Varför vi inte går mot ett hållbart transportsystem

Sitter på tåget från Stockholm till Lund, efter en bra nattågsresa från Åre. Har haft några fantastiska juldagar med familj och släkt, i backen och i de hyrda lägenheterna. Och så det obligatoriska besöket på Markus Aujalays utmärkta Fjällpuben.

Åre levererar som vanligt, men Skistar blir tyvärr allt mindre intresserade av sina kunder. Med sin nästan monopolställning behöver man inte anstränga sig. Snön kom sent i år, vilket gjorde att ovanligt få nedfarter var öppna. Fast betydligt fler kunde varit det om man ansträngt sig. Vi åkte en del i de icke öppnade nedfarterna, och det fungerade väl. Och med ganska få backar öppna, blir det trångt och väldigt uppåkt i vissa flaskhalsar, eftersom man inte öppnat vissa omvägar. I Alperna hade detta aldrig hänt. Där ägs ofta liftarna av små familjeföretag, som anstränger sig mer för kunderna än för kvartalsrapporten.

Men vi har ända haft en strålande vecka. Och igår tog ju också våra politiker sitt förnuft tillfånga och lämnade det italienska eller polska styrelsesättet vi sett de senaste månaderna.

Det är bedövande vackert utanför tågfönstret. Sol och gnistrande snö. Börjar så smått fundera över den session jag skall moderera på Transportforum i Linköping den 8-9 januari. Jag har själv föreslagit denna programpunkt och den har titeln: ”Varför går vi inte i riktning mot ett hållbart transportsystem?”. Där kommer man förutom mig att få lyssna på forskare som vidimerar rubrikens inneboende påstående, och så företrädare från Naturskyddsföreningen, Trafikverket och myndigheten Trafikanalys. Och så blir det paneldiskussion med föreläsarna plus ordföranden i riksdagens trafikutskott.

För trots alla fina mål om hållbarhet som finns på nationell, regional och lokal nivå, så går vi inte alls i rätt riktning. Tvärtemot avlägsnar vi oss i flera avseenden allt mer från målen.
Det finns nästan inte en enda översiktsplan eller trafikstrategi i detta land som inte har mål om att koldioxidutsläppen skall minska. Och samtidigt tycks det inte finnas någon kommun som sen agerar på ett sätt som gör att målen uppnås. För i de enskilda besluten finns alltid andra mål som gör att miljö och klimat prioriteras ner. Man tycks tro att medborgarna inte är beredda på de förändringar som krävs. Och därför fortsätter vi vår resa mot en global uppvärmning som snart inte går att stoppa.

Exemplen är många. Det nattåg som vi nu använt för att ta oss fram och tillbaka till Åre är som de flesta nattåg hotat på grund av dålig lönsamhet. Vi har lyckats rädda nattåget Skåne – Stockholm fler gånger de senaste åren. Men nattåget från Köpenhamn ut i Europa slutade gå sent i höstas. Liksom flera andra nattågssträckor lades det ner på grund av dålig lönsamhet, beroende på konkurrens med lågprisflyg och ibland snabbtåg. Om ett par år försvinner biltågen från Tyskland ner i Europa. De är gamla och behöver renoveras eller bytas ut, och det är inte lönsamt.

Detta sker alltså samtidigt som koldioxidutsläppen globalt ökar. Flyget, som inte betalar någon skatt på bränslet, hålls under armarna av många regeringar.

Nattåget kan vara en del i ett järnvägssystem som skulle kunna erbjuda klimatvänliga transporter över hela Europa. På Trivectors julglögg presenterade vår järnvägsexpert Per Gunnar Andersson ett koncept för Euro Fast Night. Med snabba uppdaterade nattåg reser man Köpenhamn – Madrid på 13 timmar. Och eftersom du gör det över natten förlorar du ingen tid. Vi kommer att presentera konceptet i ett av de White Paper som vi presenterar under 2015.

Det går att åstadkomma ett transportsystem för ett hållbart samhälle – om man vill och vågar. Och det kommer som all annan förändring att inte att ske utan ansträngning. Men vinsterna är så mycket större än kostnaderna.

Vi måste bli mycket bättre på att visa visionen av hur det hållbara samhället ser ut. Och på att visa på alla de vinster, utanför traditionella samhällsekonomiska kalkyler, som det medför.

Som att man kan få två extra skiddagar i Åre jämfört med de som flyger.

Länkar:
Min bloggpost om Skistar 2011
Bloggpost med länk till debattartikel som lyckades få nattågen kvar

Share on Pinterest
Dela med dina vänner:










Submit
4 kommentarer
  1. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Ok kanske inte. Men säkerhetshetsen är inte rationell utan baserad på rädsla. Så försämrad säkerhet utseluter inte att pisterna är stängda pga säkerhetshets.

    Kul att det ännu går att åka nattåg till Åre iaf.

    Svara
  2. Jan Wiklund
    Jan Wiklund says:

    Vet du något hur det gick med den ambitiösa franska investeringsbudgeten för några år sen – typ 50% snabbjärnvägar, 30% lokal och regional kollektivtrafik, 10& kanaler och hamnar, och 5% vägar och flygplatser tillsammans?

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *