Hur bygger man en hållbar stadsdel?

På tåget mellan Mjölby och Örebro. Skall medverka på en internationell konferens där i morgon om hållbara fordonsflottor.

Idag var jag och pratade på ett seminarium i Lund om den nya stadsdelen Brunnshög, som skall bli den nya HÅLLBARA stadsdelen i Lund. Där skall nya mastodontstora forskningsanläggningarna ESS och MAX-lab ligga, och där skall bo och arbeta 40.000 människor på sikt.
Idag handlade det om hur transporterna till, från och inom området skall kunna bli hållbara. Och det är inte enkelt, området ligger intill motorvägen E22 och till Sony Ericsson som ligger intill kör de flesta bil, trots Lundalänken – en högvärdig separerad bussväg. Och det är 4-5 km till stationen, och det är en bit, även om Lundalänken förhoppningsvis får spårväg till 2014 – fan trot.
Lund funderar på att sätta målet 1/3 bil, 1/3 kollektivtrafik och 1/3 gång och cykel för Brunnshögsområdet. Och det blir nog en tuff uppgift, men ändå ett rimligt mål. Man hade räknat ut om att om alla som skall bo och arbeta i området skulle parkera var sin bil i mark-parkering, skulle hela området gå åt bara till parkering.
Men det kan gå -om man menar allvar, och följer detta övergripande mål ner i detaljplaneringen, Men sådana traditioner finns varken i Lund eller någon annan svensk stad. För samtidigt som vi sätter denna typ av mål, så fortsätter planeringen i andra delar av våra städer som vanligt. Dvs med olika projekt som genererar mer trafik. Nya avfarter läggs till på motorvägarna för att det inte skall bli köer, nya rondeller byggs av samma skäl. Och vad händer? Surprise – trafiken ökar!
Det som var kul idag var att på seminariet var det både politiker, tjänstemän och folk från företag. Och som allt oftare så var företagsfolket mer offensiva än många politiker, när det gäller miljön. Här fanns sådana exempel från IKANO, EON, PEAB mfl. Och Ideon, den Science Park som ligger på andra sidan motorvägen mot där Brunnshög skall ligga , har nyligen infört parkeringsavgifter på 375 kr/mån. Och alla gillade det naturligtvis inte. Det fanns, enligt en företagsrepresentant, ”många ingenjörer som inte bryr sig om klimatet”.
Men avgiften handlar nog inte precis om klimatet, utan om det faktum att det är så fullt med bilar att de helt enkelt inte får plats.
Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
2 kommentarer
  1. Anonymous
    Anonymous says:

    Hej! Tänkte bara på att det är bra att få till bilpooler, men det kanske är svårt med tanke på att det inte kommer vara ett bostadsområde? Annars är det ju viktigt med bra platser för cykelställ, där det alltid finns plats och människor omkring.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *