Mer diskussion är bra

Varje vecka får jag mail från ett antal personer som tipsar mej om olika saker jag kan skriva om på min blogg. Det är personer på olika statliga verk, på kommuner, på företag och helt vanliga privatpersoner. Ibland får jag mail och telefonsamtal med kommentarer som man inte vill skriva direkt på bloggen. Jag är mycket tacksam för dessa tips, och ganska ofta händer det att jag inspireras av dem. Men jag kan bara skriva om det är sådant jag har kunskap om eller erfarenhet av. Jag vill att min blogg skall ge mer insikter än åsikter.

Ibland funderar jag över varför inte fler själva vill föra diskussionen. Den bransch jag verkar i, trafik och samhällsplanering, skulle må bra av mer av öppen debatt och diskussion, för att medverka till att sättet vi pratar om dessa ämnen, diskursen, kan bli mer gemensam och att vi därmed kan förstå varandra bättre, som jag skrev om i mitt förra inlägg.

Jag undrar om det är så att det inte är tillräckligt högt i tak i våra organisationer för att man skall våga föra fram olika synpunkter? Eller om man helt enkelt inte är van att föra denna typ av diskussioner.

Mina försök att som ordförande för de 1000 medlemmarna i Trafiktekniska Föreningen, få igång diskussionen i föreningens tidskrift Reflexen, eller på LinkedIn, är hittills ganska fruktlösa. Försöket med nätverket Sustrans Sweden på nätet, för oss som jobbar med hållbara transporter, vill heller inte lyfta. Funderar på att göra ett försök med en Facebookgrupp som sista utväg.

Så fortsätt att kom med idéer och synpunkter på min blogg, och skriv gärna kommentarerna till inläggen. Delta i diskussionen om trafik- och samhällsplaneringen så vi gemensamt kan hjälpa till att form vägen mot ett mer hållbart transportsystem!

(Skrivet i planet Arlanda Skellefteå – himla trångt jämfört med tåget. Inlagt från Medlefors konferens i Skellefteå)

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
1 kommentar
  1. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Att folk inte vågar diskutera trafik kanske beror på att trafik ses som en expertfråga?

    När det gäller andra halvtekniska saker som t ex arbetslöshet och skatter så är folk inte alls lika rädda att uttala sig. Jag tycker dessutom att arbetslöshet och skatter diskuteras på ett mycket mer initierat sätt än trafikfrågor. Den som förespråkar sänkt skatt hymlar t ex inte med att det kan leda till neddragningar, och de som betonar trygghetssystem hymlar inte om att det kostar pengar.

    När det gäller trafik kan man däremot helt bortse från grundläggande fakta som att hälften av bilresorna är kortare än 5 km och att förbifartstrafiken är pytteliten. Det gäller inte bara miljöministern, det gäller de flesta på alla nivåer.

    Kanske ligger ett extra stort ansvar på tjänstemän att våga säga ifrån, och tala direkt till allmänheten?

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *