Bättre sent än aldrig?

Sitter på tåget hem från Transportforum, branschens årliga familjefest. Med mig på tåget sitter några av de 32 personer från Trivector som var på plats. Och som höll 19 föredrag och modererade 3 sessioner. Några av oss är på samma sätt på väg mot Stockholm och Göteborg.

Tåget är just nu 20 minuter sent. Så det är försenat. Annars sade ministern i sitt inledningstal att Sverige inte alls är så dåligt när det gäller punktlighet. Totalt 96% av alla tåg 2012 var i tid. Jo, men det hon inte sa vara att ett tåg numera inte är försenat förrän det är 15 minuter sent (om det gäller fjärrtåg och snabbtåg). Dessutom ingår inte inställda tåg i statistiken. Så debaclet med Norrtåg just nu kommer inte att synas…

Vidare så har man förlängt körtiderna på flera linjer för att förbättra möjligheten att vara i tid.
Om man ser på Trafikverkets webb-sida om punktlighet, dec 2011-nov 2012 så är inget av de olika tågslagen bättre än 92,8%. Och snabbtågen ligger på usla 85,9%. Samtidigt publicerar Trafikverket idag ett pressmeddelande om att punktligheten 2012 är 96,6%. Kanske kan nån förklara för mig hur det hänger ihop?

Alltså, de tåg mellan Stockholm och Skåne jag ofta reser med, är försenade mer än 14 minuter i mer än 14% av fallen. Och då har man dessutom förängt körtiderna med minst 10 minuter för att tågen skall vara i tid. Så förseningen är i verkligheten inte 15 utan 25 minuter. Men det berättade inte ministern.

Av alla de ministrar jag hört på Transportforum, och det är många eftersom jag varit där 25 gånger, är Catarina Elmsäter Swärd den mest vältaliga. Hon pratade helt utan manus, och hon är en mycket god retoriker. Men hon sade egentligen nästan ingenting. Jo hon sade att regeringen satsat på underhåll, och att det var bra. Och så sade hon samma sak som i fjol, att mycket av trafikens problem skall lösas med hjälp av IT. Hon är en mästare på att prata så att alla gillar det, men utan att ta ställning för någonting. Och det gör hon bra.

Hon sa ingenting om den största utmaningen av alla – att få transportsystemet att klara klimatmålen.
Ute i någon av de 85 sessionerna fanns dock frågan med på många olika ställen. Men mindre ju mer beslutsfattartätt som det var bland talarna. Det pågår massor av kloka och bra åtgärder för att minska transportsektorns klimatutsläpp, men när det kommer till att fatta beslut som får rejäla effekter vågar man inte.

Vi fortsätter att investera i nya vägar, trots att trafiken inte ökar längre. Trafikverket tar inte ens fram några scenarier för vad som händer om trafiken inte skulle öka som prognoserna fortfarande visar. Och det beror på att regeringskansliet uttryckligen har sagt att man inte vill ha det.

Men annars var det bra. Kul att träffa familjen, och roligt att höra allt beröm för våra 19 föredrag, som alla på ett eller annat sätt berör hållbarhetsaspekter. Och att på kvällen få höra Orup var också helt ok.

Länkar:
Sydsvenskan om det nya sättet att räkna förseningar
Trafikverkets sida med punklighetsstatistik
Pressmeddelandet om de 96%

Share on Pinterest
Dela med dina vänner:










Submit
1 kommentar
  1. Camilla Burén
    Camilla Burén says:

    Intressant att ett tåg inte räknas som försenat förrän det ankommer 15 min efter utsatt tid samtidigt som Trafikverket ser det som en viktig uppgift att bygga om vägar för att kunna höja hastigheten fr 90 km/h t 100 km/h, vilket många gånger förkortar restiden med några enstaka minuter. Det känns som att sila mygg och svälja kameler.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *