I väntan på – vadå?

Känner mig som en handelsresande. En handelsresande i hållbara transportsystem. Nu är jag på väg med tåget från Lund till Falun. Reste 15.28 och skall vara framme 22.26. Föredrag i morgon för 60 planerare, politiker och andra intressenter om varför vi behöver hållbar trafik. I morgon skall jag vidare till Växjö.

På tre veckor håller jag 8 föredrag om hållbara transporter. I förra veckan om mobility management i Köpenhamn, om Bus Rapid Transit i Stockholm, och om hållbarhet på vårt kundseminarium i Stockholm. Denna vecka om hållbara transportstrategier i Falun och om framtidens kollektivtrafik i Växjö.

Nästa vecka blir det Växjö igen för att prata för klimatutmanare som försöker leva klimatsmart, och så kundseminarium i Lund om nya verktyg för att jobba med mobility management, och så i slutet av veckan till Skellefteå (det blir flyg…) för att prata kring hur man kan klara trafiken i en stad, utan att nödvändigtvis behöva bygga nya vägar.

Jag hoppas naturligtvis att alla dessa föredrag, som ofta också innehåller olika former av workshops och annan interaktion med de som kommer, skall påverka planering och beslut i en mer hållbar riktning. Fan vet.

I dagens DN läser jag att regeringen nu ger besked om att satsa 28 miljarder på Förbifart Stockholm. Och själva förbifarten kan man som bekant debattera och diskutera mycket, men det som jag främst vänder mig mot i debattartikeln är de dimridåer och den nyspråk man använder för att framställa förbifarten som bra ur alla synvinklar, även vad gäller miljö och kollektivtrafik.

Man talar om att trängseln ger problem för den trafik som passerar Stockholm, vilket i verkligheten är ca 2% av trafiken på förbifarten, enl Vägverkets egna utredningar. Man bäddar in förbifarten i ”åtgärder i hela trafiksystemet, kollektivtrafiken, vägtrafiken och järnvägstrafiken”, men pratar sen bara om de 28 miljarderna till förbifarten.

Man fluffar till det hela med att fortsätta med ”En välfungerande infrastruktur i Stockholmsregionen är med detta inte bara en förutsättning för att vardagen ska kunna fungera för alla som bor eller arbetar i och kring Stockholm. Det är också en förutsättning för att få ett fungerande nationellt trafiksystem.” Men inte betyder förbifarten något för trafiken i Skåne eller Norrland?

Förbifarten ger också förutsättningar för en väl fungerande kollektivtrafik fortsätter man, men med 28 miljarder kan man åstadkomma mycket kollektivtrafik utan att gå omvägen om ett mega-vägprojekt.

Och så fortsätter det genom hela artikeln. Satsningen på förbifarten bäddas in i fluff-fluff om kollektivtrafik, spår och miljö istället för att säga som det är: Vi vill ha förbifarten och tycker att fördelarna väger över nackdelarna.

Så oavsett om man gillar förbifarten eller ej är redovisningen inte ärlig och seriös. Om vi skall gå i riktning mot ett hållbart transportsystem måste prata om det på samma sätt – det som forskarna kallar för ”fusionera diskurserna”. Annars når vi aldrig fram.

Med denna typ av debatt blir det en ännu längre väntan på ett hållbart transportsystem för oss handelsresande. Och ibland undrar man: I väntan på vadå?

Länk: DN-debatt om Förbifarten

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
4 kommentarer
  1. helena.werre
    helena.werre says:

    Det hjälper visst alla dina föredrag, vi ute i den kommunala verksamheten är jättetacksamma för att det finns sådana som du som kan få våra politiker att lyssna. Det går kanske inte så fort som van skulle vilja alla gånger men vi tar ett litet steg i taget i rätt riktning. Du var dessutom jättebra i Falun idag.

    Svara
  2. Per Elvingson
    Per Elvingson says:

    Kan bara instämma i det Helena skriver ovan. Och inte bara politiker utan även tjänstemän kan behöva nya tankar; jag skulle nog vilja påstå att politikerna ofta är mer förändringsbenägna, proffs på att läsa av opinionen som de är. Så kämpa på, det gör skillnad!

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *