Lögn, förbannad dikt och Trafikverkets statistik

Den som läser denna blogg kan naturligtvis inte ha undgått att se min frustration över förseningarna i tågtrafiken. Och jag har under året flera gånger tänkt att jag skulle skriva om hur Trafikverket och SJ hanterar dessa. Men det har hela tiden funnits andra mer intressanta saker att skriva om. Det gör det egentligen nu också, jag har fyra blogginlägg på vänt.

Men idag skriver Sydsvenskan om hur Trafikverket ändrat vad som betraktas som en försening, och då måste man ju reagera. Den förste januari i år ändrade trafikverket synen på vad som räknas som ett försenat tåg, från tidigare fem minuter till nu femton minuter.- Vi har valt att jämföra oss med flyget säger den stackars presschefen på Trafikverket. Dessutom har SJ från 1 april valt att försämra sin restidsgaranti om förseningen  är Trafikverkets fel. Och det är det i ca 60% av fallen. Tåget måste ha varit försenat i en timme och då får du 25% av biljetten tillbaka.

Men hallå Trafikverket, vem tror ni att ni lurar? Naturligtvis borde man gjort tvärt om, som i Japan och Schweiz, och ställt om hela kulturen till att: Tågen i Sverige går i tid! Nu får man ju precis motsatt verkan: vi behöver ju inte skynda oss för tåget är ju i tid även om det är femton minuter sent! Vi får ett sk moral hazard-problem, då en aktör kan bete sig dåligt eftersom nån annan löser problemet, i det här fallet Trafikverkets förseningsstatistik. Detta är så fullständigt korkat att det låter som ett aprilskämt.

Och att jämföra sig med flyget är ju ännu dummare. I Sverige är flygtiden Malmö-Stockholm ca en timme. Om det då skulle ta en timme och femton minuter så är det ändå en ganska kort tid. Visserligen en stor procentuell ökning, men totalt ändå ganska kort restid, oavsett försening eller ej.

Trafikverket sponsrar Heavy Metal-bandet Bad Train?

Restiden med tåg mellan Malmö och Stockholm är i nuläget 4 tim och 39 minuter. Bara det helt galet. När X2000 började gå låg man kring 4 timmar. Att det är så lång tid nu beror på att man förlängt tiden för att man håller på med ombyggnader längs sträckan, och för att man flera gånger lagt in en extra tid för att kunna hålla tiden med alla problem man har både med dåligt underhållen infrastruktur och fordon. Men om man lägger till ytterligare 15 minuter till blir tiden fullständigt absurt lång. Även för oss som vill åka tåg.

Med detta har alltså Trafikverket sett till att tågsektorn fullständigt gett upp försöken att skapa ett attraktivt tågsystem som på allvar kan konkurrera med flyg och bil. Ett tågsystem som accepterar förseningar är inget annat än ett fiasko. Kollektivtrafik måste gå i tid,eftersom det synkar med andra delar i systemet.

När skall ansvariga beslutsfattare förstå detta? När startar ett uppror på Facebook och Twitter?

Länk:
Sydsvenskan om Trafikverkets nya räknesätt

Share on Pinterest
Dela med dina vänner:










Submit
3 kommentarer
  1. Leonardo
    Leonardo says:

    Tyvärr är det väl så att vi under minst ett årtionde framöver kommer att drabbas av förseningar och längre restider. Detta på grund av den upprustningen av befintliga bansträckor som Trafikverket nu fått i uppdrag att prioritera. På långa sträckor kommer bl a att ske byte av räls, vilket medför att trafiken endast kan upprätthållas på ett spår.

    Svara
  2. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Leonardo, jag har svårt att tro att det ska behöva ta tio år innan tågen kan bli punktliga. Okej det kanske tar tid att anställa folk och köpa in maskiner, men sen kan man börja jobba igen det man försummat. Kostar pengar, men borde inte ta tio år. Jag tror det är viljan som saknas och det är regeringens fel.

    Naturligtvis borde man laga det som finns OCH bygga nya moderna delsträckor Södertälje-Nyköping-Norrköping-Linköping och Göteborg-Borås. På vägnätet klarar man att både bygga nytt och underhålla det gamla så det går utmärkt att göra det på järnvägen också. Resurser saknas inte, staten statsar 43 miljarder på kommunikationer bara under 2012 enligt statsbudgeten.

    Svara
  3. Anonymous
    Anonymous says:

    Tänk om de svenska processindustrierna styrdes som järnvägssystemet i Sverige…. Just den tekniska delen av järnvägssystemet är ett tekniskt- mekaniskt system som man kan ha kontroll på, -OCH DÅ SKALL MAN HA KONTROLL, DVS TIDTABELL OCH TRAFIK SKALL STYRAS OCH BYGGAS SÅ ATT DE ÄR SÄKRA OCH ROBUSTA!

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *