Ta inte ner skylten

I lördags var vi på ett trevligt bröllop i Karlskrona (tack till Anna &Stefan). Vi körde bil dit, vet egentligen inte varför – kanske var det en omedveten handling kopplad till allt tågelände som numera är legio.

På de 18 milen dit längs E22, och hem på söndagen, passerade vi hela spannet av hastighetsgränser: 50-60-70-80-90-100-110. Och jag som alltid anstränger mig till max för att hålla hastighetsgränserna fick jobbigt att hålla reda på vad som gällde.
Jag tror att det behövs betydligt fler skyltar, som upprepar vilken hastighet som gäller. Nu var jag osäker många gånger. Naturligtvis skall man ju helst känna med hjälp av vägens utformning vad som gäller, men att skilja på 10 km fram och tillbaka klarar inte ens jag som trafikplanerare. Och min GPS var inte uppdaterad med de nya gränserna. Frågan är om Trafikverkets databas NVDB ens hunnit med detta?
Man har ju sedan många år rensat bort många onödiga skyltar för att inte bluddra ner trafikmiljön med informationsbrus. men nu är det dags att skruva upp nya igen. Eller skall vi bara som brukligt i Sverige se skyltarna som en rekommendation?
Det kommer att dröja många år innan vi får ISA, dvs Intelligent Stöd för HastighetsAnpassning i alla bilar. Och till dess behövs fler skyltar.
PS. Länge sen jag skrev om musik. Just nu rullar tre nya bluesplattor i min iPhone när jag går till jobbet, eller sitter på tåget. Ingen av dem verkar ha fått kanonkritik, men jag gillar dem alla tre. Ingen av de tre är egentligen kända för att spela blues, men alla tre är vita, och i 60-årsåldern så de börjar väl helt enkelt söka sig till rötterna.

Mojo, Tom Petty and the Heartbreakers – med tydliga reminiscenser av Allman Brothers Band, och bara det är ju bra. Lyssna t ex på inledande Jefferson Jericho Blues. Greg Allman skulle gillat den. Sett ur Pettys produktion är det en mellanplatta, men ingen dålig sådan.

Bingo!, Steve Miller Band. Steve Miller har inte gjort en platta på 17 år. Men här är en bluesplatta med covers på blueslåtar av BB King etc. Jag tycker det låter både Steve Ray Vaughn och Peter Green. Och på några av låtarna hoppar en annan supergitarrist in: Joe Satriani. Riktig bra vit bluesplatta. Lyssna på Chicagobluesiga Look on Younder wall.

Memphis Blues, Cyndi Lauper är kanske den mest oväntade av de tre trots allt. Har fått kritik för att Laupers röst inte är en bluesröst. Men jag tycker hon kompenserar det väl med bluesig inlevelse, och äkta svarta Memphis-musiker i bandet. Och sen mitt besök i Memphis förra året är jag såld på Memphis-blues. Lyssna på duetten med BB King i Early in the mornin’. DS.
Share on Pinterest
Dela med dina vänner:










Submit
1 kommentar
  1. Henrik
    Henrik says:

    Nu saknades det ju trots allt några gränser där, 30/40 men även 120 km/h.

    Det är trots allt möjligt att hålla reda på gränserna om man vet vilka kriterier kommun samt trafikverk använt, annars är det som sagt var en mindre djungel.

    NVDB bör vara uppdaterad, har varit det i de områden jag är intresserad utav, men även här gäller, uppdateras inte indata så händer inget.

    Främst Trafikverket har ju strikta krav även angående upprepningsmärken, och inte bara när det sker en förändring (dubbla skyltar), något som mig veterligen inte finns för kommunerna, där finns bara riktlinjer, även om de flesta arbetar mot samma reglemente som trafikverket.

    Det här är trots allt ett mycket aktuellt ämne, och blir troligtvis mer och mer aktuellt i takt med att fler och fler kommuner arbetar fram olika planer för sina tätorter. Sen att från en trafikplanerares perspektiv få acceptans för detta är väl det stora problemet i våra kommuner. Oavsett om det handlar om en höjning eller en sänkning av hastigheten. Det viktigaste handlar trots allt om en avvägning av Tillgänglighet (i alla dess betydelser) och Trafiksäkerhet. De flesta kommuner är dock överens om att på sikt jobba bort 50 och 70, vilket även trafikverket i stort gjort.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *