Fördubbla kollektivtrafiken – med förnuft!

Var på den regionala tankesmedjan i Malmö om fördubbling av kollektivtrafiken igår, som någon kanske såg på Twitter. Vi var 210 personer som lyssnade på en del intressanta föredrag och som dessutom diskuterade i 25 grupper hur detta skall åstadkommas.

Hockeyfrille-Per Holmgren höll ett bra föredrag om klimatförändringar, och sålde sina böcker. En tjänsteman från Näringsdepartementet redogjorde för den nya lagen om kollektivtrafik – och blev vi klokare, ja lite. Och Handelsforskaren Robin Teigland pratade om hur man kan, och bör, använda sociala medier i kollektivtrafiken. Många män över 50 satt som fågelholkar. Och på sin inledande fråga om hur många som satt och twittrade var det 3 st av 210 deltagare som räckte upp: födelsedagsbarnet Charlotte Wäreborn Schultz, VD på Svensk kollektivtrafik och initiativtagare till Fördubblingen, jag, och så en person till.

Efteråt har det dykt upp en del intressanta diskussioner om fördubblingen. Fördubbling är alltså kollektivtrafikbranschens gemensamma ansträngningar att fördubbla kollektivtrafikresandet till 2020, och marknadsandelen på sikt.
Diskussionen gäller vad värdet är att fördubbla kollektivtrafiken? Om biltrafiken fortsätter att öka proportionellt ännu mer så är målet ganska ointressant. Eller om vi lockar över cyklister och fotgängare, och på det sättet lyckas fördubbla kollektivtrafiken.
Och även målet om att på sikt (feg formulering) fördubbla marknadsandelen blir ointressant om man tar från cyklister och fotgängare.
Bara om man lyckas ta marknadsandelar från bilen, vilket är svårt med nuvarande bensinpriser och styrmedel, så blir målet om fördubbling riktigt vettigt.
Men, å andra sidan. Låt oss bejaka att branschen nu lyckats samla sej kring en gemensam satsning. Värdet av begreppet ”Fördubbling” som varumärke är nog tillräckligt stort för att vara intressant som motvikt till alla varumärken inom bilbranschen.
Fast vi måste fortsätta att påverka initiativet i riktning mot ett mätbart mål om en fördubblad marknadsandel på bilandelens bekostnad!
Men den nya lagen om kollektivtrafik kommer både hjälpa och stjälpa arbetet. Hjälpa på så sätt att man får en tydlig beställare i den nya trafikmyndigheten. Och stjälpa genom den otydlighet man kommer att skapa. Det blir t ex tillåtet för privata aktörer att köra en viss linje bara del av dagen, under högtrafik när man kan tjäna pengar. Och kravet om gemensamt betalsystem har fallit bort efter lagrådsremissen. Här finns mycket som måste ändras om målet om en fördubblad marknadsandel, på bilandelens bekostnad, skall klaras.
Och för egen del tycker jag fortfarande att allt arbete med hållbara transporter bör starta i en diskussion om hur vi bygger ett samhälle där resbehoven kan minska – och inte alltid öka.
Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
3 kommentarer
  1. Patrik Thärnå
    Patrik Thärnå says:

    Hej, vill tipsa om min nya bok ”Kolbrytarnas dilemma” om energi, klimat och politik. Innehåller bland annat en diskussion om kollektivtrafik, olika lösningsalternativ samt behov av genomtänkta politiska styrmedel.

    Svara
  2. David Larsson
    David Larsson says:

    När vi tog fram målbilden för kollektivtrafiken i Örebroregionen pratade vi om en fördubbling av andelen resor över 3 km, för att undvika konkurrens med cykel.

    Svara
  3. Ragnar Domstad
    Ragnar Domstad says:

    Var i torsdags på regionala tankesmedjan i Göteborg för fördubblingsprojektet. Det var 250 personer och vi delades in i 30 grupper. Föredraget av Robin Teigland om sociala medier pekade förhoppningsvis på att kollektivtrafikplanerarna måste tänka på hur man har kontakt med ungdomarna. Vad jag tyckte inte var alls belyst är att fyrtiotalisterna har börjat gå i pension och det är den första bilgenerationen. År 2020 och många år framöver kommer det att vara många fler äldre personer än i dag och de är ofta friskare. Men – som Christer visade på Trafiktekniska Föreningens årsdag förra månaden – de har blivit beroende av bilen sedan födseln (Christer visade en bild på en nyfödd baby och pappan stod och höll upp en bilmodell). Jag är Ambassador för ett EU-projekt med namnet AENEAS http://www.aeneas-project.eu som handlar om äldre i trafiken. När det nu är så många fler äldre än tidigare vill vi peka på att man måste påverka äldre att gå, cykla eller åka kollektivt för att äldre personer skall förbli friskare samt för att förbättra miljön.

    Skall man fördubbla trafiken tycker jag att man måste tänka igenom vilka de framtida passagerna kan tänkas vara innan man börjar tänka på en massa åtgärder. För många år sedan var jag med och tog fram en skrift med titeln ”Kollektivtrafik – för vem?”. Det gav oss en bra tankeställare inför vårt vidare arbete.

    Ragnar Domstad

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *