Julhandla med buss och í tunnelbana

Julhandeln pågår för fullt. Häromdagen skulle jag tanka bensin i min bil (jag har gasbil så det händer inte mer än en gång om året) och försökte köra in på macken som låg vid externhandelsplatsen Nova Lund. Det gick inte – det var helt blockerat av bilar. Som förmodligen skulle in till de olika butikslådorna för att handla julklappar.

Och alla dessa externhandelsetableringar är ju som bekant byggda för bilen. Och den som försöker cykla, gå eller åka buss dit har det inte så lätt. Det är ju liksom inte gjort för dessa färdmedel. Tar du bussen så hamnar du längst bort och får gå igenom hela bilparkeringen, cyklar du finns inga cykelställ osv.

Den som läst denna blogg ett tag vet att jag intresserat mig för fenomenet externhandel i minst tio år. Och genomfört ett stort antal forskningsuppdrag och utredningar i ämnet. Och att forskningen är entydig, externhandeln ger mer utsläpp, och tar död på handeln i centrum.

Just nu håller vi på med ett uppdrag att försöka se vad man kan göra för att ändå möjliggöra ett mer hållbart resande till dessa externhandelsetableringar. Och då har vi genomfört en studie av hur mycket man bär med sig från affärerna.

Ett av skälen till externhandeln är ju att bilen behövs för att få hem varorna. Och kommunerna har i sina detaljplaner ofta speciella områden för ”handel med skrymmande varor”.

Så hur är då, behöver man bilen för att få med sig varorna hem? Nej, ganska sällan. Vi har studerat både köpcentra med många typer av affärer, elektronikhandel – med både TV och kylskåp i sortimentet. Och bilden är entydig: mellan åttio och nittio procent har inget, eller bara en kasse med sig ut ur affären.  Och skulle med hänsyn till detta lika gärna kunnat cykla eller ta bussen.

Nu vet vi sen andra studier att ca femtio procent har shoppingen som en del i en reskedja, som också innehåller andra ärenden. Så alla de som handlat inget eller lite skulle nog inte kunnat  åka buss – men väldigt många.

Och vem vet, i framtiden kommer det kanske att se helt annorlunda ut. E-handeln ökar som bekant mycket varje år.

Som den e-handelssatsning som Tesco gör i Sydkorea. Handla medan du väntar på tunnelbanan, och med hjälp av QR-koder som du skannar med din mobil.

Så i framtiden kanske du inte tar bussen till affären, utan affären finns överallt, som i tunnelbanan. Vem vet innan vi hinner säga Kjell & Co så är  externhandeln kanske omodern?

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
3 kommentarer
  1. Samuel
    Samuel says:

    Jag tror inte riktigt att folk förstår hur mycket det kostar att äga en bil.
    Kollektivtrafiken duger gott för att ta sig till och från jobb och då behövs ingen bil.
    Att man behöver bilen när man handlar är ett ytterst svagt argument då det faktiskt är billigare att ta taxi de få gånger bilen verkligen behövs…

    Bra att ni försöker förbättra kollektivtrafik och GC-trafik till externa köpcentrum, vilket inte kan vara det lättaste. Svårt att dra busslinjer för att kunna göra resan snabbare med buss. Idag tar det nästan 40 minuter med buss hemifrån till Nova medan det tar 5-10 minuter med bil beroende på trafikljusen.

    Svara
  2. Manne Ryttman
    Manne Ryttman says:

    Detta har jag också tänkt på ofta. Många köplador, många bilar men små varor. Folk åker bil till ikea för att i slutänden köpa värmeljus!
    Varför skulle inte tex IKEA och Mediamarket mfl. ha showrooms inne i centrala stan? kanske tom ihop på samma ställe -så man provsitter en soffa och kollar tv. Sen beställer man det som levereras hem så slipper man tom bärandet !

    Och ska man gynna cyklister som fler kommuner vill göra msåte dessa externa ställen stoppas då det ofta inte går att cykla dit. farmförallt är det låångt !

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *