Sverige på efterkälken?

Miljöministrarna i Tyskland, Frankrike och Storbritannien vill att EU skall sätta tuffare koldioxidmål än man nu lovat, för att inte hamna på efterkälken när USA , Japan och Kina ser till att skapa utveckling och investeringar i kampen mot minskade koldioxidutsläpp.

EU har ju lovat minska koldioxidutsläppen med 20% till 2010, och med 30% om också USA och Kina förbinder sig att göra detsamma. Nu vill de tre stora länderna att vi struntar i om USA och Kina kommer med, utan minskar med 30% i vilket fall. Skälet är att vi annars kommer att komma på efterkälken:
”Om vi håller fast vid 20 procents minskning, är det troligt att Europa förlorar kampen om minskade koldioxidutsläpp till Kina, Japan eller USA — som alla försöker skapa ett mer attraktivt klimat för investeringar i mindre koldioxid”, skriver de.
Samtidigt meddelar Frankrike, enligt AFP och tidningen Le Moniteur, att de kommer att satsa 90% av infrastrukturpengarna på annat än väg och flyg. I ett den nya infrastrukturplanen för de kommande 20-30 åren får järnvägen lejonparten med 51,9% av investeringarna, lokal kollektivtrafik i städerna får 32,3% av investeringarna, inre vattenvägar 9,2%, väg 4,5%, hamnar 1,6% och flyg 0,5%. Varför har ingen svensk tidning skrivit om detta?
I Sverige sitter vi ohjälpligt fast i gamla rutiner. Vi fortsätter att satsa minst hälften av infrastrukturpengarna i vägprojekt, medan järnvägen fortsätter att lida av för lite resurser och kompetens för att klara av det ökande resandet. Och jag börjar också allt mer att tro att man inte har en fungerande ledning som klarar att hantera problemen. Om fd Banverket och SJ varit vanliga företag hade inte inte ledningen suttit kvar efter det senaste årets totala kollaps.
Att många unga idag inte alls ser bilen på samma sätt som statussymbol som min generation gjort, gör även det att fortsatt satsning av majoriteten av infrastrukturpengarna i bilsystemet inte är självklar längre. Men fossiler som Carlgren och Olofsson tycks inte förstå detta. Kanske skulle det ta ett snack med sina franska kollegor?
Och som Richard Florida skriver i den utmärkta The great reset, som jag just läst ut, så funkar inte mer vägar som ”spatial fix” efter denna ekonomiska nedgång. Det fungerade i USA efter den stora depressionen. Att bygga förorter spridda över stora ytor funkade då som rumslig fix. Förortsbungalowerna blev allas dröm och de highways som byggdes var glest trafikerade. Idag är vägarna fulla av bilar. Det som behövs för att knyta ihop regionerna är snabbtåg. Bilsystemet kan som alla vet inte klara detta.
Länkar:
Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
5 kommentarer
  1. Mattias Schiöth
    Mattias Schiöth says:

    4,5 % till nya vägar i Frankrike respektive minst 50 % i Sverige. Den ”moderna” svenska trafikpolitiken är verkligen fullständigt omsprungen och sitter fast i ett oljebälte.

    Svara
  2. Marcus
    Marcus says:

    Höghastighetsnätet i Europa växer och med de nuvarande planerna så kommer ett ordentligt internationellt nätverk med konkurrenskraftiga restider vara verklighet från Tyskland/Holland/Belgien/England och ända till Portugal/Spanien/Italien. Vi isolerar oss från detta, och det kommer visa sig vara ett historiskt misstag om vi inte sätter fart omgående.

    Svara
  3. Lars Zetterholm
    Lars Zetterholm says:

    Ingen svensk tidning har skrivit om detta därför att dagens journalister och tidningsledningar inte kan franska. Bildningsföraktet sprider sig och Frankrike är helt enkelt för komplicerat.
    Kräv Knut Ståhlberg tillbaks i etern!
    Många politiker och journalister talar om fördelarna med EU men tycks inget begripa. Om sanningen skall fram tror man fortfarande att Sverige är världens modernaste land…

    Svara
  4. Cecilia Andersson
    Cecilia Andersson says:

    Det är verkligen skandal att svenska journalister inte rapporterar ifrån fransk media.Om man nu inte kan franska så finns ju medel för att översätta. Men att helt ignorera den enorma infrastrukturutveckling som Frankrike har gjort och fortsätter med är ofattbart. Jag har själv bott i Frankrike under många år, och följer fortfarande den fascinerande utvecklingen! Sedan är jag med i nätverket Storstad Linköping där vi debatterar just infrastrukturutvecklingen i Sverige med tex Ostlänken och där vi hänvisat just till Frankrikes infrastruktur. Bra att det diskuteras här också…för det behöver verkligen hända något i Sverige nu!
    Mvh Cecilia Andersson.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *