Sov inte under revolutionen

Det tycks finnas ett omättligt behov av kunskap om framtiden just nu. Men det gör det förmodligen alltid. Idag har jag varit i Göteborg och modererat en konferens för 150 personer om hur framtidens kollektivtrafik i Västra Götaland skall se ut. Nu när kollektivtrafiken avregleras till nyår. Och hållit ett av föredragen, nämligen det om framtidens kollektivtrafik.

Som förberedelse ägnade jag en hel del tid på att fundera över hur olika trender som man kan börja se kommer att påverka den framtida kollektivtrafiken. Och dessutom har jag läst vetenskapliga artiklar om transporternas utveckling och om det som allt mer kommit att kallas peak car use (jo, jag har skrivit om det tidigare…). Och så bad jag mitt Facebook-community om hjälp.
Att bilåkandet verkar ha toppat, och till och med minskar i stora delar av västvärlden beror på ett flertal faktorer: vi slår i tidsbudgettaket, ökningen av kollektivtrafik, förtätningen av städerna, städerna åldras, en stadskultur har växt fram och också ökade bränslepriser. Alla dessa faktorer påverkar också kollektivtrafiken positivt.
Vi blir allt mer urbana, och efterfrågar då stadens kvaliteter som folkliv, uteserveringar, mötesplatser osv. Och då blir helt enkelt utrymmet för bilar mindre. Kollektivtrafik är mycket mer utrymmeseffektivt. Detta gör att vi har lättare att få fram åtgärder som gör att vi prioriterar kollektivtrafiken i gatunätet – vilket ger ännu fler som reser.

Vauban i Freiburg, 40 år av planering för mindre bilar
Till detta kommer att all mobil IT gör att vi vänjer oss vid att kunna kommunicera och ta del av hela det digitala utbudet medan vi reser. Och det är betydligt svårare om man kör bil, även om vissa försöker. Min favorittrafikprofessor, Phil Goodwin uttryckte det så här för ett tag sedan:
“A phone used to be something you might use while travelling, now travelling is something you might do while using the world in our pocket we still call a phone.”

Så kollektivtrafiken har öppet mål. Nu gäller det att leverera. Vi behöver ett system med en pålitlighet vi inte ser idag. Och en kapacitet så det räcker så att man kan använda tiden under resan. Och vi behöver effektiva, trevliga och bra bytespunkter. Varför skall man frysa häcken av sig om man skall åka tåg eller buss?
Och IT kommer att hjälpa oss att skapa bättre information så att även resenärer som inte är så vana kommer att förstå trafiken. Att det ordnades ett Travelhack i Göteborg för en månad sen, där många lag tävlade om att skapa den bästa kollektivtrafik-appen är ett tecken i tiden.
Och läser just i Wired att företaget wemakecoolsh.it piratlanserar  wifi i New Yourks tunnelbana linje L1. Med hjälp av batteridrivna servrar i shoppingväskor, under en vecka.  Som en pik åt trafikföretaget som inte fixar vare sig mobiltelefontäckning eller wifi.
Men även nu fortsätter en del beslutsfattare att tro att bilen alltid måste prioriteras. Som om ingenting hänt.
Don´t sleep under the revolution, som Martin Luther King sa.
Share on Pinterest
Dela med dina vänner:










Submit
2 kommentarer
  1. Jakob Hammarbäck
    Jakob Hammarbäck says:

    ÄLSKADE NOVEMBER!

    Vill bara påminna om att ULTRA, Umeå kommuns lokaltrafik har eluppvärmda bänkar i busskurerna. Kanske inte helt miljösmart när det är 20 grader kallt, men väldigt mysigt när man väntar på bussen.

    Huvudsaken man är torr om fötterna och varm i baken…

    Svara
  2. curiousheathen
    curiousheathen says:

    Förlåt, jag är förfärligt petig, men han sa ”don’t sleep through the revolution”

    Bortsett från det så håller jag helt med dig, och förtvivlar över hur lågt kollektivtrafiken trots detta prioriteras. Det tycks svårt för ett samhälle att acceptera paradigmskiften.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *