Alla skall till Egypten på höstlovet

Har varit och pratat på danska Folketinget idag. Gick 5 min till tåget, åkte ca 45 min till Kastrup (över bron alltså), bytte till den förarlösa Metron, åkte 10 min och gick 5 min från Kongens Nytorv till Christiansborg där Folketinget sitter. Fick gå igenom en säkerhetskontroll som på flyget, liksom man brukar i Bryssel på olika EU-inrättningar.

Det hela var en konferens ordnad av EPTA, European Parlamentary Technology Assesment, och temat var ”Routes to sustainable transport”. Jag pratade om Mobility Mangement – a new route to sustainable transport. Det är faktiskt fjärde gången i år som jag pratar Mobility Mangement i Köpenhamn. Och fler ser det ut att bli – man skall äntligen komma igång med ett sådant arbete.
Det var en dag med 17 mycket intressanta föredrag , om policy, teknik, energi, gränsöverskridande trafik etc, dvs allt som hör hemma i EU sammanhang när det gäller transporter. Och det var länge sen jag fick med mig så mycket nytt – och fick bekräftat så mycket av det vi på Trivector sysslar med. Det blev många intressanta diskussioner i de hearingar som följde på föredragen.
Några tankar jag fick med mig: framtidens bränslen kommer att vara biobränslen och el. Men som någon påpekade, för bara 3-4 år sedan var det ingen som pratade el-bilar – så vem vet.
Det kommer dock att bli konkurrens om biomassan, den skall ju räcka till mat och annat också. På sikt blir det nog flyg och båtar som främst använder flytande bränslen som biobränslen.
Bilpooler diskuteras nu intensivt som en del i införandet av elfordon. Och kanske blir ägandet av själva fordonet inte så viktigt i framtiden?
Allra mest intressant vara kanske föredragen från mina vänner och bekanta från Danmark: Lise Drewes Nielsen, prof i Roskilde, Henrik Gudmundsson, forskare på DTU och Peder Jensen, från EEA, European Environment Agency.
Peder höll på att slutföra en studie, med hjälp av bla David Bannister, där man presenterade olika scenarier om hur ett hållbart transportsystem kan se ut, för personer, med olika bakgrund, livsstil etc i olika delar av Europa. Intressanta resultat var t ex att de flesta såg rörligheten som en mänsklig rättighet som ingen får röra. Man ville också ha långsiktiga regler för att veta vad som gäller – inga policybyten vid varje regeringsskifte alltså. Många förslag till åtgärder som dök upp var av typen Mobility management – utan att personerna hade en aning om vad detta är.
En sak som de flesta tycktes ense om var att man hade mycket svårt att tänka sig ett Europa utan flyg…. Vi har vant oss vid att billigt kunna ta oss överallt på jorden. Och detta blir en stor utmaning för oss.
Nu denna vecka skall en stor del av min bekantskapskrets till Egypten, verkar det som. Både folk på jobbet och på Facebook flyr fältet för att hälsa på kamelerna. Verkar vara ett inne-resmål denna höstlovsvecka. Alla som har råd, och de är fler och fler, har ju gjort denna vecka till ytterligare en när vi flyger nånstans där solen lyser. De flesta åker dit för att sola och bada och sitta instängda inom hotellens inhägnader. Min fru vill också dit för solens skull. Har svårt att tänka mig att sitta i ett reservat i ett i övrigt fattigt land.
Hur vi löser framtidens semesterresor hade ingen svar på idag.
Share on Pinterest
Dela med dina vänner:










Submit
7 kommentarer
  1. Jan Wiklund
    Jan Wiklund says:

    Vad tror du om sovvagn och höghastighetståg med charter? Man kommer ganska långt på en natt med 350 km/h.

    Eller ballong?

    Svara
  2. David Larsson
    David Larsson says:

    Halleluja! Precis vad jag också kommit fram till och delvis verkat för i flera år nu. Bilpooler är grejen för att göra kollektivtrafiken komplett – men också ett sätt att kunna äga dyrare bilar, som elbilar.

    El borde bli det stora (bygg mer vindkraft, vågkraft och solceller!) och biobränslen det lilla. Det jag inte har klart för mig än är vilka biobränslen – biogas, metanol?

    Intressant är också teknikerna för att göra bränsle från el – vätgas, metan (=biogas) eller metanol (från råvarorna vatten och koldioxid). Soliga, blåsiga och vågiga dagar kommer det att finnas tillgång på billig på el som kan lagras.

    Svara
  3. Jan Wiklund
    Jan Wiklund says:

    David: Så enkelt är det inte.

    Det må finnas hur stora resurser att göra el av som helst – men det är dyrt. Delvis av fysiska skäl. Den energi som är packad i olja, för att inte tala om vattenkraft, är lättåtkomlig och därför billig. En kWh som investeras i vattenkraft ger 50 tillbaka, och om den investeras i olja ger den i alla fall runt 10.

    Men alla andra former ger bara några gånger investerat belopp. Det är alltså dyrt.

    Vad som än händer – efter oljekrönet måste vi klara oss med mindre energiförbrukning. Vilket bland annat innebär ett smartare liv, utan onödiga transporter.

    Svara
  4. Björn Abelsson
    Björn Abelsson says:

    Med en dåres envishet tjatar jag om samåkning, spontan samåkning (instant ridesharing). Att frakta människor en och en i entons stållådor är osedvanligt ointelligënt resursanvändning.

    Traditionell kollektivtrafik löser inte heller alla problem. Genomsnittsbeläggningen är för låg, turtätheten för dålig och chaufförerna för dyra. Visst, i stora städer under högtrafik behövs det kollektivtrafik. Men andra tider och andra platser kan den inte konkurrera med bilen. Det kan däremot samåkning göra. Med lämpliga incitament (fördubblad trängselskatt och fritt fram för bilar med fler än en person i i kollektivkörfälten) skulle samåkning snabbt kunna svar för 20 procent av antalet resor i Stockholm.

    Björn Abelsson

    Svara
  5. Mattias
    Mattias says:

    Tunga fordon – lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, skogsmaskiner – har svårt att klara sig utan energitätheten i flytande bränslen, även om de kan förbättras med hybridteknik och kanske drivas via elledning vissa sträckor.

    Svara
  6. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Den som tittar på oljepriset i widgeten här brevid ser att vi iadag har tvårshögsta på oljepriset. Så det brådskar att hitta andra lösningar.

    Biobränslen som är mest aktuella just nu verkar vara biogas och ”fill in” bränslen typ biodiesel.

    Svara
  7. Björn Abelsson
    Björn Abelsson says:

    Med en bil som drar o,4 l/mil och 4 personer i bilen är oljepriset inte särskilt avskräckande. Vad slom behövs är att oljan är dyrare än alternativa drivmedel, inte att bränslepriset i sig är högt

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *