Köp inte en ko

Det är hela tiden min ambition skriva minst 3-4 inlägg på bloggen varje vecka. Det finns nämligen stoff till det – både inom trafikområdet och miljöområdet – om nu någon tvivlat på det. Anledningen att det inte blivit så den senaste tiden är helt enkelt att det blivit en så stor efterfrågan i verkliga livet på kompetens inom området hållbara transporter. Vi på Trivector har så mycket att göra att en stor del av kvällar osv försvinner till jobb.

Vi på Trivector har ju i ca 15 års tid jobbat med dessa frågor. Men nu har det skett en förskjutning så att vi börjar gå från prata till verkstad – det går inte alls tillräckligt fort – men det händer saker på ett helt annat sätt än tidigare.

Vi jobbar med strategier och planer, men också med mycket mer konkreta och handfasta projekt kring kollektivtrafik – t ex med spårvagnsfrågor i nio svenska kommuner.

Nu har jag tillbringat 2 dagar på CIVITAS Forum i Malmö. Har haft som uppgift, förutom att vara inledningstalare, att summera hela konferensen i eftermiddag. Det blev 24 föredrag och 8 rundabords-diskussioner. Det var ett tufft jobb att få ihop det till ett vettigt föredrag på 30 min…

Och min bild är att det börjar hända saker på många ställen i Europa. Fast det går ännu långsammare – och i många länder upplever man ju den ekonomiska krisen betydligt mer än i Sverige – och där har finansiering till denna typ av projekt krympt rejält. Fast mycket arbete pågår ändå eftersom det finns ett mycket stort engagemang på lokal och regional nivå. Det är som i Sverige – hållbarhetsarbetet går framåt – det är bara på top level beslutsfattarnivå som det står stilla. Kulturen byggs helt enkelt underifrån.

Att bygga en kultur är ett av de viktigaste sätten att få saker att hända. Culture beats strategy -brukar man säga i managementsammanhang. Och det gäller även här. Ett exempel är Bremen.

I Bremen har man jobbat stenhårt med att bygga en trafikkultur med ett stort inslag av bilpooler. Min gode vän Michael Glotz-Richter jobbar oförtröttröttligt med frågan sen 15 år tillbaka. Idag finns 6000 bilpoolsmedlemmar i Bremen. För som Michael säger, vill vi skapa bra livskvalitet i högkvalitativa stadsmiljöer måste det finnas plats i staden. Då kan den inte vara fyllda med parkerade bilar. Och då är bilpool ett effektivt sätt att lösa sina bilbehov utan att ha en egen. Eller som Michael säger: Vill man ha ett glas mjölk behöver man ju inte ha en egen ko.

Eller varför inte Malmö – som byggt på sin cykelkultur i 50-60 år, precis som här i Lund. Och i båda städerna är cykelresande mycket större än i andra svenska städer.

Innovation är ett ord som EU-tjänstemännen tjatat mycket om under senare år. Alla åtgärder i olika projekt skall vara innovativa. I min summering pekade jag på att det mest innovativa skulle vara att införa de åtgärder som redan finns. Jag tyckte att en del av EU-tjänstemännen nickade.

Ett par intressanta föredrag idag handlade om crowdsourcing. Alltså att dra nytta av hur den stora massan kan hjälpa till att lösa ett problem, oftast på webben. I Slovenien har man testat att låta cyklister klicka in sin cykelväg på en karta, eller med GPS registrera den. På så sätt får planerarna reda på var man cyklar, och cyklisterna upplever att man är med och påverkar. I ett annat projekt i Österrike testar man att låta trafikanter spela spel kring trafiken på t ex smartphones, och på så sätt lär man sig kring kollektivtrafik, och kan komma med smarta förslag till planerarna. Som en kombination av SimCity och Gowalla eller Foursquare (om någon är bekanta med dessa sociala positioneringmedier, som snart kommer i Facebook också).

Kanske kan vanliga människor på detta innovativa sätt bättre bidra och delta i planeringen av det framtida hållbara transportsystemet. På så sätt blir de delaktiga i att skapa en hållbar kultur när det gäller trafik.

Share on Pinterest
Dela med dina vänner:










Submit
3 kommentarer
  1. Camilla
    Camilla says:

    Du har så rätt när du skriver att ”det mest innovativa skulle vara att införa de åtgärder som redan finns”. Jag är så otroligt trött på visioner, planer, strategier, program och allt vad det kan tänkas heta. Vi har redan massor av kunskap om hur vi borde göra men alldeles för få gör det, ofta p g a bristande mod. För att citera ett känt sportföretag ”Just Do It!”.

    Svara
  2. David Larsson
    David Larsson says:

    För att ”bara göra” RÄTT saker behövs det dock en del innovativa grepp för att ”utveckla utvecklingsprocessen” i många organisationer. Det är många som föreslår ”rätt” åtgärder utifrån en massa olika ingångar.

    Ur mitt perspektiv behövs verkligen visioner, strategier och planer för att göra avvägningar mellan olika mål – men det som är eftersatt är uppföljning och kvalitetskontroll. Om ingen tydligt följer upp att planerna verkligen genomförs och att målen uppfylls, är vi snart i färd med att upprätta nya planer innan vi genomfört de gamla…

    Min bild är att det är så många som håller på att ”just do it”, så att uppföljning och eftertanke inte hinns med.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *