är staterna eller EU som måste agera. Det räcker nog inte med privat kapital, eftersom jag misstänker att tågen skulle ha svårt att nå lönsamhet i början. Däremot behövs nog mycket privat innovation för att göra nattågen ekonomiskt mer lönsamma – snabbt bäddade sängar, bättre disponerat kupéutrymme (kolla Japans nattåg mellan Hokkaido och Tokyo!!!), bättre underhållning på tågen – bio, teater, flera restauranger (privata aktörer hyr vagnar för egna restauranger?) etc.

    Istället lägger EU pengar på motorvägsbyggen, såsom utbyggnaden av A1 mellan Makedonien och Grekland som pågår just nu.
    När agerar EU och stoppar nedläggningen av hållbara transportalterantiv?

    Svara
  3. David Larsson
    David Larsson says:

    Självklart borde nattågstrafiken byggas ut, men jag har nästan gett upp den tanken. Regleringar och traditioner verkar göra det vääldigt svårt att köra tåg med ett europeiskt perspektiv.

    Men, snart kanske det dyker upp en Elon Musk- eller Richard Branson-typ som tänker annorlunda och fokuserar på oss affärsresenärer mer än skidåkare och backpackers. Kanske företaget Max kunde få för sig att starta en Hamburger Express från Göteborg till just Hamburg. Eller MTR, som utmanar SJ på snabbtågssidan, kanske tycker det vore käckt att öppna lite nya nattågssträckor? Personligen tycker jag som bor utanför Örebro, några timmar bort från Arlanda, att det vore trevligt med ett nattåg söderut som passerar här. Jag måste nästan alltid ändå spendera en natt i Stockholm före avresan, så tidsskillnaden mellan nattåg och flyg för mig är minimal.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *