Ingen vill ha bilen med till Mars

Slutet på en ganska intensiv vecka med mycket cykeldiskussioner närmar sig. Och jag har två lika späckade och intressanta veckor framför mej.

Började i måndags med en workshop om vilka värden en spårväg i Malmö ger, förutom själva trafikuppgiften. Spännande och bra diskussioner, och intressant att fastighetsmänniskorna är så totalt medvetna om vilken positiv utveckling som en spårväg ger på fastighetsvärdena.

Därefter en diskussion med våra vänner på PRESIS, som programmerar det reseräkningsprogram som vi snart börjar sälja, och som beräknar dina utsläpp direkt, bara du skriver in adressen. Ser mycket bra ut och några testkunder kör systemet just nu.

Efter det hade jag sista mötet i en anställningsprocess och vi anställde en marknadskoordinator, till en helt nyinrättad tjänst. Hon kommer att börja lagom för att hinna med att fixa lite med releasepartyt av vår jubileumsbok ”2038 -på spaning efter den tid som nalkas” den 6 december.

Tisdagen jobbade jag med det seminarium jag skulle hålla i Kalmar på onsdagen. Hann också med ett mycket spännande möte med ett av Sveriges stora detaljhandelsföretag om hur de skall kunna få fler att åka kollektivt istället för att köra bil till sina anläggningar. Blir förhoppningsvis ett bra samarbete framöver.

Onsdag morgon satte jag mig på tåget mot Kalmar – och det var helt i tid. Framme en timme före lunch och hann med ett förmöte innan lunch. Sen höll jag ett seminarium på Rådhuset med ett tjugotal deltagare från kommun, region, trafikverk etc. Blev en del bra diskussioner om hur Kalmar äntligen skall få till en trafikstrategi att styra mot större hållbarhet. Kalmar kan nog utveckla sig som cykelstad, där man redan har en hel del att bygga på. Kunde inte undlåta att skämta om hur man nu tillåter parkering på det prisbelönta vackra Stora torget.

På tåget hem lyckades jag förbereda den paneldiskussion jag skulle hålla i på torsdag kväll. Om hur man skapar hållbar trafik i staden. Efter en torsdag fylld med interna möten, bl a om arbetsmiljö, som ju är bra hos oss, men ändå alltid kan förbättras, promenerade jag till Skissernas museum.

Detta intressanta museum, med skisser och förstudier till sådant som blivit offentlig konst, är en av platserna där ArchFilmLund – den årliga Internationella Arkitekturfilmsfestivalen går av stapeln. I torsdags visades fyra intressanta kortfilmer som introduktion till vår diskussion. Och sen huvudfilmen ”Cycle me home” om några killar som cyklar från Madrid till Budapest. Diskussionen blev spännande, med Christer Malmström, chef Arkitekturskolan i Lund, Ingrid Gustafsson, arkitekturråd på Akademiska hus, Fredrik Pettersson, doktorand på miljö och energisystem, LTH och så Björn Wendle, kontorschef Trivector Traffic, Lund.

Fredagen satt jag i styrelsemöten i två av våra bolag, och på kvällen var det dags för en ny paneldiskussion på Archfilm, den här hgpngen deltog jag istället för att leda. Den här kvällen handlade om cykling, och speciellt i New York. En av paneldeltagarna Joshua Frankel, fick också festivalens vackra pris Guldbågen för sin intressanta film ”Plan of the city”. Se gärna de tretton spännande minuterna, och observera att ingen tar med sig bilen till Mars. Kvällen avslutades med en trevlig avslutningsmiddag när jag fick prata både gatukonst som Banksy, och trafiken på Manhattan, med Joshua.

Idag har jag jobbat det mesta av dagen med ett föredrag jag skall hålla på tisdga morgon på ett frukostseminarium på vårt kontor i Stockholm. Det handlar om framtidens trafik i Stockholm, och jag har valt min artikel i vår jubileumsbok som utgångspunkt.

Det blir mycket om Conny och Felicia, och bara lite om cykeltrafik.

Länk:
Archfilm 2012

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *