Från Istanbul till Manchester, via Bremen, på två veckor

Sitter på planet mot Manchester. Det är tredje resveckan med utrikes resor. En ovanlig situation för mig. Det är slumpen som gör att resorna klustrats på detta sätt.    som kan tillämpas i uppdrag som vi ser allt mer kommer där social hållbarhet blir en allt viktigare aspekt. Lovar twittra och blogga om detta.

I förra veckan var vi 40 trafikplanerare från Trivectors alla tre kontor som med tågets hjälp tog oss till Hamburg, Bremen och Groningen. En mycket intensiv och lärorik resa. Och med väl fungerande tågförbindelser hela vägen, bortsett från att vi som reste från Lund naturligtvis drabbades av ett inställt Öresundståg i resans början.

I Hamburg besökte vi utvecklingsområdet Hafen City, ett gammalt hamnområde som nu omvandlas till bostäder och kontor. Spännande på samma sätt som Docklands, Västra hamnen och andra liknande områden. Två saker fäste jag mig vid särskilt. Den ena handlar om att alla fastighetsägare måste bygga 20% billigare bostäder, typ ”social housing”. Den andra var det sätt som man valt att hantera de översvämningar som drabbar området i ökande omfattning. Hamburg ligger 10 mil från kusten, men drabbas via Elbe av ebb och flod, i ökande omfattning.

Istället för att bygga vallar runt hela området har man valt att bygga så att det är ok med en översvämning då och då. ”Det blir mer som ett event” sa vår guide. Bottenvåningarna skall helt enkelt tåla detta, och en restaurang vi gick förbi hade glasrutor och dörrar som klarar detta, och man kan då sitta inne som i ett akvarium.

En sak fick vi dementerad. De artiklar, som skrevs av The Guardian för några månader sedan, om att Hamburg siktar på att bli bilfritt stämmer inte. Det finns inga sådana planer. Och i Hafen City byggs parkeringsgarage (täta) för i princip en bil per lägenhet.

Bremen var huvudmålet för resan, eftersom vi sedan tidigare har god kontakt med planerarna där efter flera EU-projekt. Vi ägnade hela fredagen, som var nationaldag och ledig dag, åt ett suveränt program med diskussion om Bremens nya trafikstrategi, som visat att en satsning på biltrafiken ger inga effekter, utan är bortkastade pengar. Störst effekt gav scenariot med stora satsningar på gång och cykel.

Vi hörde också om de lyckosamma satsningarna på bilpool, och problemen med att få plats med bilpoolsbilarna på de trånga gatorna. Sen gjorde vi en rejäl cykeltur i Bremen och studerade olika cykellösningar. Och åkte färja 40 sekunder över Weser, med cyklarna. Och så lite spårvagn naturligtvis.

Lördagen tog vi tåget till Groningen, probably the best bicycle town in the world. Efter en trevlig lunch med ovanligt goda belegde brodjen, blev det en lång välguidad cykeltur som tog oss runt  bl a till IKEA, där cykelbanan gick direkt in I affären. Och man kunde låna rejäla lastcyklar, som lätt kunde ta en soffa.

Tror aldrig jag cyklat i en stad där man som cyklist känt sig så väl omhändertagen. Överallt har man tänkt på cyklisterna, de prioriteras nästan hela tiden.

En smart lösning i signalreglerade korsningar är att man har en egen cykelfas. Det vill säga bilarna stoppas i alla riktningar, och cyklisterna får grönt i alla riktningar samtidigt. Vilket gör att man slipper vänta två gånger.

På söndagen åkte vi tillbaka till Sverige via Hamburg och Köpenhamn. En mycket bra resa var över.

Och då har jag inte berättat om Istanbul för två veckor sen. Fantastisk stad, med bra spårvagn och i övrigt kaotisk trafik.

Share on Pinterest
Dela med dina vänner:










Submit
3 kommentarer
  1. Karl Malghult
    Karl Malghult says:

    Det där med ”soziale Wohnungen” är lite komplicerad historia i Tyskland. Principen är att staden kan ställa krav på upplåtelseformerna för nybyggda hyreshus, men fastighetsägarna kan lika gärna skriva in att principen om ”Sozialwohnungen” bara skall gälla i fem eller tio år innan normal hyressättning tillämpas (”Mietpreisbindung”, hyresprisbindning). Förr (1960-1970talen) var bindningstiden decennielånga om 20-40 års bindningstid, i princip uppåt en livstid för en vanlig person men numer kan fastighetsägarna sätta långt kortare tider.

    Så visserligen låter det fantastiskt med en tredjedel Sozialwohnungen av den nybyggda produktionen men fastighetsägarna räknar långsiktigt på intäkterna efter att de hyresavtalen går ut. Tendensen är att antalet sådana hyreskontrakt sjunker successivt och särskilt i växande städer såsom Hamburg finns det färre anledningar till att låta dessa förnyas, sedan 1970 har antalet i Hamburg sjunkit med en tredjedel (från 400 000 -> 100 000). Läs gärna följande nyhetsartikel (på tyska, men google translate är en stor hjälp till översiktlighet om man inte förstår språket)

    http://www.hinzundkunzt.de/minus-9000-sozialwohnungen-in-zwei-jahren/

    Svara
  2. Karl Malghult
    Karl Malghult says:

    Jan Wiklund:
    Det finns ett antal tyska källor. Angående Bremen:

    http://www.anders-wohnen.de.vu/
    http://www.oekosiedlungen.de/gruenenstrasse/steckbrief.htm

    Anders Wohnen, 23 lägenheter i ett innerstadsområde på Grünenstrasse 17.

    Annars leder portalen autofrei.de vidare till många andra intressanta områden:
    http://www.autofrei.de/
    Överlag är Tyskland mer experimentella kring stadsplanering än Sverige beroende av att man inte har några nationella planeringsnormer utöver vissa riktlinjer utan det är upp till bundesland och stad att bestämma (och bevilja undantag för) vad och hur det ska byggas. Bremen är ett eget bundesland och en ”stadsstat” så det är inte så konstigt ifall de bygger ett hus utan hänsyn till parkeringsnormen.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *