Visionslöst Transportforum dag 1

Första dagen på Transportforum. Först i plenum med en osedvanligt? oengagerad, innantilläsande och tråkig Åsa Torstensson. Valtal? Sen ett långt sjok med ett projekt som IVA, Ingenjörsvetenskapsakademin, driver och som heter ”Transport 2030.” Trevliga personer från olika arbetsgrupper beskrev nån sorts läge 2030. Kort sammanfattning: Allt blir som nu fast mer och bättre. Trafiken har ökat med 50%, men utsläppen minskat med massor. Allt har blivit så effektivt och fint eftersom ju oljan är dyr. Kollektivtrafiken har ökat med 100% i marknadsandel. Och så levde de alla lyckliga i resten av sina liv.

Inte särskilt visionärt fast konferenciern Erix Blix försökte lyfta det hela, liksom Stockholms improvisationsteater (som var enda behållningen av förmiddagen.

En ljusglimt skymtade jag dock. Någon talade om vikten av evidensbaserade beslut. Shit hur skall det då gå för Carlgren. Då kan han inte säga ”jag delar inte den uppfattningen” om forskningsresultaten längre. Då får han mer säga som det är: Vi skiter i dem.

Resten av dagen lyssnade jag på många olika föredrag. Till exempel Ulf Perbo från Bil Sweden som propagerade för att alla samhällssektorer skall ha samma pris på koldioxidutsläpp. Dvs biltrafiken mindre och flyget, industrin etc mer. Och att en slutsats är att det då aldrig blr några snabbtåg. Som jag tidigare påpekat – snabbtågsinvestering handlar inte bara om klimatdiskussion.

Sen lyssnade jag på flera föredrag om alika saker: om hur resenärer ser på tågförseningar (de gillar dem inte och det påverkar SJ:s varumärke – förvånad?), om hur vi bör bygga våra städer (tätt utan skyskrapor), om hur spårvägen kan bli ett alternativ i flera svenska städer (bara man får fram pengarna) om spårväg vs spårtaxi i Uppsala (spårtaxi vill planeringsdirektören ha, vi har gjort utredningen).

Resten av tiden minglade jag runt i korridorerna. Det var mest givande. Tycker att man hört allt förut. Man börjar kanske bli för gammal…..

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
4 kommentarer
  1. Erik Sandblom
    Erik Sandblom says:

    Det är inte du som är för gammal, det är alla andra som är för gamla!

    Beträffande Torstensson så tror jag hon är rätt klipsk faktiskt. Det verkar bara inte så, eftersom hon är regeringens språkrör :p

    Svara
  2. FVHC
    FVHC says:

    Spårväg är inget alternativ i stadsmiljö.

    Det är bara att se på Göteborg.
    773 olyckor.
    Så många materiella skador och personskador inträffade på Göteborgs Spårvägar 2007.

    ”I jämförelse med järnvägsdrift och tunnelbanedrift är spårvägsdrift behäftad med högre risker, baserat på alla avlidna och allvarligt skadade i relation till det transportarbete som utförs. Det hänger samman med
    att spårvägarna delvis delar utrymme med vägtrafiken. Av de tre trafikslagen på bana är det också spårvägarna som har högst risker för resenärerna.”*

    * 2008:26 Sika statistik

    Svara
  3. itwiz25
    itwiz25 says:

    Hur långt har utvecklingen med MAGLEV-tåg (och liknande) kommit? Skulle det långsiktigt vara lönsamt att satsa på ett system med säg två linjer i t ex en stad som Halmstad med 100 000 invånare?

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *