Vissa politiker ljuger – men det visste du väl redan?

Det är inte bilarna som är problemen, det är utsläppen, säger vissa politiker i valdebatten. Och menar att om vi bara börjar köra elbilar allihop så är problemet löst. Känns trist att säga det, vänner, men så enkelt är det som bekant inte. Vissa politiker ljuger helt enkelt.

De glömmer t ex:
– partiklarna från däcken och som rivs upp från vägbeläggningen
– bullret, som dödar kanske 50.000 personer i Europa varje år
– olyckorna, som dödar lika många ungefär
– ytförbrukningen
– utglesningen av samhället som blir följden bilsamhället
– resursförbrukningen, t ex av många metaller som går mot peak
Om vi skall kunna bygga ett hållbart samhälle måste vi se till att vi 1) kan minska på resbehovet och 2) utföra resandet som blir kvar på effektivaste sätt. Vilket inte alltid är med bil.
Men just nu verkar det som allt om miljö är glömt när Volvo och Saab skall skapa sin framtid. För trots att alla biltillverkare ansträngt sig för att få fram bilar som drar mindre bränsle, så är jobbar man samtidigt med att ta fram nya ännu större (och därmed dyrare och för tillverkarna mer lönsamma) modeller. Volvos SUV XC90 går som smöret igen, och fattigmansvarianten XC60 har sålt mycket bra.
Lika kortsiktigt tänkt som alltid alltså. För som Gunnar Lindstedt säger i en artikel i senaste Veckans Affärer: ”MEN I LÅNGA LOPPET kommer energibrist (olja), klimatförändringar och nya finansbubblor skaka om världens bilmarknad i grunden. Då kan det visa sig att en satsning på enklare och billigare folkbilar kan ge nog så god utdelning, medan lyxbilarna blir osäljbara.”
Men det är inte bara politiker och bilindustrin som inte vill tänka längre än näsan räcker. I samma Veckans Affärer säger fastighetsfonden Niams VD Johan Bergman: ”Det behövs fler köpcenter”.
Undrar om han inte känner till den amerikanska utvecklingen där mängder av köpcenter står tomma? Eller byggs om till kontor och andra saker?
Vi kör alltså vidare i högsta fart mot avgrunden. Vi passerar varningsskylt efter varningsskylt, och överträder fler och fler gränser – och varken politiker eller andra beslutsfattare tycks bry sig. Lyssna till Johan Rockström i ett nytt TED talk:

Skönt då att idag när jag satt med i en panel som under hela eftermiddagen under Troed Troedssons ledning diskuterade utvecklingen i Helsingborgsregionen (eller Skåne Nordväst som vissa envisas med att kalla den) så fick miljö ett ganska stort utrymme, och mycket uppmärksamhet, både bland de 150 som var där och de över 200 som följde evenemanget på webben.
Och enligt DN, som refrererar en artikel i Guardian, så har klimatskeptikern Björn Lomborg bytt sida och skrivit en ny bok där han säger att klimatförändringen är vår tids största problem och att det måste satsas hundra miljarder dollar per år för att lösa den.
Undrens tid är inte förbi.
Länkar:
Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
5 kommentarer
  1. Anders
    Anders says:

    Jag har inte förstått att Lomborg har varit klimatskeptiker. Tvärt om så har han på de föredrag jag hört varit tydlig med att klimathotet är reelt.

    Däremot har han andra förslag till lösningar än mainstream miljödebattörer och han tar avstånd från skräckpropaganda och civilisationskritik. Jag uppfattat att hans argumentation ligger väl i linje med bl.a. Pär Holmgren och Hans Rosling. D.v.s. konstaterar de sociala problem som finns i klimatproblemet och att säck och aska inte är lösningen.

    Det är tråkit att alla som förordar alternativa som bygger på ett annat perspektiv än de traditionella klimatforskarna skall klasificeras som klimatskeptiker. Detta innebär bara att vi riskerar få sämre lösningar och en socialt ohållbar utveckling som kan hota mänskligheten lika mycket som klimatförändringarna i sig.

    Visst, Björn gjorde sig ett namn när han granskade argument som miljörörelsen använda, en rörelse som han själv tillhörde, och kom fram till att de delvis var gravt felaktiga.

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    @Jan: Totalt sett har koldioxidutsläppen från den inrikes vägtrafiken minskat lite, lite gram de senaste två åren.

    Det mesta beror troligen på lågkonjunkturen, men nya bilar har blivit något snålare också, men det har nog inte gett något utslag än så länge.

    Och på msikt vet vi inte hur kompensationseffekten slår. Om bilen drar mindre, och därmed blir billigare att köra, kör man mer…

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *