Blanka svärd och utomjordingar

Har pratat på KTH:s och Den Goda Stadens processledarkurs idag. Mitt föredrag handlade om vilka kompetenser som man behöver för att kunna leda processer för att åstadkomma den framtida hållbara staden. Att kommunicera, på olika sätt var en av alla de saker jag tog upp. Bland annat genom sociala medier.

För visst är det kul med bloggar, Twitter och Facebook där man snabbt kan kommunicera och diskutera? De senaste dagarna har jag hamnat i spännande processer kring spårväg kontra BRT, Bus Rapid Transit. Bussbranschen, med tillverkare och branschorganisation i spetsen, verkar otroligt oroade över att det diskuteras spårväg på olika håll i landet.

Och som ni såg på mitt förra blogginlägg bjöd jag in prof Mats Alaküla, från LTH och Volvo, till Trivectors kundseminarium i förrgår. Han kom, och fick chansen att både lyssna och förklara sig om sitt och LU:s rektors inlägg om att laddbussar är bättre än spårvagn. Han är en klok man som kan massor om eldrivlinor – men hade svårt att förstå vad det betyder att trafiken inte bara handlar om teknik, utan också påverkas av människors beteende. Och att börja i teknikänden möjligen kan skapa någon sorts miljöanpassning, men inte ett hållbart transportsystem. Om det skall bli möjlighet måste man utgå från behoven och inte tekniken. Men vi skall ses igen. Induktiv laddning kommer säkert att ha sin plats i framtidens transportsystem, kanske även för de spårvagnar som behövs av kapacitetsskäl när bussen inte räcker till – även om den tekniken just nu gör dem 4 ggr så dyra sägs det.

Vår diskussion höll sig alltså på en hög och spänstig nivå. Och Mats mailade mej igår och skrev att det var länge sen han varit så upplyft av en diskussion. Och även de 90 åhörarna tyckte det var trevligt.

Lika trevligt är det inte med personangrepp och ogrundade insinuationer. Jag är ovan, men lite sånt får man kanske ta i sådana här diskussioner? Även om de vanligtvis inte brukar komma från journalister. En journalist på tidningen Bussbranschen, misstänkliggör mig på sin blogg för att Trivector är med i föreningen Spårvagnsstäderna. Liksom för övrigt flera andra konsultföretag är. Före detta angrepp ondgör han sig på Svensk kollektivtrafik på lika kul sätt. Och utvecklar en så lustig konspirationsteori att den nästan är gullig. Som utomjordingarna i Area 51, eller rymdskeppen som plattar till sädesfälten.

Och han insinuerar vidare att det finns ”personkopplingar mellan Stockholms Spårvägar och Trivector”. Guilt by association, klassiskt retoriskt knep. Jo det finns folk hos oss som känner folk som jobbar där. Precis som det finns anställda som känner folk på SJ, SL, Nobina, Veolia, Bergkvarabuss, Nettbuss etc. Det är en liten bransch. Men att personen hos konsulten som skrev den rapport som startade det hela varit lobbyist hos Volvo glömmer han.

Jag skiter i vem som jobbat var, och vem som känner vem, så länge vi slåss med blanka svärd. Trivector, som beskylls för att vara spårvägskramare, är de som har utrett de flesta av de BRT (light) som finns i Sverige idag. Lundalänken, Jönköping Citybussar och LinkLink är alla stora succéer. Och för SL har vi nyligen tagit fram strategier för både BRT och spårväg. Vi har utvecklat och utrett busstrafiken i minst 30 svenska städer, och sett på spårväg i 11 kommuner (men inte rekommenderat det i alla naturligtvis).

Dock har kollektivtrafiken under senare år ökat så mycket på flera håll, bl a i Skåne, att det kan vara aktuellt att diskutera spårväg på några få ställen. Och då gör vi det! Men i de flesta fall räcker det väl med bussar. Och då föreslår vi sådana system, utan att vara betalda av vare sig Volvo eller Bussbranschens Riksförbund.

Kanske skulle man starta en Facebook-grupp som heter ”Vi som tycker att sakargument skall bestämma om man skall köra buss eller spårvagn”?

För vi har mycket viktigare saker att göra än att granska partsinlagor och glyttiga blogginlägg – nämligen att utveckla kollektivtrafiken, med buss och annat så att det blir möjligt att skapa ett hållbart transportsystem.

PS. Fick mail idag från chefen för SJ:s nattåg. Han meddelade att man från och med i morgon får ligga kvar till 07.00 igen på nattåget Malmö-Stockholm. Starkt gjort av SJ att lyssna på våra argument. Men de var ju sakliga, utan vare sig personangrepp eller konspirationsteorier. Tack! Och tåget är dessutom i tid denna fredagskväll! DS

Tillägg 15 maj: Idag är jag med på Sydsvenskans förstasida. Ifrågasätter man universitetets rektor så. Per Eriksson tycker inte att de är ”alldeles okunniga” och gör en saltomortal och hänvisar till på något sätt till professorn i kollektivtrafik på LTH, Bengt Holmberg. Synd att de inte frågade honom. Om de hade frågat honom hade inte artikeln sett ut som den gjorde.

Länkar:
Sydsvenskanartikeln
Spårvagnsstäderna
Konspirationsbloggen

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
1 kommentar
  1. Paulina
    Paulina says:

    Tusen tack – bra jobbat att du lyckades övertyga SJ så att de förstod att de gjort fel & ändrade nattåget så att det nu är ett bra alternativ för oss resenärer igen. Alltid härligt att se att det inte är pajkastning utan sakliga argument som ger framgång.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *