2030 flyttar vi fortfarande solstolar….

Sitter och förbereder ett föredrag som jag skall hålla nästa vecka på CIVITAS FORUM i Malmö. CIVITAS är ju det stora projektet om hållbara transportintitativ i städer, där ett stort antal europeiska städer har ingått under de senaste 6-7 åren. I Sverige är det de tre storstäderna som ingått. Lund och Örebro har försökt komma med men ännu inte lyckats.

Det lär komma bortåt 400 delegater, så när jag skall hålla ett av inledningsanförandena vill det till att jag kommer med några kloka tankar. Läser just nu i en sprillans ny EU-publikation: EU Energy trends to 2030. Och ser man på transporterna pekar prognoserna, som bygger på de lagar och överenskommelser som finns idag, på att vi fortfarande 2030 är extremt beroende av fossila bränslen.
År 2030 beräknas bränslemixen i transportsektorn vara:
Olja 88,1%
Biobränslen 11.3%
El 0%
Naturgas 0,6%
Alltså menar EU:s energidirektorat, som ligger bakom rapporten, att ”Nevetheless, the amount of renewable energy in transportation develops in line with the 10% RES (Renewable Energy Sources, min anm) target and hybrid cars make signifikant inroads, but there is no penetration of electricity in the road transport sector”.
Alltså, Carlgren och Maud kan sluta att drömma om att elbilarna skall rädda oss på kort sikt. Det kommer att dröja länge, länge.
Jag tror jag börjar mitt föredrag: ”Ännu 2030 kommer vi enl EU att arbeta med hållbarhet precis som vi gör idag. Vi diskuterar var däckstolarna skall stå på det Titanic som håller på att sjunka.”
Och sen skall jag naturligtvis berätta allt bra som gjorts i Malmö under CIVITAS-projektet……
Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
4 kommentarer
  1. Anonymous
    Anonymous says:

    Det är inte så konstigt att vi är fast i ett bensinberoende med tanke på att de styrande försöker lägga ner Sveriges järnvägsnät genom att låta blir att underhålla det tillräckligt. I går var det kaos och stora förseningar i tågtrafiken i Skåne igen när en signal och en växel gick sönder i Lund. Men det är nu så vanligt att tidningarna inte ens nämner det i en notis. Det tragiska är att de gånger tågen är i tid blir människor förvånade att tågen är just det: i tid. Men frågan är om regeringen bryr sig om det alls, de tar väl inte tåget utan flyger.

    Svara
  2. Marcus
    Marcus says:

    Så där ser det nog ut, tröstlöst nog. Centerns ”bekämpa utsläppen, inte bilarna” är den mest ohederliga publikfrierikampanj vi skådat. C måste uppdatera sin syn på forskningsresultat, teknik och fakta, eller så kan de packa ihop och lämna riksdagen som ett helt irrelevant parti.

    Just nu svårt läge. Naturligtvis borde MP rycka in OM de kan lyckas få in tillräckligt mycket av sin politik i ett samarbete. Att de ska rycka in bara som ett stöd funkar inte, de skulle trots allt bli näst största regeringsparti.Rejäla järnvägssatsningar istället för vägbyggen är en bra start. Få igenom några långsiktigt viktiga satsningar, och svälj förtret i kortsiktig politik som kan justeras senare. Det tar tid att bygga ett hållbart transportsystem, och det måste börja nu. Pensionärsskattsratten kan man ju skruva på om 4 år om man tycker att just det är viktigt…

    Svara
  3. Jan Wiklund
    Jan Wiklund says:

    Marcus: Tyvärr har det här valet varit de lättvindiga populistiska utspelens val. Alltifrån Monas väska till SD.

    För tretti år sen skrev den katalanske politologen Pau Puig i Scotoni en betraktelse över samhällets styrning där han konstaterade att medan Europas härskande klass styr samhällsskutan så har Latinamerikas satt den på grund för att kunna plundra vraket. Idag verkar rollerna ombytta.

    Svara
  4. Håkan Perslow
    Håkan Perslow says:

    Gillade din presentation på forumet. ”Tyvärr” var det väl redan mest frälsta personer i åhörarsalen.
    Sedan är väl problemet med just CIVITAS att det fortfarande väldigt mycket handlar om isolerade transportprojekt och inte så mycket om stadsbyggnad. När det kommer till kritan tenderar ju kommissionen att gräva ner sig i detaljer om mätbara resultat av enskilda projekt och ”value for money”. Inget fel i det men det tenderar att ta fokus från de övergripande frågorna kring hur vi bygger staden som ju islutändan sätter gränserna för vad vi kan göra på transportsidan.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *