Idag är det lättast att köra bil

Har just pulsat till Trivector genom 30-40 cm snö. Några gångbanor plogade, men minst hälften av min kilometer hit var inte det. På några ställen hade snön från plogbilen på körbanan slängt upp ytterligare ett par decimeter snö. Och cykelbanan längs min promenadväg är fylld med snö från bilkörfälten.

För bilkörbanan är fin. Trots att jag tror att Lund fortfarande har en policy om att cykelvägar skall prioriteras så är det inte så det ser ut.

Och många tåg är inställda, för att växlarna är frusna. Och det betyder på de små enkelspåriga banorna att man får svårare att få till tågmöten. Och för de som åker buss är många busshållplatser fyllda med snövallar.

Men bilkörbanorna är fina. I alla fall så rullar bilarna fint…

Budskap: Idag borde du tagit bilen. Fattar du inte att vi har nog med att röja upp snön på vägbanan? Du begriper väl att fotgängare och cyklister bara ställer till det!

PS Jo jag vet att det inte varit ett sådant här snöoväder de senaste 10 åren, och att vi inte är vana. Att det tar tid osv är inte problemet. Det är den ensidiga prioriteringen som finns i våra huvuden. DS

Share on Pinterest
Dela med dina vänner:










Submit
11 kommentarer
  1. Ivan L
    Ivan L says:

    Håller helt med dig, både metoder och prioriteringar kan ifrågasättas. Som cyklist kan man övervinna ganska besvärliga hinder med robusta, vinteranpassade däck. Som fotgängare är det svårare, allrahelst med barnvagn. Äldre med rollator vågar man knappt tänka sig.
    Här i Göteborg fungerar det bättre, det verkar som om väghållningspolicyn efterlevs.
    http://cykelidag.se/2010/02/02/snokonomi/

    Svara
  2. Helena Werre
    Helena Werre says:

    Du kan skick upp dem till Gävle på ett studiebesök. Senast igår fick vi beröm för att det trots all snö som har kommit fortfarande går att cykla året om. Oftast är cykelbanorna plogade före vägen (visst problem uppstår då ibland där vi har blandtrafik)och den jag pratade med sa att endast en gång hade hon varit tvungen att dra cykeln i vinter, men då hade det också snöat hela dagen.

    Svara
  3. Jerker
    Jerker says:

    Bra inlägg! Det är inte en, två, tre gånger som jag denna vinter svurit på väg till dagis över drivor och modd som ingen vill befatta sig med.

    Snön tvingar upp de verkliga prioriteringarna till ytan. I Stockholmsstadsdelen Bromma där jag själv bor är för tillfället skidor det enda transportslag som möjligen är ett värdigt alternativ till bil…

    Svara
  4. Curt L S
    Curt L S says:

    Det gröna, hållbara fungerar dåligt under den vita säsongen. Då är det vanligtvis kallt och snörikt, åtminstone i landets norra del. Jobbigt att pulsa i snön till busshållplatsen, kyligt att stå och vänta på bussen, svårt att åka cykel (nästan livsfarligt!).
    Då kan det vara bekvämt att kunna sätta sig i Bilen. Bilen som värmts upp med tillskottsel från brunkol och olja. Den något kalla bilmotorn som kräver extra fossilt bränsle för drift i kylan.
    Detta är verkligheten alla år i halva landet!
    Kanske förhållandena denna vinter skapar insikt i den andra halvan?

    Svara
  5. Lennart
    Lennart says:

    Jag håller inte med om att det fungerar bättre i Göteborg. Här i stadsdelen Kungsladugård är gångbanorna sedan någon vecka belagda med ett par cm saltblandad snömodd ovanpå ren blankis. Med andra ord – livsfarligt för gångtrafikanerna.

    Svara
  6. Ivan L
    Ivan L says:

    Lennart, uppenbarligen skiljer väghållningen en hel del mellan stadsdelarna. Man kan rapportera bristfällig snöröjning till Göteborgs stad.

    Svara
  7. Anonymous
    Anonymous says:

    Att cykla på vintern är inga problem. Självfallet ska man ha dubbdäck på cykeln, och lika självfallet måste man anpassa sin klädsel till temperatur, vind och nederbörd. Men om man inte ska cykla väldigt långt (mer än 20-25 km)går det rätt bra med normala vinterkläder. Varma vantar är nödvändiga!

    Ned till -10 grader Celsius fungerar detta utmärkt. Fryser gör man inte, problemet är snarare att undvika att svettas. Nu har det varit runt minus 20 några dagar här i Sundsvall, och då blir det rätt kallt om fingrarna, trots varma tumhandskar.

    Kalla vinterdagar är ändå bättre än regniga vår- och höstdagar. När det är strax över noll, regnar och är motvind krävs det speciell utrustning om man ska cykla mer än någon halvmil. Regnställ, vattentäta överdrag över skorna och neoprenvantar gör det dock relativt uthärdligt att cykla även under usla omständigheter.

    Belöningen kommer under senvåren, när cykelbanan är nysopad, man har bytt de tröga dubbdäcken mot lättrullande slicks och den trägna vintercyklingen gör att konditionen är på topp. Den som börjar cykla först när snön är borta får vårkänslan grumlad av att det är så jobbigt att cykla de första veckorna.

    Björn Abelsson

    Svara
  8. Anonymous
    Anonymous says:

    Helena! Kan du inte skicka er vintervägspolicy för gång- och cykelbanor till mig så får vi försöka införa något liknande även i Sundsvall? För alltför ofta har man i vinter varit tvungen att gå och cykla i körbanan därför att gång- och cykelbanan varit full med snö.

    Björn Abelsson
    Stadsbyggnadskontoret
    851 85 Sundsvall
    bjorn.abelsson@sundsvall.se

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *