Predict and provide lever fortfarande…

Ibland blir jag så förbannat trött på att hela tiden försöka rädda världen. Det är när jag tycker att det går för långsamt eller fortfarande åt fel håll i så mycket runt om oss.

När saker och ting fortsätter att bli sämre, istället för bättre, och vi inte förmår vända trender, trots att man på övergripande nivå ändå tycks överens om riktningen. Men när det sen kommer till kritan så förmår/vill/kan/orkar man inte.

Jag ser dessa exempel hela tiden. Hur kommuner i sina översiktsplaner och strategier har fina mål för att utsläppen skall minska, och att biltrafiken måste minska till förmån för de gång, cykel och kollektivtrafik. Precis så som forskarna säger att vi måste.

Men sen i verkligheten så kan man fatta de gamla vanliga besluten, gång på gång. Det är precis som att man inte litar på sina egna strategier, eller kanske helt enkelt inte menar allvar med dem?

Att Trafikverket i sina prognoser räknar med att trafiken skall öka, och inte ens gör några känslighetsanalyser av vad som skulle hända om den faktiskt inte gjorde det, är inte bra, och förmodligen inte så smart. Men det beror på att man fått anvisningar från departementet att man inte skall göra det. Men säg inte det till nån. Peak car är inte så populärt verkar det som.

På samma Trafikverks webbplats ser man att trafiken inte alls ökat under de senaste 12 månaderna. Inte ens lastbilstrafiken som annars haft vissa ökningar även när personbilstrafiken gått ner.

I söndagens Sydsvenskan diskuteras den ökande lastbilstrafiken genom Skåne. Skåne är ju en transitregion för lastbilstrafik, fullt i paritet med alperna. När vi på Trivector gjorde en stor undersökning för ca 10 år sedan fick vi just detta resultat, och sen dess har lastbilstrafiken ökat.

Och nu är chefen för Öresundsbron Caroline Ullman Hammer nöjd. ”Vi är väldigt nöjda. Den ökade lastbilstrafiken är en följd av målmedvetet arbete”.

Men trafiken ökar främst för att vi fått konkurrens av utländska åkare som inte betalar moms, skatter och vettiga löner. Utredare hos både facket och arbetsgivarna menar att transporter är för billigt. ”Det är så billigt att köparna av transporter inte längre vill betala för lager”. Kilometerskatt någon?

Och Trafikverket vill bygga ut delar av E6:an till sex körfält. Trots att kommuner och Region Skåne inte vill det.  Och Lennart Andersson, regionchef på Trafikverket i Skåne, menar att visst måste lösningen vara att föra över trafik från väg till järnväg. Men det tar tid att bygga järnväg, och under tiden ”gäller det att skapa plats på vägarna”. Och han säger enligt Sydsvenskan:

”Det är inte vår sak att tycka om trafikutvecklingen. Vi måste ge ökad plats till en ökad trafik, även om vi inte kan asfaltera hela Skåne. Behoven längs E6 är jättestora, säger han”

Det är precis denna typ av resonemang som gett oss det vägsystem vi har idag, där vägtrafiken alltid vinner över järnvägen. Och som gett Sverige mest kvadratmeter väg per invånare i hela Europa.

Predict and provide. Så heter det paradigm som vi så smått trodde var på väg ut. Men där trodde vi fel…

Vem skall nu rädda världen?

Länkar:
Sydsvenskan: Skåne – lastbilarnas förlovade land
Trafikverket – trafiken har inte ökat de senaste 12 månaderna.

Share on Pinterest
Dela med dina vänner:










Submit
2 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *