Koldioxiden rekordökar – medan vi debatterar

På tåget mot Skövde för att i morgon hålla ett seminarium om transportsnål samhällsplaneirng kan jag inte låta bli att reflektera över dagens nyheter.

Dagens riktigt stora nyhet är naturligtvis att koldioxidutsläppen ökar mer än alla prognoser. Nu tycks både IEA:s Fatih Birol och Lord Stern ense om att tvågradersmålet blir extremt svårt att nå. Och vi är väg mot något som liknar business as usual. Om vi fortsätter på denna väg är risken för minst fyra graders uppvärmning minst 50%.

”En sådan uppvärmning skulle rubba liv och livsbetingelser för miljoner människor över hela planeten, leda till stora befolkningsomflyttningar och konflikter. Det är en risk som alla vettiga människor skulle försöka att drastiskt minska”, säger Stern. Enligt Birol krävs nu ”kraftiga, beslutsamma och omedelbara åtgärder” om vi skall lyckas minska utsläppen.

Och visst är det intressant. I alla andra samhällssektorer skulle denna typ av risk, 50% risk för katastrof, utlösa snabba och effektiva åtgärder. Men inte när det gäller klimatet.

Frågan är vad dagens andra stora nyhet kommer att betyda. När Tyskland stänger kärnkraftverken kommer det att behövas tillskott i form av kolkraft, även om man vill minska energianvändningen genom effektiviseringen. Och det blir ingen lätt ekvation att lösa.

I skuggan av dessa båda nyheter känns det fjuttigt att behöva konstatera att medan klimatförändringarna rullar på så fortsätter pseudodiskussionen om BRT och spårväg. Idag med två lika felaktiga som ointressanta inlägg. I Sydsvenskan tar några politiker i Malmö sina chefstjänstemän i örat för att ”kommunala chefer i Malmö öppet tar politisk ställning i den kontroversiella spårvagnsfrågan”. Det intressanta är ju att kommuntjänstemännen faktiskt just gör sitt jobb, nämligen att bidra med kunskap för att politikerna skall kunna fatta rätt beslut. Om sen politikerna väljer att strunta i fakta så får de göra det, men då skall de naturligtvis stå för detta.

I den andra artikeln i HD, så fortsätter BR, Bussbranschens Riksförbund och Bil Sweden sitt korståg mot spårvagnen. Man uppmanar politikerna att titta på superbussar igen eftersom det ju alltid är billigare och bättre.

Låt oss än en gång konstatera att partsinlagorna från bussbranschen är helt onödiga. Det finns ingen motsättning mellan de båda trafikslagen. Om vi skall klara att bygga ett mer hållbart transportsystem, vilket är en nödvändighet bland annat ur klimatsynvinkel, kommer det att behövas massor av fler bussar. Och det kommer att behöva byggas massor av nya BRT- och superbussystem. Och någon gång ibland kommer det också att behöva byggas spårvägslinjer eftersom kapaciteten behövs. Men det behövs en seriös diskussion om när de olika trafikmedlen är lämpliga. Och inte som nu partsinlagor.

Väldigt basic kan man på jämförbar yta köra 25 m långa bussar och upp till 80 m långa spårvagnar. Man behöver inte vara Einstein för att räkna ut att det ryms fler passagerare i spårvagnen.

Men Einstein skulle nog behövts för att lösa klimatproblemen.

(PS. Har just accepterat att ställa upp i en debatt anordnad av universitet med rektor Per Eriksson och elprofessorn Alaküla om spårväg och elbussar. Det blir den 15 juni, kl 20.00 i universitetsaulan i Lund. Tyvärr betyder det att jag får skippa Trivectors sommarfest, men det vore fegt att backa, eller hur? DS)


Länkar:

Ördragningen från Sydsvenskan
Nya partsinlagan från HD

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
3 kommentarer
  1. Karin M
    Karin M says:

    Inte många lever som de lär och än färre skulle välja att debattera klimatproblem istället för att gå på fest, hedersvärt!

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *