Allting går igen – men allt för sakta framåt…

Sitter på tåget från Stockholm igen. Har dödsföraktande satt mig på ett X2000 igen för att ta mej hem. Mina vänner på Facebook tycker jag skall flyga. Men de borde veta att jag inte flyger inom Sverige om jag inte skall längst upp i norr. Om tågen går som de skall har jag inte tid att kasta bort 2,5-3 timmar istället för att få 4 produktiva på tåget. Och ur miljösynvinkel måste vi flyga mindre.

Har just avslutat genomläsningen av alla mina 1000 blogginlägg, för urval till den bloggpocket som skall komma. Ganska intressant att se vad som hänt på de fem år jag bloggat. Många tema är ständigt återkommande: klimat och klimatförhandlingar, olja, spårtaxi, tåg och flyg, stadsplanering, konsumtion, politiker och deras ointresse etc.
Men på något sätt tycks det ändå gå framåt, fast för sakta. Diskussionen om klimat och miljö har på dessa 5 år integrerats i väldigt många sammanhang. Inför valet 2006 uttryckte Reinfeldt att miljön inte var en viktig fråga. Men detta fick han snabbt äta upp. Och även om det inte på långa vägar räcker så finns idag klimat och miljöhänsyn integrerat i många beslut, och hos många organisationer.
Frågan är vad som händer om jag fortsätter 1000 inlägg till? Själv blir jag allt mer dystopisk och tror inte vi kommer att kunna hindra den globala uppvärmningen på 2 grader. Kanske inte ens på 3 grader. Så numera tycker jag inte att åtgärder för anpassning är lika ointressanta som jag tyckte för 5 år sedan. Vi kommer förmodligen att behöva dem. Klimatförändringarna är ju redan här – snön utanför tågfönstret kanske är en sådan?
Dottern ringer från Edinburgh, och berättar att hennes tenta blev inställd idag på grund av snö. Fast det beror enligt henne bara på att man inte klarar av snön. Inga plogar och inga vinterdäck. Mindre snö annars än här. Ingen anpassning där inte.
Om nån minns något speciellt inlägg som ni tycker bör vara med i pocketboken så hör av er. Vi sitter med detta de närmaste dagarna.
Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
3 kommentarer
  1. Jan Wiklund
    Jan Wiklund says:

    Nå, för transportplaneringen torde väl de oundvikligt allt dyrare bränslena föra med sig samma konsekvenser som ett behov att skära i dem pga klimatförändringar: närhet kommer att bli viktigare, snabbhet kommer att bli mindre viktigt. Så egentligen kan du jobba på som vanligt, Christer.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *