Ohållbara tågsystem

På väg hem från Stockholm igen – på en måndag. Har intervjuat för ev anställning – och det kändes bra. Och haft möte med SL – och det kändes också mycket bra.

Nu är tåget minst 60 minuter försenat. Jag tror att det började med enspårsdrift redan innan Södertälje, och sen en gång till på grund av ett tåg som gått sönder.

Sen gick detta tåg i sönder, och vi kör nu med bara en motor. I Norrköping fick lokföraren backa tillbaka till stationen för att ta sats upp för backen söder om stationen, det var ju gudbevars löv på spåren.

Om vi skall kunna uppnå ett fördubblat resande med kollektivtrafiken är det första kravet att man håller tiderna. Så mycket strul som det är nu för tiden är INTE acceptabelt. Om dagens bilar skulle haft så mycket fel skulle de varit tillbaka på 30-talsnivå.

Jag tror vi måste ställa mycket högre krav på utförarna – och då menar jag både de som äger och kör tågen, och de som bygger och underhåller infrastrukturen. Som det nu är kostar det ingenting att vara en timme sen. Vi måste helt enkelt skapa en kultur där det aldrig händer. Om man åkt tåg i Schweiz vet man att man alltid är i tid. I Sverige har vi nu en kultur där alla är överraskade om man är i tid.

Och detta är inte så konstigt när tågen är utslitna, och aldrig varit bra med sin tiltfunktion. Datorerna i loket är från tidigt 80-tal. Banan är bitvis så ojämn attr jag inte fattar att tågpersonalens fack protesterar.

Om man åker tåg i Tyskland, Schweiz, Japan, Australien, Spanien så går det jämt oh fint. Inte som här där man blandar ihop tågen på Gröna Lund med tågen på stambanan.

Vi behöver en kriskommission som tar itu med dessa problem.

(Var och tittade på en övernattningslägenhet idag. Skulle kunna minska min irritation övver förseningarna…)

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
7 kommentarer
  1. Robert Sjunnesson, el-teletekniker
    Robert Sjunnesson, el-teletekniker says:

    Kan bara hålla med. Det är misär att åka med svenska tåg och även danska tåg i Sverige. Jag åker ofta med Öresundstågen här på västkusten. De går mellan Köpenhamn och Göteborg.

    Vagnarna var bra för några år sedan, men nu är dom snart lika nerkörda och i behov av underhåll som våra X2000. Jag hade med min grabb på en tur till Göteborg. Det är så man nästan skäms. Alla toaletterna var ur funktion och vagnarna skakade periodvis så man lätt blev åksjuk. Ja, just det, så var det ju en timme försenat också. Signalfel. Har vi hört det tidigare?

    Svara
  2. Jakob Hammarbäck
    Jakob Hammarbäck says:

    Jag var igår ute och inventerade pendlarparkeringar i små orter. Sådana där allmänheten kan lämna sin bil för att ta bussen/tåget för vidare resa.

    Hur ser beläggningen ut? Oftast grus, lera eller jord. Stora potthål, djupa vattenpölar.

    Finns anslutande gångbana? Ofta en liten halkig stig, ner genom ett dike. Där finns möjligtvis en liten spång eller en trasig lastpall. I bästa fall en smal remsa längs med 70-vägen att gå på…

    Finns cykelställ, belysning, vindskydd? Nej, Nej, Nej, om de finns är de trasiga.

    Denna gång tittade vi inte efter laddstolpar (elbilar), Trafikinformation (ITS) eller vilka målgrupper som använder pendlarparkeringarna.

    Hur i hela friden skall man få folk att välja ett lite krångligare alternativ när det är lera, blåsigt och allmänt tråkigt vid hållplatserna? Har inte trafikbolagen åkt med sina egna tåg eller bussar? Varje styrelseledamot borde åka minst åtta resor varje månad!

    Svara
  3. Karolina
    Karolina says:

    Instämmer helt och hållet. Har också upplevt förseningar, skakiga och åksjukealstrande tåg, trasiga toaletter…
    Var på ett seminarium häromdagen och kommentaren från en föreläsare som kom lite sent var ”jag åkte ju tåg” varpå alla skrattade, men hur kul är det egentligen?
    Ett uppror/upprop är nog inte fel. Jag är gärna med!

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *