Digitalisering – hot eller möjlighet?

Digitaliseringen påverkar samhället som om det vore en naturkraft. Ingen blir opåverkad oavsett vilket yrke du har eller vilken bransch du arbetar i. Någon som kommer ihåg hur man kommunicerade före epostens tid? Du kunde sitta i långa väntetider i telefon för att nå en viss person. Eller skrev du ett brev på papper, gick till en brevlåda och lade på det. Ibland fick du svar inom en vecka.

Nu skickar vi iväg en epost, och får ibland svar på två minuter. Å andra sidan har våra epostlådor helt översvämmats av reklam som du inte beställt. Har du riktigt bråttom använder du WhatsApp och förväntar dig svar inom 20 sekunder.

Eller minns ni hur vi sökte information före Google? Någon som kommer ihåg Bra Böckers lexikon, Nationalencyklopedin eller Encyclopedia Britannica? Och skulle man ha tag i en statlig utredning fick man beställa den på Fritzes förlag (som nu heter Wolters Kluwer upptäcker jag på två sek när jag googlar…). Nu laddar man ner den direkt från regeringens hemsida.

Och smartphonen. Som ytterligare en gång revolutionerat vårt sätt att kommunicera, och söka information. Apple släppte sin första iPhone 9 januari 2007. Det vill säga det är inte tio år sedan ännu. Och iPaden som också revolutionerat vårt sätt att läsa, spela spel och surfa kom den 27 januari 2010. Det är alltså sex år sedan.

Utvecklingen går med andra ord snabbt. Eller låt oss säga mycket snabbt. Och det är klart att allt detta påverkar hela samhället, hur vi jobbar, hur vi reser etc. Kommer hälften av de jobb som finns idag försvinna? Och kommer det nya istället? I en artikel i The Economist nyligen diskuterar man frågan för USA, och konstaterar att det främst är de med låg, eller relativt låg utbildning som får problem. Man exemplifierar med sättare på tryckerier som försvann när desktop publishing kom. Men andra bedömare menar att även jobb för högutbildade kommer att försvinna.

Kommer ditt jobb och din bransch att försvinna? Eller är du en av dem som får allt mer att göra? Att hantera digitaliseringen är en ödesfråga av samma dignitet som klimatet, energin och migrationen.

Men digitaliseringen handlar inte bara om jobben. Hela samhället påverkas – vi pratar om smarta hus, smarta städer och självkörande bilar. När fler och fler prylar blir uppkopplade blir det helt nya möjligheter att anpassa allt från reklam och sjukvård, till elförbrukning och hur vi transporterar oss, till individen. Men det innebär också att vi behöver hantera frågor om integritet, och anpassa regelverk för att säkra individens trygghet när vi använder alla data som individen genererar.

Som när Uber skakar om hela taxibranschen med en app, som gör det enkelt att beställa, veta vad det kostar och betala direkt. Och jag vet att Uber inte är ett till alla delar juste företag. Men deras appkoncept är lysande.
Eller Airbnb, som hyr ut lägenheter och hus, med ett smart upplägg där allt med försäkring etc är löst. Och det går så bra för dem att i Berlin och Barcelona lär finnas hela kvarter där nästan ingen bor, utan allt hyrs ut på Airbnb. Den digitala kraften är stor.

Som konsument påverkar digitaliseringen oss alltså på ett drastiskt sätt. Ett inköp är bara ett klick borta och genererar ofta en lång kedja av logistik och transporter. För nån vecka sen köpte jag ett fodral till mina hörlurar från Frankrike. Jag beställde en torsdag förmiddag, och fredag eftermiddag hade DHL varit hemma och försökt lämna dem.
Använder man digitaliseringen på rätt sätt kan den bidra till ett mer hållbart samhälle. Fel använt kan effekterna bli de motsatta.

Dessa frågeställningar kommer vi att diskutera på Trivectors årliga framtidsseminarium den 21 april i Lund. Då kommer Stefan Fölster, och pratar om sin nya bok Robotrevolutionen, Darja Isaksson, grundare av innovationsbyrån Ziggy Creative Colony, flitig föreläsare, konceptutvecklare och ledamot i Stefan Löfvéns Innovationsråd kommer att prata om digitalisering och hållbarhet och Troed Troedsson, framtidsanalytiker diskuterar digitaliseringens roll för den framtida utvecklingen. Dessutom medverkar undertecknad, Anders Ljungberg, vd för Trivector LogiQ och Lena Smidfelt Roskvist, forskningschef på Trivector Traffic.

Läs mer om seminariet här.

Share on Pinterest
Dela med dina vänner:










Submit
1 kommentar
  1. Jan WIklund
    Jan WIklund says:

    Annars finns det dom som påstår – exempelvis webbpionjären Jonas Söderström på blindhona.se – att digitaliseringen inte har effektiviserat produktionen ett dugg. Nästan all den tid man sparar går åt till att hantera systemen – plus all den kontroll och den statistik som läggs på oss bara för att det numera är möjligt att göra det.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *