Ointressant prat och bra möten

Skriver detta på planet på hemväg från Toulouse efter min elfte ECOMM-konferens. Konferensen handlar alltså om mobility management, att påverka resbeteende mot ett mer hållbart resande. Jag brukar vara ganska uppfylld av nya intryck och idéer efter dessa konferenser, men den här gången tyckte jag bara att konferensen var OK, absolut inte mer.

Första dagen innehöll bara en massa politiker och höga tjänstemän som bubblade länge om ingenting, utan ett tydligt budskap och riktning i sina tal. Och inte blir det bättre av att de bubblar på franska och det tolkas till engelska.

Dag två var OK med flera pecha kucha sessioner. Ni vet den japanska snabbpresentationstekniken med 20 powerpointbilder som visas i 20 sek per styck. Och då gäller det att kondensera budskapet om man skall få sagt det man vill på 6.40! Alla politiker, speciellt franska, borde tvingas hålla sina presentationer på detta sätt.

Och idag hamnade jag på några fullständigt kassa föreläsningar, varav en tyvärr var svensk (berätta det inte för någon). Slutligen en avslutande session i plenum där en representant från Google faktiskt lyckades höja engagemanget flera grader, med att berätta om Google Transit, med kollektivtrafikinformation i realtid, som finns i USA, Schweiz och Kanada, bland annat. Kanske kan detta bli räddningen när den svenska kollektivtrafiken delvis avregleras 1 januari 2012, och någon (Samtrafiken?) skall fixa ett gemensamt informationssystem. Google lär ha haft kontakt med dem berättade representanten när jag pratade med honom efter föredraget.

Synd att det var en så ljummen tillställning när det var deltagarrekord från Sverige. Av de 337 deltagarna var 165 franska (så är det alltid, värdlandet är flest), sen kom Sverige med 40 deltagare, Belgien med 20 st osv. Förklaringen är nog att Sverige ligger långt framme när det gäller MM, (eller är det bar kul att resa långt?) När jag var på denna konferens första gången 1999, var vi fyra svenskar, varav två från Trivector (och en från Vägverket som trodde att det handlade om ITS, IT i trafiken.). Vi tog med oss idéerna hem och lyckades sälja in dem till Vägverk och kommuner, och Trivector har sedan dess spelat en avgörande roll i att Sverige ligger så långt fram idag. Det är faktriskt inte skryt utan sanning.

Nej jag tror att denna konferens behöver uppfinna sig själv igen. Vi behöver ha ett budskap om varför vi håller på med detta. Att mobility management idag är bevisat effektivt och ger tillbaka 4,5 gånger investerade pengar. Vi behöver ge deltagarna ett budskap att ta med hem att detta sätt att jobba är en effektiv och väsentlig del i att byta riktning och börja gå mot ett hållbart transportsystem. Vi behöver briljanta föreläsare som kan inspirera och debattera. Inte långa rader av självbespeglande regionala beslutsfattare som har noll koll på vad detta handlar om.

Om detta pratade jag i går natt med Neil Scales ordförande i EPOMM, organisationen för mobility management i Europa. Efter en bra middag (vi åt säkert en hel ankfarm) med fantastisk musikunderhållning , blev det en öl i hotellbaren, och bra diskussion. Detta möte flera andra planerade och oplanerade blev min behållning på denna konferens.

(Har skrivit ett inlägg med liknande budskap på Allinx, community för MM, där jag startat en blogg)

Länk: Inlägget på Allinx 

Share on Pinterest
Dela med dina vänner:










Submit
2 kommentarer
  1. mostsoft84
    mostsoft84 says:

    Befinner mig i dk.

    Var det någon dar som lyckades knyta samman kollektivtrafikens sammanhållning med stadsplanering? Jag hoppas verkligen att fler och fler stader forstå sambandet, speciellt Malmo som tycks vilja expandera utåt istallet for inåt. Litar inte ett dugg på dem nar de pratar om fortatning av Malmø. Det tycks handla mer om att bygga fler kontorhus an bostader. Forstår inte heller varfor vi ska bygga alla dessa externa kopcentrum exempelvis bernstorp och explortera bunkeflo istallet for fortata miljonprogramområden!

    Mvh Mostag Feyzie

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *