Lögn, förbannad lögn och statistik

Igår valsade ett intressant pressmeddelande från Statoil runt i media. Rubriken var ”Bilkörningen minskar för tredje året i rad”. Statoil har gjort en sammanställning av trafiken i alla Sveriges kommuner med hjälp av data från Trafikanalys, som sägs visa detta. Enligt sammanställningen minskade svenskarnas bilkörning med 2,7% förra året. I pressmeddelandet sägs också att ”i Malmö minskade bilkörningen med 17,5 procent vilket är den största minskningen i landet. Bara i sju kommuner ökade bilkörningen: Lund, Arjeplog, Sorsele, Älvkarleby, Ragunda, Ljusnarsberg och Nacka.”

Stämmer då detta? Nja, att vi är inne i någon form av peak car use även i Sverige stämmer nog, vilket jag skrivit om många gånger. På nationell nivå är nog pressmeddelandet riktigt. Denna siffra ser likadan ut som i ett mail från Trafikverkets expert Håkan Johansson, som jag fick i maj i år efter att jag tagit upp frågan med honom när vi sågs på LTH. Även om Håkan hade med en brasklapp om att Trafikverkets Trafikbarometer, som bygger på mätningar av antalet bilar på våra vägar, inte visar samma sak.

Vari ligger då problemet? Jo siffrorna som Statoil använt bygger på bilarnas körsträckor vid besiktning. Och bilarna som ingår i siffran för respektive kommun är de bilar som är registrerade i just denna kommun. Och här ligger problemet. Om kommunen har en stor arbetsgivare som har huvudkontoret i denna stad och har många tjänstebilar, kan de flesta bilarna finnas i helt andra kommuner, och ge stort fel i statistiken om man skall jämföra mellan dessa. Och det är med intill visshet gränsande sannolikhet exakt vad som hänt när det gäller Malmö och Lund.

Enligt Statoils tabell har antalet bilar i Malmö minskat med 11122 st under 2011. Och i Lund har antalet bilar ökat med 13729 st under samma period. Att detta inte stämmer är uppenbart. I Lund fanns det under 2010 ca 53000 bilar, och att dessa generiskt skulle ha ökat med detta antal stämmer naturligtvis inte.

Så jag har lagt några timmar i går kväll och i förmiddags på att försöka reda ut vad som verkligen hänt. Jag har mailat, ringt, facebookat och twittrat men ännu inte kommit hela vägen. Kommunikationsdirektören Anders Huss på Statoil svarade snabbt och vänligt att man inte vet, men ”det vi vet är att utökningen i Lund är inom ”leasing och uthyrning” som det ökat och att det är en juridisk person. Det verkar alltså som om ett eller flera leasingbolag eller hyrbilsfirmor har bytt säte till Lund.”

Och det var just det jag försökte verifiera sent i går kväll och idag. En idé är att Lundaökningen beror på att IKANO Bank under 2011 flyttade sitt huvudkontor från Älmhult till Lund. Och att registreringen av de bilar som leasats genom dem, samlats ihop i Lund. Jag har inte lyckats få någon på IKANO att verifiera dock. Det konstiga är att det snarast ser ut som om det flyttats ca 12000 registreringar från Malmö till Lund. Hoppas nån kan hjälpa till att få fram sanningen.

Den viktiga slutsatsen är att de siffror som Statoil använt inte fungerar för att jämföra bilåkningen mellan kommuner, eftersom bilarna som är registrerade i en ort kan befinna sig någon helt annanstans.

Det glädjande med Statoils pressmeddelande är annars det uttalande som Anders Huss gör där: ” – Den sparade litern är den viktigaste insatsen för att minska trafikens klimatpåverkan. Det kommer inte att räcka med snålare bilar, vi måste också undvika onödig bilkörning och vi ser nu en utveckling i rätt riktning,…”

Tänk om vi hade politiker som var så kloka som Statoils kommunikationsdirektör.

Länk: Pressmeddelandet från Statoil

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
3 kommentarer
  1. Anders Norén
    Anders Norén says:

    Sedan tidigare är det – eller borde i alla fall vara – känt att Solna får missvisande siffror i kommunstatistik över bilinnehav och bilkörning. Solna avviker alltid kraftigt från grannkommunerna (jämför med t.ex. Sollentuna och Sundbyberg i Statoils statistik) men det beror på att Solna är en huvudkontorstät kommun vilket innebär att många rikstäckande företag har alla sina bilar registrerade i Solna.

    Egentligen borde man bara titta på privatregistrerade bilar i sån här statistik. Det verkliga bilinnehavet skulle förvisso vara högre i verkligheten, men mer rättvisande än med huvudkontoren inkluderade.

    Svara
  2. Mattias Carlsson
    Mattias Carlsson says:

    Hur väl tror du att den nationella statistiken stämmer, dvs att bilkörningen minskat med 2,7%? Den lär väl stämma väl, såvida det inte finns ett stort antal utlandsregistrerade bilar i Sverige

    Svara
  3. Göran
    Göran says:

    Medveten trafikpolitik dämpar biltrycket i Lidingö!

    Trafikpolitiker i hela välden har länge pratat om dämpa biltrafiktrycket av trafiksäkerhets-, trafikmiljö och framkomlighetsskäl. Den vanligaste åtgärden sägs vara att prioritera kollektivtrafikresandet.

    Under det senaste årtiondet kan vi se ett trendbrott i trafiken i Lidingö. Antalet invånare och arbetsplatser fortsätter att öka. Även arbetspendlingen till och från Lidingö ökar och likaså ökar kollektiv¬resandet kraftigt i Lidingö. Men bilinnehavet och bilresorna över Lidingöbron minskar. Detta är troligtvis början på ett trendbrott. Följande har hänt sedan år 2000:
    • Kollektivresorna över Lidingöbron har ökat med 26 %
    • Arbetsplatserna i Lidingö har ökat med 14 %
    • Befolkningen har ökat med 8 %
    • Bilinnehavet per invånare har minskat med 4 %
    • Alla resor över Lidingöbron per invånare har minskat med 11 %
    • Bilresor över Lidingöbron har minskat med15 %.

    Detta innebär således att kollektivresorna har blivit en fjärdedel fler och att bilresorna har minskat med en femtedel. Andelen som väljer att resa med buss eller Lidingöbana har ökat från 30 % till 37,5 %. Det finns flera tänkbara förklaringar till detta trendbrott.

    Vilka slutsatser kan vi dra av detta trendbrott?
    Jag är övertygad om att resenärernas beteende har förändrats. Man vill undvika att sitta i ändlösa bilköer i Stockholms innerstad, många har ersatt kortare bilresor med att börja cykla, och inköpsresorna, vilka tidigare gick till lågprisbutiker på Stockholmssidan görs numera i större utsträckning lokalt på Lidingö, i takt med att även Lidingö har försetts med lågprisbutiker. Lidingö visar vägen i riktning mot ”Peak Car”.

    De borgerliga partierna FP, M och KD inom Landstinget och i Lidingö Stad har i faktisk handling visat på ett resolut och förtroendefullt samarbete, tagit beslut om Lidingöbanans upprustning med bl.a. nya vagnar, kommande ihopkoppling med Spårväg City och tunnelbanans nya signalsystem, som medger tätare turer. Sjövägen erbjuder kompletterande pendelbåtförbindelser med Nacka och innerstaden. Tvärförbindelserna inom Lidingö har förbättrats med halverade bytestider vid Kottla oh Larsberg.

    Trafikanterna har börjat lita på att vi menar allvar med att rusta upp kollektivtrafiken. Biltullarna har dämpat bilresandet till innerstaden med ca en femtedel och med ca 10 % via Ropsten. Ett ökat miljömedvetande, och ett sundare trafikbeteende med promenader till buss- och spårvägshållplatser och cykelresande hela vägen har blivit mer inne på Hälsans ö. Nyligen invigdes systemet med lånecyklar i Lidingö, som första förortskommun i länet. Och cykelbanorna har successivt byggts ut i Lidingö.

    Med högklassig kollektivtrafik – och eventuellt Lidingöbanan via Lidingö Centrum – och med fyra olika förbindelser med Stockholms innerstad (med buss, tunnelbana, spårväg och pendelbåtar) kan mycket väl redan dagens trendbrott komma att fortsätta i riktning mot ett ökat cyklande och ett ökat kollektivresande. Med ett förtätat Torsvik/Centrum underlättas denna tendens. Bilplatsbehovet minskar och Centrala Lidingö kan byggas mera stadslikt, med mera plats för fotgängare och cyklister.

    Den borgerliga majoriteten i Lidingö arbetar för ett tillgängligt och hållbart samhälle och vi vill göra Lidingö – Hälsans ö – attraktivt för människor och företag.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *