Grattis på 10 årsdagen

Om några minuter skall jag gå ner till stranden här i Barsebäckshamn och titta mot Öresundsbron som fyller 10 år idag. Det blir stort fyrverkeri och lasershow!

Bron mötte ju stort motstånd av bland annat miljörörelsen innan den byggdes. De var mest bekymrade om att bropelarna skulle störa djur- och växtlivet genom att ändra på strömmarna i vattnet. Fattade aldrig det där – ytan på dessa pelare är kanske nån promille av tvärsnittsarean i Öresund. Nu blev det heller inga problem.

Den stora miljöeffekten av bron är naturligtvis den ökade biltrafiken, men jag ansåg ändå att den skulle byggas. Broar som knyter samman är per definition bra. Svårt att tänka sig Venedig utan Rialto-bron, Florens utan Ponte Vecchio och San Fransisco utan Golden Gate. Integration, samarbete osv är positiva värden. Men i en intervjuer säger fortfarande Olof Johansson, som ju avgick som minister på grund av bron, att det var fel att den byggdes, och att han inte åkt över den. Undrar om han tyckte att bron i Mostar inte skulle byggts upp efter kriget på Balkan….

Att inte bygga bron, eftersom det var en fortsättning in i ett allt mer ohållbart biltrafiksystem ansåg jag då, och anser fortfarande, skulle varit ett stort hyckleri. Det byggdes då, och byggs fortfarande, mängder med mil väg som cementerar bilsamhället, och där inga protester hörs. De flesta av dessa nya bilvägar har inte i närheten av de positiva effekter som bron har.

Tågtrafiken på Öresundsbron ökade på ett sätt som ingen vågade hoppas på, vilket har gett mycket positiva effekter och en möjlighet till helt nya resmöjligheter- som gjort att kollektivtrafiken i hela Skåne och ända upp till Växjö, Kalmar osv fått ett stort uppsving.

Och att kunna ta tåget in till Köpenhamn och gå på krog eller konsert är naturligtvis mycket trevligt och berikande. Och till kunder och vänner går det snabbt och effektivt med tåg och metro. Köpenhamn ligger liksom mycket närmare nu. Bilen tar jag mest när jag provianterar hos min favoritvinhandlare i Vanlöse.

Grattis på 10 årsdagen!

Share on Pinterest
Dela med dina vänner:










Submit
5 kommentarer
  1. Anders
    Anders says:

    ”Om en halvtimme dags att gå ner till stranden och titta bort mot broen, och fyrverkeriet på 10 årsdagen. Bara så ni Stockholmare vet…”

    Apropos din twitter i samma ämne, kan ju bara tilläggas:

    Om ni Stockholmare bygger en jädrans tunnel, så inte tusan kommer ni ha någonting att visa upp på ett 10-årsjubileum inte!

    😉

    Svara
  2. Jan Wiklund
    Jan Wiklund says:

    Nej, Christer, det var inte hyckleri. Det är bara det att det är lättare att protestera mot ett jätteprojekt än mot ett projekt som är så litet att det ensamt inte märks. Det blir ju i så fall en protest som inte hörs.

    Det kan naturligtvis också sägas ha varit hyckleri att protestera mot fällningen av almarna i Kungsan när man inte hade protesterat mot rivningen av det ena huset efter det andra i Klara. Men man måste koncentrera sig på något som kan ses som en symbol. Annars kommer man ingenstans.

    Skärpning!

    Svara
  3. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Jan! Jag förstår det. Det var naturligtvis inte hyckleri att protestera – det skriver jag inte heller ovan….

    Men jag gjorde då, och gör fortfarande bedömningen att de positiva effekter som bron har i att knyta samman överväger de negativa. Det finns, och kommer alltid att finnas vägar som faktiskt behöver byggas. Och dessa 16 km tycker jag var ovanligt bra. Det betyder inte att alla nya vägar är bra – tvärtom.

    Men protesten var ju inte särskilt lyckosam med tanke på att biltrafiksamhället ju rullat på i allt högre takt de sneste 10 åren…och bron byggdes…dvs allt blev som det brukar.

    Svara
  4. Jan Wiklund
    Jan Wiklund says:

    Självklart var det inte en framgång. Man vinner inte alltid, det vet du väl. Tvärtom ligger det väl närmast i definitionen att man oftast förlorar de enskilda striderna, men att förhoppningsvis droppen urholkar stenen.

    Jag är helt överens med dig om att det kan behövas vissa nya vägar. I Stockholm behövs t.ex. fler broar – det är absurt att det inte finns en enda förbindelse över Mälaren mellan Essingen och Strängnäs. Se http://www.alternativstad.nu/Dokument/vanligabroar.html

    Samtidigt skulle en massa vägar behöva om inte läggas ner så i alla fall få sin kapacitet ordentligt minskad.

    Men det är dessvärre inte vi som bestämmer…

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *