Makten över trafiken

Sitter på tåget hem efter att ha hållit samman 1,5 dag på Trafiktekniska Föreningens årsdagar. Jag har svårt att skriva, men det beror inte på något festande efter att jag efter 4 år lämnat posten som ordförande. Nej tåget är så skakigt att det är komiskt – SJ borde betala tillbaka pengarna för resan.

Temat för våra årsdagar var i år ”Makten över trafiken – från Bryssel till Uddevalla”. Och det var nog en av de mer spännande konferenser jag bevistat på länge. Olika aspekter på ämnet belystes av föredragshållana som var allt från politiker, forskare och praktiker. Ulla Hamilton, trafikborgarråd i Stockholm, inledde med att prata om hur Stockholm tar makten över framkomligheten. Den nya trafikstrategin är en ganska rejäl omsvängning mot hur det lät för några år sedan. Nu handlar det om att rädda det växande Stockholm från en trafikkollaps. Man måste helt enkel använda sig av mer yteffektiva trafikslag än bilen för att klara den stora efterfrågan på Stockholm.

Dan Firth, trafikstrateg på Stockholms trafikkontor, och den som lett arbetet med att ta fram trafikstrategin berättade om de strategier som skall göra jobbet. När Stockholm växer med en busslast om dagen, blir det 28000 nya bilar per om alla väljer bilen. Fyra strategier skall göra jobbet: Kapacitet – för att ge resval, Framkomlighet – för att optimera användningen, Attraktivitet – gator som platser, och Hållbarhet – att styra efterfrågan. Man har valt att kalla strategin för Framkomlighetsstrategi, och det fick mig att sucka djupt första gången jag hörde det. Dessbättre handlar det om att se till så att så många som möjligt kommer fram, vilket handlar om kollelktivtrafik, gång och cykel i första hand. Strategin är ett stort steg framåt för denna typ av dokument i Sverige. Så bra är den att vi valde att ge Dan Firth Trafikpriset 2012 för sitt arbete med att ta fram den.

Det var meningen att Lars Nilsson, miljödirektör på Trafikverket, skulle hållit ett föredrag kring EU:s vitbok. Han ligger dock hemma i influensa, så det blev inget. Publiken uppskattade dock min superkorta sammanfattning: Rörligheten får inte minska. Och då måste vi transportera oss mer effektivt. Slut.

Karin Svensson Smith, miljöpartiets talesman i klimat och transportfrågor, pratade om lobbying. Hon avslöjade en hel del intressanta anekdoter om hur det kan gå till. Som att förr avgjordes trafikpolitiken i bastun i Torsby. Lena Smidfelt Rosqvist, forskningschef på Trivector och ordf i Nätverket kvinnor i transportpolitiken, visade hur långt ifrån ett jämställt transportsystem vi är, trots att Sverige är bra i ett internationellt perspektiv. Kvinnors representation i olika grupper är bara ok i sådana grupper som handlar om miljö. Och miljön har ju ingen hög status.

Charlotte Wäreborn Schultz, VD på Svensk kollektivtrafik, pratade om hur det gått efter avregleringen av kollektivtrafiken. Branschen har vänt sig inåt och pratar fortfarande mest organisatoriska frågor. Fem linjer kommersiell trafik har det blivit så här långt – inte så imponerande, men det kommer så småningom menade Charlotte. Annars blir det ju inte mycket mer resenärsmakt…

Professor Jonas Eliasson berättade om samhällsekonomiska analyser, och det formade sig ett försvarstal tyckte jag. Fast tyckte jag mig inte ana någon form av ödmjukhet trots allt? Karin Thoresson, har disputerat på hur dessa samhällsekonomiska analysers ambition att beskriva allt i ekonomiska termer styr vår syn på vilka åtgärder som bör genomföras. Hon visade hur makten över trafiken flyttat från ingenjörer till ekonomer. Och att den som får sätta agendan har makten.

Sist kom Leif Börjesson, förvaltningschef i Uddevalla bekräftade min inledning att kommunalråden dansar när IKEA vill komma till en ort. Leif höll dagens roligaste föredrag kring IKEA-fenomenet. Om att man kan bli satt på pottkanten när Trafikverket kräver medfinansiering med några hundra miljoner för nya motorvägsanslutningar. En spännande dag med massor av intressanta diskussioner. Och där vi tydligt såg att den som har det man brukar kalla problemformuleringsprivilegiet, har makten. Oavsett om man är politiker, lobbyist eller Ingvar Kamprad.

Share on Pinterest
Dela med dina vänner:










Submit
4 kommentarer
  1. Marcus
    Marcus says:

    ”Lena Smidfelt Rosqvist, forskningschef på Trivector och ordf i Nätverket kvinnor i transportpolitiken, visade hur långt ifrån ett jämställt transportsystem vi är, trots att Sverige är bra i ett internationellt perspektiv.”

    Finns det något tillgängligt på nätet skrivet av henne på det temat? Vore intressant att läsa.

    Svara
  2. Anders Norén
    Anders Norén says:

    Vad betyder det trafikpolitiken avgjordes ”i bastun i Torsby”?

    Man kan förresten fråga sig var gränsen går för hur långt en kommun kan gå för att tillmötesgå Ikeas önskemål. Nuförtiden räcker det ju inte med att det blir ett Ikea-varuhus utan Ikano kräver samtidigt ytterligare 30 000-50 000 kvadratmeter handelsytor (dvs. ett helt köpcentrum) och att kommunen och staten bekostar väganslutningarna. Vad blir nästa steg?

    Svara
  3. Anonymous
    Anonymous says:

    Hej!
    Kan inte du skriva ett inlägg om försurning? Hur kan vissa sjöar försuras medan andra inte gör det?
    Mvh Amanda

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *