Vem behöver självkörande bilar?

Under den senaste veckan har jag blivit intervjuad både av Rapport och Dagens Eko om självkörande bilar. Det är väldigt tydligt att de autonoma fordonen står som högst på hajpkurvan just nu, precis som analysfirman Gartner visade i höstas. Om 5-10 år har hajpen sjunkit enligt Gartner, och sen tar det ytterligare några år innan det börja hända på allvar.

Men varför är det då så hajpat? Har vi alla gått och väntat på att slippa köra själv? Finns det ett konsumenttryck på att slippa ratta? Hatar alla bilister att köra sin bil?

Nej, så är det naturligtvis inte. Men digitaliseringen och robotiseringen rullar på i ett tempo som gör att det verkar finnas ett momentum för att allt som kan digitaliseras och robotiseras också skall digitaliseras och robotiseras. Och det som först framhölls som skäl var att trafiken kommer att bli mycket säkrare när alla mänskliga fel tas bort.

Sen började man räkna och leta efter allt fler effekter: utsläppen blir mindre när bilarna accelererar och bromsar på ett optimalt sätt, likadant med energiåtgången. Trängseln minskar eftersom vi kan packa bilarna tätt efter varandra. Och det betyder att gatorna kan göras smalare. Parkeringsytorna blir också mindre, när bilarna parkerar själv, tätt, tätt. Eller så åker bilen själv och parkerar nånstans utanför centrum.

Detta kan man se i den väldigt gulliga filmen som Volvo gjort tillsammans med Göteborgs stad. Problemet är att dessa effekter är högst hypotetiska. Det kan bli rakt motsatta effekter också.

All form av effektivisering av tekniska system brukar följas av att användandet ökar istället. Blir bilarna bränslesnålare kör vi mer för då blir det inte dyrare. När glödlamporna blir ledlampor kan vi skruva upp många fler lampor. Jevons paradox kallas detta.

Jag tycker filmen ljuger om att dessa effekter kommer att infrias. Ingen vet, och mycket beror på hur vi väljer att reglera de nya förarlösa fordonen.

Det finns forskare som hävdar att de självkörande bilarna kan bidra till stadsutglesning också. Fler kan bosätta sig längre ut och låta bilen ta dem till jobbet i staden medan de själva börjar arbeta.

Till detta finns många olösta problem, som att hålla kartorna uppdaterade i realtid. Men också moraliska dilemman om hur bilarna skall programmeras när man måste välja vilken typ av olycka man skall bli inblandad i. Om det kommer tre barn utspringande på vägen, och samtidigt kommer en stor lastbil rakt mot dig, hur skall bilen välja? Teoretiskt skall vi naturligtvis spara så måmnga liv som möjligt. Men vill du sitta i en bil som är programmerad att låta föraren dö i vissa situationer?

Fortfarande tycker jag inte det finns något riktigt svar på vem som behöver de självkörande bilarna. Däremot är det naturligtvis bra om bilarna blir smartare och kan hjälpa föraren på olika sätt.

Jag ser mycket fram emot Volvos Drive Me projekt. Och skulle gärna medverka och analysera alla den data som samlas in.

För ur ett hållbarhetsperspektiv behövs många analyser om effekterna. Annars kan det bli tvärt om.

Share on Pinterest
Dela med dina vänner:










Submit
2 kommentarer
  1. Karin
    Karin says:

    Satsa på miljövänliga transportmedel istället. Självkörande bilar är ett knep för att locka resenärer från allmänna färdmedel, där folk kan sitta och surfa eller jobba medan de reser.

    Svara
  2. Niklas Claesson
    Niklas Claesson says:

    Alla. Är inte fördelarna självklara? Visst, i börjarn är tekniken dyr och kommer endast finnas i de exklusivaste bilarna. Men efterhand kommer till och med bussarna ha det och då slipper vi chafförer som svimmar eller smsar i 100 på motorvägen. Enligt min åsikt kommer denna tekniken tillintetgöra spårbunden trafik…

    Om kollektivtrafiken inte förstår detta och anpassar sig kommer de gå en snabb grav till mötes.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *