Prioriterad kollektivtrafik i praktiken

Alla vill prioritera kollektivtrafiken. Fråga vilken politiker eller planerare som helst och du får samma svar. Men att verkligen göra det är däremot inte alltid så enkelt. Idag fick jag ett mail från en av deltagarna på Transportforum 12-13 jan, Magnus Kusoffsky, som gjort exjobb om kollektivtrafik hos oss på Trivector, och nu är på Ramböll. Som intresserad av kollektivtrafik ville han passa på att se på en av bussvägarna i Linköping, en del av den sk Link-Link som vi på Trivector tagit fram förslaget till för några år sedan. Så här skriver Magnus:

”I samband med Transportforum ville jag provåka Kunskapslänken, en drygt två kilometer lång bussväg mellan universitetssjukhuset och universitetet, som öppnade 2008. Min resa med linje 2 började vid Resecentrum. Den tryckta tidtabellen sade 10-minuters trafik, medan de elektroniska skyltarna upplyste mig om att det var 20 minuter till nästa avgång. Som ej boende i staden ringde jag till Östgötatrafiken för att se om jag missförstått något. Operatören tyckte inte att det var något anmärkningsvärt och hänvisade till det snöiga vädret. (Det var inte särskilt snöigt dessa dagar, min anm) 
Bussen kom till slut och tog 22 minuter på sig till universitetssjukhuset. Jag väntade på att komma ut på bussvägen, men den verkade aldrig dyka upp. Bussen tog sig i stället fram bland alla bilarna på Lambohovsleden. Väl framme vid Mjärdevi center blev jag avsläppt i en snödriva i vägkanten.
Jag ringde åter Östgötatrafiken för att höra om det rörde sig om en tillfällig omledning. Jag förklarade att jag arbetade med kollektivtrafik och hade åkt ut för att studera den väg som byggts speciellt för bussen. Operatören hade aldrig hört talas om Kunskapslänkens existens.
Jag kopplades vidare till trafikledningen men kopplades snart bort. Jag ringde upp igen och fick till slut beskedet att Kunskaplänken hade ”prioritet 10” när det gällde snöröjning. Bilvägarna snöröjs alltså först.
Vissa förare tycker tydligen att det är obehagligt att köra Kunskapslänken när det snöar, men de får inte avvika från rutten utan att meddela trafikledningen och passagerarna på bussen.
Satsar man pengar på att bygga en bussväg som man inte prioriterar att snöröja? Och marknadsför man den så dåligt att inte ens trafikbolagets egen personal vet att den finns?”

Intressant eller hur? Den aktuella dagen var det inga stora snöhinder, och bilvägarna var i hygglig form. Men inte bussvägarna tydligen. (tillägg den 19:e jan: Affisch från Linköping….)
Så arbetar vi med att prioritera kollektivtrafiken i praktiken. 
Share on Pinterest
Dela med dina vänner:










Submit
6 kommentarer
  1. Mattias Schiöth
    Mattias Schiöth says:

    Jag försökte också åka denna sträcka under Transportforum men hindrades av betalspärren på mobilen när jag på hållplatsen skulle fixa SMS-biljetten. Då var jag besviken men nu inser jag att slapp slösa bort min tid på en ännu större besvikelse. Prio 10!

    Svara
  2. ylven
    ylven says:

    Jag jobbade ute i Mjärdevi förut, och åkte då dagligen denna sträcka.

    Förra vintern som ju var ännu mer snöig än denna, så var det aldrig några problem med den väg som ni kallar ”kunskapslänken”. Problemen var istället inne i garnisonsområdet där vägarna var så smala redan från början att de blev helt enfiliga när det blev lite snövallar.

    Svara
  3. Anders
    Anders says:

    Blir man förbannad eller förbannad – Som bilist sitter jag skyddad i en bekväm och varm stålbur med musik och stolsvärme, då bör jag klara av att anpassa min körstil efter lite halka och snö om om det ändå skulle hända nått, ja, då är det bara lite plåtskador.

    Som fotgängare däremot har jag noterat att det ALDRIG är snö eller isfria trottoarer eller GC-vägar bredvid de där barmarka gatorna jag som bilist kör på.

    Och är jag som fotgängare en skyddad trafikant? Får jag plats med cyklister på våra halkiga gemensamma utrymmen, rejält avsmalnade pga icke bortlastade plogvallar (som ju lastas bort på väldigt många gator…)

    Hur faen kan detta komma sig å hur kan det fortsätta att tillåtas!?

    Svara
  4. Anders Norén
    Anders Norén says:

    Jag vet inte hur Lunds kommun prioriterar vår bussbana Lundalänken, men det är i alla fall lätt att se att bilvägar prioriteras före gång- och cykelvägar. Lustigt, det jag fick lära mig på universitetet om snöröjning var att man ska prioritera gång- och cykelvägarna i första hand…

    Svara
  5. Olle J.
    Olle J. says:

    Onekligen en märklig prioritering. Bussar används i relativ hög grad av gamla människor som inte vill och kanske inte heller bör ta sig fram på annat sätt (den samhällsekonomiska kostnaden av benbrott betalas av landstinget inte kommunen som röjer snö och kör buss?).

    Svara
  6. Daniel Svanfelt
    Daniel Svanfelt says:

    Jag vill ifrågasätta ditt påstående, Olle J (utan att för den sakens skull vara säker på att jag har mer rätt). Jag påstår att bussar används i relativt låg grad av just äldre. Dagens gamla har både körkort och bil, och åker gärna med den. De är den första ”bilgenerationen” och har det förhållandevis gott ställt (generellt betraktat). Fler än förr bor i förorternas och ytterområdenas villor.

    Bussar används istället i högre grad av yngre. Körkorts- och bildebuten skjuts upp längre. Kan Trivector, som gjort många resvaneundersökningar genom åren, bekräfta eller dementera? Vilken är trenden över tid när det gäller äldres bussåkande kontra bilåkande eller andra färdsätt?

    Här är en tanke: Låt de äldre, med rörelsehinder m.m., köra i sina bilar! Det är de yngre (studerande, småbarnsföräldrar m.fl.) av idag som inte ska skolas in i bilismens medborgarskap och i ett svåravvänjt bilberoende. För att på ålderns höst åtnjuta pension, bilkörning och golf i Spanien (eller vad man nu vill) med hjälp av livslångt sparande av CO2-certifikat.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *