Om hur man lyckas med P+R och hopp om tomma lokaler

Mulhouse är en ganska liten stad precis på gränsen mellan Tyskland och Frankrike. Den är ungefär lika stor som Lund. Den har spårväg, sedan 2006.

Som i alla franska spårvägsprojekt har man samtidigt med utbyggnaden också gjort en hel del stadsförnyelse. Man har tagit rejält med utrymme från biltrafiken, och man har omvandlat och förbättrat hela gaturummet från vägg till vägg. Det är snyggt och ofta ganska flaschig design.

I utkanten av staden finns två stycken park and ride parkeringar. Och de tycks ganska fulla med bilar. Hur kan detta fungera i en så liten stad? Normalt krävs betydligt större städer än så för detta.

Förmodligen beror detta på att parkeringen i centrum är dyr, och att den är väldig billig på P+R parkeringen. Det kostar 2 Euro att parkera bilen på en bevakad parkering och se ingår kollektivisering ToR till centrum för 7 personer.

Vi hinner med en espresso på en uteserving. Sen måste vi titta vidare på bra trafikplanering och stadsförnyelse. Vi köper mycket goda baguetter på Boulangerie Wilson, där det är kö ut på gatan. De är verkligen goda att äta på tåget mot Strasbourg.

Klassiska stället att fotografera spårvagnar i Strasbourg. Foto Christer Ljungberg

I Strasbourg stiger vi av på en järnvägsstation som byggts över så det ser ut som ett rymdskepp. Den gamla finns kvar bakom glasfasaden. Strasbourg var en av de första stadsutvecklingsprojekten som gjordes kring spårväg i början och mitten av 1990-talet. Det känns fortfarande modernt, även om jag tycker att spårvagnarna bullrar mer än de i Mulhouse, Freiburg eller Karlsruhe. Det intressanta med staden är att man tagit ett grepp kring stadens utveckling där kollektivtrafiken har en tydlig roll
.
I centrum hinner vi med en god öl vid kanalen i Petit France. Turistiskt men trevligt.

Före det åker vi ut till Europaparlamentet. Det verkar tomt, som det är 75% av tiden.
Den bästa miljöåtgärd som staden kunde göra är förmodligen att lägga ner detta. Det handlar om stora resurser som läggs på denna glyttighet att en vecka i månaden flytta hela parlamentet från Bryssel till Strasbourg.

Share on Pinterest
Dela med dina vänner:










Submit
3 kommentarer
  1. Samuel
    Samuel says:

    Bara att hoppas att spårvägarna blir vanligt i Sverige igen.. Det kommer att behövas, den som åkt buss i Malmö vet att kapacitetsproblemen redan är påtagliga. Buss 5 mot Rosengård är katastrof. Inte för att jag säger det är helt omöjligt att åstadkomma ett system med buss som klarar av resandet en bit in i framtiden men spårvagnens övriga fördelar som ofta nämns i denna bloggen ger spårvagnen en klar fördel
    Vore intressant om du Christer hade kunnat skriva ett inlägg om vart Sverige hade kunnat vara idag om Alliansen hade använt sina felsatsade miljarder till att bygga infrastruktur istället, då framförallt spårvagn och järnväg.

    Med tanke på att flera miljarder varje år försvinner rakt ur välfärden(hur många jobb är det inom offentlig sektor?) är det intressant att veta hur det kunde varit istället. Nu tänker jag främst inte på dessa miljarder för infrastruktur utan de borde gå till att t.ex. höja lärarlönerna utan jag tänker mer på de miljarder som är till rabatten för att anställa unga under 25 men även från och med nu krogmomsen.

    Jag hävdar ju att om Sverige lagt samtliga dessa miljarder de senaste åren på infrastruktur hade vi inte bara haft en lägre arbetslöshet, utan vi hade även varit bättre rustade för framtiden.

    Bara idén om att sänka krogmomsen vilket antagligen kommer leda till att svenskarna äter mer skräpmat -> dåligt för miljön och hälsan -> ökade sjukhuskostnader är ju helt fel. Rejäl lyxskatt på socker och borttagen moms på grönsaker, rotfrukter är bättre för folkhälsan.

    En modern kvalitetsmärkning som prioriterar närproducerat, ekologiskt och tillsatsfri mat istället för omoderna nyckelhålet hade kunnat varit något som på sikt är bra för samhällsekonomin genom sänka sjukvårdskostnader och minska på miljöförstöringen. Sluta genast med nyckelhålsmärkningen på industriproducerat lågfettskött. Mer fett till folket -> bättre folkhälsa (http://diabetesdoc.bloggsida.se/kost/fett-ar-nyttigt)
    Tänk om samtliga miljarder som felsatsats på t.ex. sänkta arbetsgivaravgifter hade används på beställningar av infrastruktur med krav på att en viss procent av de anställda måste vara nyanställda från t.ex. fas 3. Kanske denna misslyckade satsning äntligen hade minskat? Dagens rabatt för alla unga gör att de som har en fot på arbetsmarknaden stannar där eftersom det är lika billigt att anställa en med arbetsträning som en långtidsarbetslös..

    Vad hade hänt om man hade satsat dessa miljarder på grön energi som t.ex. tyskland eller danmark?

    Hur mycket tunnelbana och spårvagn hade man kunnat få istället för förbifart Stockholm?

    Usch, vad det känns som att vi slösar iväg pengar samtidigt som vi faller efter i de viktiga frågorna.

    Dock ska jag säga att allt alliansen gjort är inte dåligt, jag gillar RUT-avdraget eftersom servicearbeten är viktiga för en ekonomi som inte är baserad på konsumtion.

    Hoppas verkligen jag får vara en del av arbetet med att ställa om Sverige till ett mer hållbart transportsystem i framtiden. 🙂 Förhoppningsvis som konsult på Trivector Traffic då 😉 Haha 🙂

    Tack för studentkvällen i Lund förresten!

    Mina frågor är många och jag förväntar mig självklart inte kommentar eller svar på allt mitt pratande. Dock vore det trevligt om du kunde gjort ett snabbt överslag hur mycket viktig infrastruktur som kunde fåtts istället för felsatsningar som arbetsgivaravgiften, krogmomsen och förbifart Stockholm.

    Kan rekommendera Tim Jacksons ”Välfärd utan tillväxt” för den intresserade av ett tänkbart hållbart ekonomiskt system. Nej, det är ingen kommunistbok…. 😉 ”En av årets bästa böcker” Financial Times. ”Djärv och provokativ” New York Times.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *