Amerikansk glass är gott – i USA

”- Visst kan man ha synpunkter på våra transporter. Men samtidigt måste man komma ihåg att de står för mindre än tio procent av den totala miljöpåfrestningen. Istället dominerar framställningen av råvaror och tillverkningsprocessen, säger Mats Holmgren.”

Mats Holmgren är ansvarig för teknisk information på GB – Glacebolaget, som ägs av multisen Unilever. Och diskussionen finns i dagens Sydsvenskan i en artikel som visar att alla GB.s nyheter för i är tillverkas utomlands: i Portugal, Spanien, Ungern, Tyskland och USA.

Argumentet att transporterna är en liten andel stämmer nästan alltid. Men – problemet är att det är dessa små andelar som tillsammans ger den stora mängd transporter som vi ser idag.

Unilever tillverar några få glassmodeller i varje av de 8 stora glassfabriker man har i Europa. Och numera äger man även den tidigare miljö- och socialt medvetna hippieglasses Ben & Jerrys.

-Vi vinner stordriftsfördelar och får en rationellare tillverkning genom att koncentrera produktionen. Det ger möjlighet att köra långa serier där samma glassort kan tillverkas flera evckor i sträck, säger Mats Holmgren.

Så vill du äta nya glassar i år, skippa GB:s om du vill att de skall ha rest kort väg. Välj istället Engelholmsglass, Siaglass eller Triumphglass.

Share on Pinterest
Dela med dina vänner:










Submit
2 kommentarer
  1. Anonymous
    Anonymous says:

    Hej Christer!

    Brukar med nöje läsa din blogg, initierat och välskrivet om intressanta ämnen. Tack för det!

    Problemet i såna här fall är ju den överhängande risken att man tappar helheten och istället suboptimerar. Det kanske ändå är energieffektivare och miljövänligare att samla all tillverkning vid ett fåtal ställen istället för att sprida ut tillverkningen vid ett flertal tillverkningsställen.

    Vet vi något om det i det här fallet?
    Eller utgår vi rent instinktivt ifrån att det alltid är sämre med längre transporter och allt skall vara närproducerat?

    Poängen är att det skall kosta att skita ned!

    Vi får anta och utgå ifrån att företag fattar väl underbyggda och rationella beslut och eftersom den absoluta majoriteten av världens företag skall vara vinstdrivande väger resultatet på sista raden alltid tyngst, oavsett vad man väljer att kommunicera utåt.

    Så, med en fulländad beskattning hade Unilever hittat den lösning som var mest miljövänlig och även mest lönsam.

    Gör man det idag?
    I annat fall, hur kommer vi dit?

    MVH Rikard

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Rikard, du har naturligtvis helt rätt. Det finns många fall där man fakstiskt gjort suboptimeringar på det sätt du beskriver. Men jag tror kanppast att så kan vara fallet när det gäller en produkt som glass. Vi får väl se om nån från GB dyker upp och svarar. JAg får skriva en tweet för det brukar storföretagen bevaka…

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *