Champagne och olja

Hemma igen efter 2 dagar i Belgien. Först ett förmöte i Leuven, med trevlig middag på kvällen. Sedan igår revision av vårt EU projekt MAX i Bryssel på DGTREN på kommissionen. Båda gick mycket bra. Revisorerna, professorerna Roberto Bonnetti och Andy Nash, var mycket nöjda och imponerade över resultet av detta 50 miljonersprojekt. Och det har fungerat mycket bra med alla 25 partners, förutom ett grekiskt universitet som bara kvitterat ut pengar utan att göra något vettigt…

Förutom ett stort antal forskningsrapporter och artiklar, finns nu sju stycken verktyg som man kan använda när man jobbar med mobility management, som handlar om att påverka beteende mot ett mer hållbart resande. Den som vill veta mer tittar här.

Efteråt firade vi med champagne på en bar, köpte belgisk choklad och åkte hem igen.

I torsdags kväll vid middagen på en trevlig restaurang i den trevliga staden Leuven diskuterade vi bland mycket annat peak oil, och de flesta tycktes börja inse att energifrågan är ett lika stort problem som klimatfrågan, kanske större.

Vi diskuterade bl a artikeln i Guardian som jag kommenterade i mitt förra blogginlägg. Nu har Colin Campbell, den gamle oljemannen som startade ASPO (Assosiation for Study of Peak Oil, ledd av Kjell Aleklett) skrivit en kommentar som finns publicerad på ASPO:s webbplats. För den som vill ha en snabbild över peak oil, och hur rapporteringen om kvarvarande olja går till, är dessa två A4-sidor en mycket välinvesterad stund.

Länkar:

Campbells kommentar

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
1 kommentar
  1. cykelidag
    cykelidag says:

    Grattis till ett lyckat projekt! Skönt att det är fler som får upp ögonen för oljetoppen och dess konsekvenser. Kanske finner du mitt inlägg i frågan intressant.

    Åtgärderna för att parera oljetoppen är i hög grad kongruenta med klimatåtgärdera, men fokuserar mycket mer på att använda mindre energi och resurser. Viktigt också att vi undviker att bygga in oss i mer fossilberoende på grund av alltför brådstörtade omställningsprojekt.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *