Låt mej gärna ha fel – dubbelt upp

I går satt jag på tankesmedjan om kollektivtrafik i Malmö. Det handlar om hur vi skall fördubbla kollektivtrafiken och vad den nya kollektivtrafiklagen betyder. Dvs lagen som avreglerar kollektivtrafiken så det blir fritt för vem som helst att köra buss efter att man fått tillstånd av den nya kollektivtrafikmyndigheten. Denna myndighet skall först ta fram ett regionalt trafikförsörningsprogram. Och utifrån det bestämma vilka linjer som skall finnas och som skall drivas med sk trafikplikt, dvs på samma sätt som idag. Sen kan privata aktörer beredas fritt marknadstillträde.

I går hade 200 personer samlats på ett iskallt Slagthuset i Malmö för att lära sig mer om detta, och diskutera hur detta kan komma att se ut. Arrangerande Svensk Kollektivtrafik hade som vanligt fått till ett proffsigt upplägg på diskussionerna. Men tyvärr ett antal rätt träiga presentationer.

Avreglering har ju provats i Storbrittanien och Nya Zeeland utan nämnvärd framgång. Ett bra fungerande kollektivtrafiksystem är ju just ett system och det blir ofta problem med just att få till detta sammanhängande system i en avreglerad värld.

Och även igår, både i de ganska träiga föredragen, och i de trevliga och intressanta diskussionsgrupper jag satt i, hade man svårt att förklara hur den nya lagen kommer att bidra till att vi enklare får en fördubbling av kollektivtrafiken, först i antalet resenärer och sen i marknadsandel. Inte ens de bussföretag som var med trodde att det kommer att bli några stora förändringar.

Konkurrens är ju bra i de allra flesta sammanhang. Och att skapa ett system där det finns incitament för företagen att få fler resenärer kan gynna både samhället och företagen är bra. Det finns helt klart förbättringspotential i dagens system. Men inte ens bussbranschen själv verkar hysa nån större tro på att de skall kunna hitta nya marknader som inte systemet idag finner. Eller hörde jag fel?

Hela förmiddagen pratades det om ”resenärsperspektivet” som om dagens trafik bortser från resenärerna. Men så är det inte idag. Skånetrafiken hade inte kunnat fördubbla sitt resande som man redan gjort utan att ta hänsyn till resenären. Det har man jobbat på de senaste 20 åren.

Här räcker det inte ens med fördubbling : Bild PG Andersson

Hela tillställningen kändes lite avslagen. Eftersom ingen stod på scenen och eldade massorna med de stora fördelar som kommer ut av den nya lagen blev det inget riktigt drag. Eller berodde det bara på att det var 16-17 grader i lokalen?

Skall bli intressant att se vad som kommer ut av den nya lagen. Det finns ju inte så bra track-record på avregleringar i Sverige: Taxi – där man fortfarande efter 10-15 år kan bli uppskörtad om man inte har lokalkännedom, avregleringen av elmarknaden har ju inte precis gett billigare el – men bra bonusar till el-bolagsdirektörerna. Kan det finnas risk för liknande effekter här: om man konkurrerar på de mest lönsamma linjerna och tiderna på dygnet minskar intäkterna för den offentligt drivna kollektivtrafiken. Och därmed möjligheterna att driva linjer där inte lika många reser. Vilket kan resultera i sämre trafik och högre skattefinansiering. Har jag fel?

Såsom jag skrivit flera gånger tidigare om detta fenomen: avreglering är svaret – men vi väntar fortfarande på vilken frågan är.

Om nån sitter inne med svaret på hur avregleringen stöder fördubblingstanken så skriv gärna en rad. Jag vill väldigt, väldigt  gärna ha fel den här gången.

Share on Pinterest
Dela med dina vänner:










Submit
5 kommentarer
  1. Mattias Schiöth
    Mattias Schiöth says:

    Precis som du är inne på leder den nya lagen, åtminstone i Skåne, antagligen bara till att Skånetrafiken blir lite mer stressade och pressade att bli ännu bättre. Politikerna verkar inte vara villiga att lämna över de starka stråken, just av nämnda skäl: att hålla ihop systemet för att slippa kaos med information och taxor, samt för att värna om värdefulla intäkter, som stödjer svagare trafik. Därutöver skulle en överlämning av delar av bussmarknaden samtidigt innebära slutet för det viktiga miljömålet med fossilfri busstrafik.

    Det ska bli spännande att se om det kanske långt ner i bussbranschens anonymitet ändå finns någon kreativ kraft som hittar en relation eller ett segment med god ekonomi som Skånetrafiken har missat.

    Svara
  2. John Agebrand
    John Agebrand says:

    Ett mysterium för mig, boendes i Göteborg, är att resenärer i rusningstrafik kan få stå och vänta på en buss i upp till 30 minuter. Allt enligt ordinarie tidtabell!
    En avreglering hade (kanske) skapat ett tryck på dessa överbelagda linjer med fler avgångar som följd. Det hade i sin tur gjort bussen mer attraktiv och på så sätt lockat fler resenärer.
    Detta hade varit en fördel med avregleringen.
    Att bolagen slåss om de attraktiva linjerna är inte enbart av ondo. Den så omhuldade tillgängligheten skulle kunna ombesörjas av kommunala garantier? Man måste våga ställa den obehagliga frågan om en linje med en passagerare är lika viktig som en linje med 70 passagerare.

    Svara
  3. Anders
    Anders says:

    Christer,
    efter att varit på Stockholmsmötet så är jag delvis beredd att hålla med dig. Det verkar vara en stor förvirring i det kollektivtrafikindustriellakomplexet. Jag tolkar det som att skillnaden mellan utredningen och propositionen är ovanligt stora. För var gång jag läser propen så blir jag allt gladare.

    Regeringen skriver rätt tydligt att de inte vill förstöra det som dagens trafikhuvuvmän byggt upp. Vad de föreslår är istället en tydligare politisk styrning av kollektivtrafikens, vilket både Skåne och Stockholm visar att det fungerar.

    Regeringen är också tydlig med att kollektivtrafiken skall samplaneras med annan samhällsplanering, allt detta var tydligt i Stockholm och jag tror också i Malmö.

    När jag såg vilka som kom till Stockholm i år jämfört med förra året så är det tydligt att kommunfolk, regionförbundsfolk och landstigsfolk har ökat sitt intresse för frågan. Jag saknade en hel del personer från operatörerna, de var mycket färre i år.

    Min sammanfattning av nya lagen, sammansättningen på tankesmedjan i Stockholm, är (planerings)byråkratens återkomst.

    Svara
  4. David Larsson
    David Larsson says:

    Du kan tyvärr mycket väl ha rätt, Christer.

    Men en förhoppning är ändå att det faktiskt finns en potential att hitta nya kreativa lösningar när man huvudfokus flyttas från politiker till kunder.

    Min bild är att Skånetrafiken är ett gott exempel, som ligger ganska långt före många andra trafikhuvudmän.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *