2010 in memorian

Så var 2010 historia. Jag kan inte minnas nåt annat år med snö i Skåne i nästan 5 månader. Tågen gick kass under hela året, och snömånaderna var det rena skämtet, fastän ministrar och andra ansvariga tyckte allt var OK. Det var det inte – jag åker som bloggläsaren vet m-y-c-k-e-t tåg. Vilket jag tror ansvariga inte gör….

Men trots alla denna snö så går 2010 till historien som ett av de allra varmaste åren globalt sett. Och det extrema vintervädret kan mycket väl vara en del av klimatförändringarna – den sk nordatlantiska oscilllationen, som ”normalt” kan ge oss kalla vintrar, förstärks över tiden med ökade klimatförändringar.
Och utöver snön fick vi ett annat naturfenomen som påverkade trafiken en hel del. Eyafjallajökull, den isländska vulkanen som i sex dagar i april fick allt flyg att stå på marken. Och fick folk att prova många andra sätt att ta sig fram. I den undersökning som vi på Trivector gjorde fanns personer som använt 8 olika fädmedel för att ta sig hem. Och många sa att det skulle påverka deras framtida sätt att resa. Fan trot.
En annan naturkatastrof, fast människogjord, var det enorma läckage av olja i Mexikanska viken som BP:s oljeplattform svarade för. Totalt rann det ut 219 135 875 gallons olja, vilket är ca 990 miljoner liter. Lousianas träskmarker lider fortfarande av utsläppen – och BP:s ordförande Swanberg fick äran att träffa Obama och BP fick dessutom miljardböter.

Biltrafiken rullade på som vanligt, nästan. Båda de svenska bilmärkena blev utländska. Om det blir bättre eller sämre återstår att se. Vi fick efter mycket diskussion, och återremiss av underlaget, ett beslut om att bygga den sk Förbifart Stockholm för 28 miljarder. Och sällan har man hört ministrar uttala sig så märkligt, kunskapsföraktande som då. Reportern: – Men nya vägar generar ny trafik! Carlgren: – Jag delar inte den uppfattningen…..
Vi hade val i Sverige, och miljö och klimatfrågan var märkligt frånvarande. Trots att bevisen för att klimatförändringarna rullar på i högt tempo, och att sannolikheten för att vi kommer att nå tvågradersmålet är mikroskopisk, så pratade ingen om detta i valet.
Banverket och Trafikverket gick samman och blev Trafikverket. Sammanslagningen verkar ha gått bra rent organisatoriskt. Men om det blir nån verklig skillnad återstår att se. Alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt är visionen, som jag tycker bara är halvbra. Ett komma efter fram, hade gjort den lite bättre.
I Stockholm invigdes en snutt ny spårväg. Troligen blir det starten på en omfattande renässans för spårväg i olika delar av Sverige.
Och här i Skåne fyllde Öresundsbron 10 år, och man konstaterade att 2010 blir första året som trafiken över bron inte längre ökade. Som om det vore en katastrof.
Nästan katastrof blev det med den efterlängtade citytunneln under Malmöl, som kopplades in på järnvägsnätet den 12 december, ett halvt år i förtid. Och fortfarande när detta skrivs fungerar inte signal- och informationssystem som det skall, och inte växlarna heller tycks det. En del tåg är fortfarande inställda, och många dras med stora förseningar.
Hoppas det fungerar till i sommar när tunneln egentligen skulle varit klar….
Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
1 kommentar
  1. Oskar
    Oskar says:

    Läste en insändare från en ”mindre smart” person i DN i torsdags. Hans ”lösning” på trafikens vinterproblem var att i stort sett lägga ner tågtrafiken och istället lägga de pengarna på vägunderhåll och busstrafik. Han bjöd ju i alla fall på ett gott skratt, även om folks totala okunskap kan vara skrämmande. Någon kanske skulle upplyst honom om hållbara transporter….

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *