Köpcentrum som går som tåget

I Sverige ligger nästan alla stora shoppingcentra i kanten på, eller utanför, städerna. Det är här man hittar de riktigt lönsamma affärerna.

I Schweiz ligger de mest lönsamma köpcentrumen – i järnvägsstationer. Där passerar stora mängder av människor och där vill handeln vara.

Allra bäst går affärerna i RailCity i Bern, i stationen, som har en omsättning på ca 210 000 SEK/ kvm. RailCity i Bern följs av ShopVille-RailCity i Zürich, även detta en del av stationen med en omsättning på 180 000 SEK/kvm. På tredje plats följer sedan AirportShopping i Zürich 140 000 SEK/kvm. Även detta shoppingcentrum nås mycket enkelt med tåg, buss och spårvagn. Slutligen på fjärde plats följer RailCity i Basel 120 000 SEK/kvm.

Enligt HUI, Handelns utredningsinstitut ligger den genomsnittliga omsättningen i ett svenskt köpcentrum på 41000 SEK/kvm. De riktiga topparna i Sverige ligger en bit över 50.000 SEK/kvm. Enstaka butiker kan nå betydligt högre.

I Schweiz satsar man på tåget. Om en väg mellan två orter byggs ut, eller förbättras, ges järnvägen mellan dessa orter också en förbättring, för att inte konkurrensförhållandet skall ändras till tågets nackdel.

Man underhåller också järnvägen så att tågen går, oavsett om det snöar. Det finns kvar bemanning även på små järnvägsstationer uppe i Alperna. Personal som kan rensa en växel om det skulle behövas.

Då blir det naturligt att det är kring stationerna det går att tjäna pengar på handel. Inte på en åker utanför staden.

(Tips från Stephan Bösch på Trivector, vår schweiziske kulturgeograf.)

Länk:
Artikeln i Basler Zeitung
Railcity i Schweiz

Share on Pinterest
Dela med dina vänner:










Submit
5 kommentarer
  1. Daniel
    Daniel says:

    En orsak till den höga omsättningen är säkert att konkurrensen har väldigt begränsade öppettider. Vanliga butiker har öppet till klockan 6 (eller 8? minns inte riktigt) på vardagar och stängt på Söndagar. Butiker som ”servar resande”, som på en järnvägsstation kan ha öppet i princip jämt.

    Trots det förstår jag inte att kommuner och Jernhusen i Sverige betraktar stationer och hållplatser som en belastning. Väntsalar hålls öppna så kort tid som möjligt, kommuner vill flytta ut järnvägen till en åker etc.

    Man borde ju naturligtvis göra som i Schweiz där man ser järnvägsstationen som ett samhälles centralpunkt. I större städer är det runt järnvägsstationen som exploateringsgraden är högst, tätt med bostäder, butiker, kontor och annat. I mindre byar är järnvägsstationen ibland den enda centrumbildningen med t.ex polisstationen, och byns enda hotell och restaurang intill.

    När man planerar på det sättet kommer fler att ta tåget eller annan kollektivtrafik eftersom all service och många bostäder enklast kan nås med tåget. Det kommer naturligtvis att ta ett tag innan det ser ut så överallt i Sverige men kommunerna bör i sin planering aktivt verka för centrumbildning i anslutning till stationen/resecentrum. Det låter ju självklart men man ser ju så många exempel där man gör precis tvärtom..

    Svara
  2. Anonymous
    Anonymous says:

    Intressant inlägg!

    (Men fixa gärna felstavningar och särstavningar ”…en åker utan för staden.” – påminner om brun hårig sjuk sköterska…!)

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *