Primtivt var ordet

Igår satt jag i ett möte med bl a Måns Lönnroth, tidigare chef på MISTRA, nu utredare för frågan om var Sveriges nya kompetenscenter för kollektivtrafikforskning skall ligga. Som så ofta kom vi att diskutera förseningarna i tågtrafiken. – Primtivt, sa Lönnroth på sitt lite självsäkra, akademiska sätt.

Och för första gången har någon lyckats sätta ord på denna ständigt pågående förnedring på de svenska järnvägarna. Primitivt! Just så är det – vi som är världens modernaste land lyckas inte skapa förutsättingar så att tågsystemet kan fungera. Det är spårfel, växelfel, omstart hit och omstart dit, nedfallna kontaktledningar, problem i ställverk, försenade tågmöten osv i en aldrig sinande ström.

Problemet ligger förmodligen på många olika nivåer, och är därför så svårlöst: politiker som aldrig åker tåg och därmed inte förstår hur illa det är, en långsamt eroderande kvalitetskultur som nu nått långt under godkäntgränsen, en avsaknad av samarbete mellan olika aktörer, och kanske också brister i ledarskapet.

En av deltagarna i mötet var från Malmö och berättade om ett av deras alla studiebesök, den här gången med en grupp japaner. – Och här har vi våra fina realtidsskyltar för bussarna som visar när bussarna verkligen går, sa guiden. Japanerna tittade på varandra och förstod ingenting. – De går väl när det står i tidtabellen? Nope!

På ett av alla de studiebesök som vi på Trivector ordnar för olika kunder besökte vi för något år sedan SBB, det schweiziska tågbolaget. En av deltagarna frågade hur man gör när en kontaktledning faller ner. Förvånad min. – Faller ned, de faller väl inte ned? Nej inte om man underhåller och byter ut när det behövs…

En av våra anställda är schweizare, och brukar förse oss med bilder från detta kollektivtrafikland. För någon månad sedan berättade han om hur det varit förstasidesnyheter i Schweiz att ett tåg varit 15 min försenat. Tågen i Schweiz är inte försenade! Tur det inte var i Japan för då hade nog chefen fått begå harakiri.

Och nu i veckan kommer ytterligare försämringar inom tågtrafiken, den här gången planerade. Det är SJ som drastiskt försämrar nattågstrafiken. I början av veckan fick de som köpt biljett för måndag kväll och framåt ett sms med budskapet att man nu inte kan stiga på i Malmö före tåget går, och heller inte ligga kvar i Stockholm till klockan sju som man alltid kunnat.

Detta kan låta som petitesser, men det är det inte! Om skall stiga på i Lund 23.00 (ofta några min sent) och vänta på tågvärden är man inte i säng förrän 23.30, typ. Om man skall stiga av 05.57 måste man vakna kanske 05.20 för att hinna duscha etc, dvs man får inte ens 5 timmars sömn. Och då är man inte pigg nog att hålla i möten, hålla föredrag, eller prata affärer. Och frukosten öppnar inte förrän 06.30 på Royal Viking där man kan äta. Det hade varit mycket ärligare att lägga ner trafiken direkt. Och så kommer alla utom miljömuppar som vi att flyga istället.

Så här skriver SJ på sin webbplats:

”Detta upphör den 2 maj

  • Möjlighet att gå ombord tidigare*
  • Möjlighet att sova kvar på tåget lite längre*
  • Bio ombord
  • Morgontidning för 1 klass-resenärer

Dessa förändringar genomförs för att effektivisera nattågstrafiken så att vi även i framtiden ska kunna köra nattåg. Vi utvärderar hela tiden hur förändringarna mottas och i de fall det är möjligt kommer vi att kunna anpassa delar av upplägget.

Under en övergångsperiod kommer det att finnas resenärer som har biljetter med felaktig text. Vi beklagar detta och hoppas att det inte ställer till något besvär för dig som reser med oss.”

Rätt rubrik hade varit: Detta upprör den 2 maj!

Om nattågstrafiken inte är lönsam (varför är den inte det?) så är inte detta sättet att rädda den. Ingen av dessa åtgärder ger några stora  besparingar. (Bion kan vi leva utan på Norrlandstågen, och tidningen är det nästan ingen som tar med.). Förändringen visar hur lite man vet om sina kunder. Det hade varit mycket ärligare att lägga ner direkt, istället för att gå den klassiska gamla SJ-omvägen via försämringar.

Undersökningar som bussföretaget Nobina har gjort visar att ett av de viktigaste kvalitetskriterierna för kollektivtrafiken är att man som kund skall kunna rekommendera den. Med detta beslut kommer ingen att på något sätt kunna rekommendera nattåget.

Och jag som ständigt försöker få mina vänner och bekanta att ta nattåget istället för att flyga får sluta med det.

Primitivt var ordet sa Bill till Bull.

Tillägg den 5 maj: SJ ändrar sig nu och man kan stiga på i Malmö 22.00 och ligga kvar till 06.30. En bra början, men det måste bli 7.00 om man skall vara konkurrenskraftiga.

Share on Pinterest
Dela med dina vänner:










Submit
10 kommentarer
  1. Osunt
    Osunt says:

    Kul att läsa jämförelsen med Schweiz och Japan! Men ändå inte..

    Jag är en ganska sporadisk tågåkare, men befann mig på Malmö central igår och tittade på tåginfotavlan just för att jag var nyfiken på om det var några förseningar en helt vanlig dag (mitt på dagen – ingen rusningstrafik). När jag såg hur många tåg som inte bara var sena utan även inställda (!) så blev jag faktiskt chockad.

    Med släkt i Schweiz så vet jag att där tar man tåget istället för bilen när det är dåligt väder på vintern!

    Svara
  2. Joel Hansson
    Joel Hansson says:

    Jag bodde i Japan en tid, och det hände faktiskt en gång att ett Shinkansen-tåg var försenat. Det blev en stor nyhet i tv.

    Orsaken till förseningen var att lokföraren somnat och tåget hade därmed stannat vid fel position på stationen (på Shinkansen-perrongerna är det grindar, så det innebar att man inte kunde stiga av och på). Det gick väl ett antal minuter innan man rett ut situationen.

    Harakiri blev det som tur var inte, men lokföraren fick ödmjukast lov att bocka sig djupt och ursäkta sig i tv.

    Svara
  3. Jenny Wendle
    Jenny Wendle says:

    Åkte nattåg natten till idag och fick ca 5 timmars sömn…Att SJ backat något så att man nu får stanna till 6.30 är ju alltid något – hoppas bara att det också innebär att de tar bort de högtalarutrop som de gjorde i tåget kl 5.20 i morse där de meddelade alla resenärer att vi snart var i Södertälje och rabblade alla anslutningar och spår. Svårt att sova mer efter det…(De har även börjat med allmänna högtalarutrop efter avgång från Malmö som gör att man inte kan somna direkt heller…)

    När vi stigit av tåget och gick till Royal Viking för att äta frukost gick det ju inte eftersom de inte öppnar förrän 6.30. I dörren till hotellet möter jag en upprörd man på väg ut som säger ”Aldrig mer årskort på SJ! Nu börjar jag ta flyget istället!”.

    Det kallar jag kundvård – Heja SJ!

    Svara
  4. Jan Wiklund
    Jan Wiklund says:

    Vi brukade skratta åt dom dumma ryssarna som pga sitt idiotiska system tillverkade hundrakilosspik för att måluppfyllelsen räknades i kilo. Nu får väl ryssarna skratta åt oss som inte kan köra tåg för att vårt idiotiska system kräver att måluppfyllelsen räknas i kronor.

    Svara
  5. Anders
    Anders says:

    Dumdumt så att det borde slå ansvariga i bojor… Fast eftersom inga tydliga ansvariga finns då ansvaret är delegerat får förmodligen de oansv.. förlåt icke-ansvariga rosor istället, eller blåklintar, eller vitsippor allt efter tycke och smak …… Vad jag inte förstår är varför det INTE skulle kunna vara (hög)status även i vårt land liksom i Schweiz och Japan att såväl åka tåg som tillhandahålla en högklassig tågtrafik… Du kanske har en ledtråd eller två till svar?

    Svara
  6. Stephan
    Stephan says:

    Underhållskulturen i det svenska järnvägssystemet (jag menar både fordon och infrastruktur) men även resterande kollektivtrafik är märkligt osvensk. Kolla på spår, kontaktledning, tåg och bussar med uppmärksamma ögon och man ser att det överallt dinglar och vinglar något. Det passar inte in i imagen om världens modernaste land där allt ska vara till 200% säkert.

    Svara
  7. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    @Anders och Stephan: Nja, jag har en teori. Sverige har blivit så demokratiskt och platt (vilket oftast är mycket bra) att man inte vågar/vill ställa krav. Det finns numera bara målbilder, riktlinjer och visioner. Inga tydliga ”gör så”. Och ibland krävs faktiskt tydliga beskrivningar av vad som krävs.

    Svara
  8. Karin M
    Karin M says:

    Som vanligt är det ett stort nöje att läsa din blogg (kan du inte maila länken till SJ?). Bra att de ändrade sig men ändå sååå dumt att de gick ut med ändringarna rätt så ogenomtänkt verkar det som. Halva skadan är ju redan skedd även om de tar tillbaka, då det spridit massor av negativa upplevelser och kommentarer. Känns verkligen konstigt att vi som har världens högsta skatettryck har en sådan undermålig järnväg, det är dessutom inte ens billigt att åka – i relation till andra trafikslag.

    Svara
  9. Thomas Montgomery
    Thomas Montgomery says:

    Tack för dessa insiktsfulla rader – angenäm läsning!
    Före uppdelningen av SJ fanns det ingen annan än SJ att skylla på, för allt ev. strul var ju alltid SJ:s fel!
    Det lär inte bli någon bättre ordning förrän den som orsakar problemen också får ta ett ekonomiskt ansvar för dessa. Ett jvgs-företg som kör sin materiel i botten och blir stående på linjen pga lokfel ska självklart betala för konkurrenternas merkostnader, likaväl som Trafikverket ska stå för trafikföretagens merkostnader vid fel på infran, banarbeten etc.
    Idag lägger Trv t.ex. ut banarbeten då de kan göras till lägsta kostnad för TrV. Inte en tanke på att trafikföretagens merkostnader ska bli så låga möjligt eller att kunderna ska drabbas så lindrigt som möjligt!
    Kostnader för ersättningstrafik etc. ska självklart ingå i TrV:s kostnader för det aktuella projketet!

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *