Tankar kring mossa, fartyg och gulfen

Mossan är riven vid sommarhuset i Barsebäckshamn. Det gick väl åt 1,5 liter sammanpressade växtdelar från karbon. Och lämnade efter sig 3,9 kg koldioxid. Och sen andades vi väl ut en del när vi räfsade upp de 20 säckarna.

I kikaren från andra våningen ser jag sex stora fartyg som ligger för ankar utanför i Lundåkrabukten. De har alla fantasieggande namn som Stenstraum, Torm Fox, Donaustern, och Rova. Och så en lång grön båt som jag inte kan se namnet på för ett stort träd som står i vägen och lagrar koldioxid. Men på marinetraffic.com ser jag att den heter British Esteem. Längre söderut, i Lommabukten, ligger sex stora fartyg till.

Alla är oljetankers. Och så passerar just Kess, med tillnamnet Thames Highway, som nog är nog lastad med bilar, den är hög, fyrkantig och stolt.

Oljetankers som ligger för ankar i Öresund är en ganska ny företeelse. De senaste tre somrarna har det legat en eller två någon vecka. Ibland har vi använt en liter bensin för att ta båten och köra ut och titta på dem, och vinka åt de ryska och fillipinska matroserna högt uppe på däck.
De ligger här och väntar. Efterfrågan på olja är fortfarande lägre än normalt. Några väntar nog på att få nya order om att hämta olja i Petersburg som skall raffineras någon annan stans. Några väntar kanske med fulla tankar på att få ett bra pris. De olika riksklasserna för fartygen antyder detta.
Och i Mexikanska gulfen sprutar miljoner liter olja ut i havet varje dag. Vi betalar ett ganska högt pris för att jag skall kunna riva min mossa.

Och nästan alla andra aktiviteter i mitt liv som också är oljedopade.

Länkar:
Share on Pinterest
Dela med dina vänner:










Submit
4 kommentarer
  1. Claes
    Claes says:

    Njaaa … du underskattar behovet av biomassa. För att producera ett fat olja har det gått åt ungefär 4.000 ton döda alger (och 150 miljoner år). Så om vi går tillbaka till de ursprungliga råvarorna, gjorde du av med bortåt 40 ton växtdelar för att riva upp 20 säckar mossa (à 5 – 10 kg stycket, förmodar jag). Vissen verkningsgrad – men det är ju det normala vid petroleumanvändning. 🙂

    Svara
  2. Göran Johnson
    Göran Johnson says:

    Varför inte ta bort gräset i stället och satsa på mossa. Det behöver inte klippas så man sparar in en hel del koldioxidutsläpp där. För japaner och kineser är det mossa som gäller, medan gräsmattor anses som en styggelse. En japansk mossträdgård är hänförande vacker.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *