Lastfartygsministrar och boksignering

På tåget efter två dagar på Transportforum – trafikbranschens årliga konferens och mingelfest i Linköping. I år var det nog rekordantal deltagare, 1800 st. Och för oss på Trivector var det nog också rekord, vi bidrog med 22 st föredrag dessa två dagar. Och som chef för det kompetenta gäng som var där blir jag naturligtvis glad att få höra från många att Trivector håller så bra föredrag. Själv höll jag två stycken, båda om vårt projekt om snabb anpassning till minskad olja, och modererade också en diskussion om kompetensutveckling inom branschen. Och så lanserade vi bloggpocketen, som hade en strykande åtgång. Och för första gången i mitt liv har jag signerat böcker!

Och viktigast av allt kanske, jag pratade med massor av folk på departement, trafikverkets ledning, kommunfolk, kunder och vänner och bekanta. Och lite skvaller snappade jag upp, men allt kan man inte skriva på bloggen – eller hur?
Hur var konferensen då? Jodå, det verkade vara många bra sessioner i år. Och det är ju massor av parallella sådana. De jag var på var som vanligt -ömsom vin – ömsom vatten.
Ministern Catarina Elmsäter-Swärd kom och höll inledningstalet. Hon var dock kraftigt försenad, inte med tåget eftersom hon ju åkt bil, men det hade varit en bilolycka som gjort att man var tvungen att att ta stora omvägar.
Vad sa hon då? Inte mycket, men hon gjorde det med stor entusiasm, vilket var proffsigt. Jo tre saker lyckades jag fånga upp:
1) Det är ju tiden som är det viktiga i trafiken. Och det är ju så vi resonerar i trafiksystemet. Vi gör samhällsekonomiska beräkningar där varje sekund vi sparar är det som ger mest utslag. Och historiskt har du ju alltid varit så att ju fortare det går, desto högre status. Men fokuseringen på hastighet ger ju också mängder med problem – allt från resursförbrukning, markanvändning, säkerhet t ex.
2) Snabbtågen skall utredas igen, med ett bredare perspektiv. Betyder förmodligen att Borg gett order om att det inte skall bli några snabbtåg.
3) Lågsvavelområdena i Östersjön skall bort – i konkurrensens heliga namn. Det enda konkreta beskedet var alltså negativt för miljön.
Och så var jag och lyssnade på ett antal föredrag om den nya planeringsprocessen för åtgärdsplaneringen, dvs i praktiken planeringen av nya vägar och järnvägar. Visserligen har vi ett transportpolitiskt mål numera som säger att transportsystemets funktion skall vara tillgänglighet. Och tillgänglighet kan man åstadkomma på många andra sätt än genom ny infrastruktur. Till exempel med smart samhällsplanering som gör att vi behöver resa mindre, med ekonomiska styrmedel, med ITS och med beteendepåverkan. Men detta glömde föreläsarna snabbt bort och så är vi tillbaks i det gamla infrastrukturbyggeriet. Och på min fråga om detta fick jag inget riktigt svar….
Och gudbevars, vi har ju en infrastrukturminister och inte en kommunikationsminister eller tillgänglighetsminister. Det är som om utbildningsministern skulle varit skolhusminister, eller handelsministern lastfartygsminister.
PS För de som inte var i Linköping och kunde ta tillfället i akt att snappa åt sig ett gratisex av boken finns den att beställa till självkostnadspris på Trivectors webbplats. DS
Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *