Rapport från en handelsresande i hållbara transporter

Vaknade i Uddevalla i morse. När veckorna ser ut som denna är man glad att man vet.

Började i söndags kväll med nattåget till Stockholm. Frukost med Roger från LogiQ på Eadisson. Ofta någon från Trivector som är med fast man inte visste det. Hann med måndagsmötet på kontoret. Krävs mycket pussel när alla 30 konsulterna har fullt upp och mer därtill.
Sen gick jag på referensgruppsmöte i ett doktorandprojekt. En av cheferna på trafikverket har bestämt sig för att doktorera på halvtid på KTH, kring handel och trafik. Ett av mina favoritämnen. Kul sammansättning på referensgruppen, med allt från fastighetsutvecklare till Boverket.
Efter det hann jag med ett kundmöte på kontoret, kring ett nytt uppdrag innan Paulina och jag fortsatte med förberedelserna inför tisdagens workshop om Promenadstaden på trafikkontoret. Och sen fortsatte jag själv till 23.00 med att repetera gamla sanningar om städer av Kevin Lynch, Jan Gehl, Donald Appleyard och Gordon Cullen, som alla bidragit till kunskapsuppbyggnaden kring attraktiva städer.
Tisdagen började med en workshop om vårt forskningsprojekt kring hur man kan anpassa sig till snabbt stigande oljepriser. Mycket intressanta och spännande diskussioner med en bra blandning av forskare, folk från Energimyndigheten, kommuner, trafikverket osv.
Lunch på trevliga Cloud Nine nära kontoret, och sen till trafikkontoret för diskussionerna om promenadstaden. Mycket givande och roliga sådana blev det. Konceptet promenadstaden är mycket starkt och bra, även utan de preciseringar som nu görs. Måtte det överleva valet, oavsett politisk majoritet.
På tåget hem till Lund förberedde jag onsdagens föreläsning. Var hemma nästan i tid vid 22 -tiden.
Vaknade alldeles för tidigt på onsdagen och tog ett tidigt knökfullt tåg till Helsingborg. Det var länstyrelsernas Plan- och bostadsdagar, där jag skulle hålla ett av inledningsföredragen direkt efter landshövdingen, miljöministern och Boverkets GD. Jag måste medge att miljöministern gjorde ett ovanligt bra föredrag, inga fluffigheter och undanglidningar. Men han gick direkt så han slapp höra på mej….
På lunchen träffade jag chefen för samhällsbyggnadsavdelningen på länsstyrelsen i Västra Götaland, Dick Hedman, som jag inte kände sen tidigare. Han hjälpte mig att fylla en del luckor kring det som jag pratat om idag i Uddevalla. Serendipitet är fantastiskt!
Tillbaka till Lund hann jag med ett möte på kontoret där jag hann ett möte om den EU-ansökan vi skriver på. Det rullar in städer som vill vara med: Stockholm, Madrid, Bryssel, Berlin och nu senast Milano. Vad den handlar om – berättar jag efter 24 juni när den är inskickad.
Hem igen och strök en skjorta – och sen på tåget till Uddevalla. Och dit kom jag 22.00 och då tog Björn och jag en genomgång av torsdagens workshop.
Oxch workshopen om kollektivtrafiken i Fyrbodal gick bra. Utvärderingarna visade på över 8.0 i snitt på en 10-gradig skala. Och det var spännande att så många kommunpolitiker nästan blev röda i ansikten av en lite oförsiktig formulering vi gjort om att kollektivtrafiken borde få styra bebyggelsen…
Tog bussen från en Sveriges först byggda dockningsterminal Kamphof. Och nu sitter jag på X2000 mellan Göteborg och Lund, och är bara lite försenade.
I morgon skall jag bara jobba till lunch, sen skall hustrun och jag åka till Köpenhamn och gå på operan och se Carmen. Skall bli kul att se hur den spektakulära byggnaden ser ut inuti…
Sen skall jag sova…
Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *