Att handla rätt är inte lätt

Gårdagens Sydsvenskan innehåller flera sidor om shopping. ”Shoppingpåsen växer i Skåne” står det på första sidan.
Vi blir rikare för varje år, och då handlar vi för mer pengar. Det enkla faktumet, som bygger på att vi utnyttjar en fattig periferi nånstans i världen, långt bort, och där i snabb takt förbrukar råvaror och mänskliga resurser, utnyttjas av fastighetsutvecklare och handel. Och naturligtvis av oss kunder som fyller köpladorna.
Och på något sätt så fortsätter paradigmet med att bygga dessa stora köpcentra utanför, eller i utkanten av staden, att vara det dominerande. Även om de köpcentrum som ligger längre bort får allt svårare. Ett besök på Center Syd, vid E6 utanför lilla Löddeköpinge, vittnar om att sajten deadmalls.com snart får ett nytt tillskott.
Allt bygger på bilen. Stora gratisparkeringar lockar bilisterna, som vägrar att åka in i städerna för att man får betala för parkeringen där, låter det. En biträdande professor i marknadsföring i Lund, Johan Anselmsson, säger att ”bilen måste välkomnas till centrum”. Intressant, jag trodde annars att det var kunderna som var viktiga. Men fokuseringen på bilen är så stark att t o m en professor, nåja biträdande, i marknadsföring går på det vanliga utan bilen stannar Sverige-tugget. Och att han inte är påläst om utvecklingen i USA är uppenbart. De senaste 2-3 åren har 400 av de 2000 största köpcentrumen där stängt.
Det är samhället som försett oss, och fastighetsbolagen, med den stora och utmärkta vägkapacitet som är en av förutsättningarna för externhandeln. Och det är samhället som på så sätt starkt prioriterar de som har bil och struntar i de 25% som inte har tillgång till bil. Vi har Europas mest externhandelsvänliga lagstiftning, och också mest externhandelsyta per invånare.
Och hela branschen verkar festa på som om köpfesten skulle fortsätta i all evighet, oavsett trender, konjunktur, resurstillgång och miljö. I västskåne finns idag 345000 kvm handelsyta i dessa megacentra. Och de skall 2012 få tillskott av ytterligare 78000 kvm med nya Emporia, som blir störst i norra Europa, och som kommer att ligga i Hyllie, nära Arenan och nya tågstationen. Och de som jobbar med Emporia visar i alla fall någon liten förståelse för att man sitter i ett bra läge för kollektivtrafiken:
– Tittar man på Stockholm är det naturligt att sätta sig på pendeln om man ska in till stan eller om man ska ut till ett köpcentrum och handla. Vi är inte riktigt där ännu, men jag är övertygad om att det kommer, säger Anders Malmgren.
Att inte alla dessa köpcentra kommer att överleva tror jag inte man behöver vara Einstein för att förstå. Restriktioner av olika slag kommer att påverka dem. Och om inte våra politiker förstår det så kommer energipris, resursbrist (peak everything), högre standard och högre löner i utvecklingsländerna, och klimatrestriktioner att på sikt göra åtminstone de sämst belägna köpcentrumen mindre attraktiva. Och då finns risken att vi står där med en handelsstruktur som inte alls passar.
I flera svenska städer har jag varit med om processer när stora köpcentra, IKEA etc, kommit till staden. Och då har jag försökt påverka så att bussen skulle få sin hållplats direkt utanför entrén. men ingenstans har detta lyckats. Busshållplatsen hamnar alltid så att man måste promenera genom stora parkeringsytor för att komma till entrén. För inte vill kommunerna ställa denna typ av krav för då kan ju etableringen hamna i en annan kommun….
Länkar:
Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
4 kommentarer
  1. Jesper
    Jesper says:

    Det är intressant att vi medborgare förväntas öka vårt spenderande i dessa shopping-paradis med 2-3 % årligen. Dessa kalkyler trummar på nyetablering av köpcentrum, och den ökade exponeringen av kommersens möjligheter och den stora valfriheten vi erbjuds håller ekorrhjulet snurrande. Samhället verkar inte konstruerat för att vår kommers ska avta..

    Svara
  2. Marie
    Marie says:

    Det låter som ett påhittat problem att människor inte åker in i städer om det görs svårare att parkera. Jag hoppas verkligen inte att folk är så enfaldiga att de hellre åker till ett köpcentrum. Du har helt rätt i att det inte är hållbart.

    Svara
  3. Jan Wiklund
    Jan Wiklund says:

    Det är lika ohållbart att man ska åka in till ett stadscentrum! Rimligen borde städerna vara så täta att alla lätt kan nå allt de behöver till fots. Allt annat är orimlig bränsleförbrukning.

    Svara
  4. Osunt
    Osunt says:

    Jag kommer ihåg artikeln i Sydsvenskan och att jag reagerade på att det återigen finns en hel bransch som extrapolerar utvecklingen utan att ifrågasätta om det verkligen är rimligt i längden.

    Som i så många andra sammanhang är det mycket lättar att göra som alla andra och köra för fullt så länge det går.

    Kommunala och regionala politiker borde dock ha bättre möjlighet att samordna sig så att de inte måste bjuda ut sig för att få chans på externetableringarnas arbetstillfällen. Jag tror nämligen att det finns många politiker som ser att det är en ohållbar utveckling men som sagt känner sig tvingade att välja kortsiktiga lösningar, en typisk loose-loose situation för samhället.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *