Tunnelseende

Så var det klart att vi skall bygga en tunnel för 28 miljarder. Förbifart Stockholm heter den, fast trafiken på den knappast far förbi. Istället ackumulerars den och nyskapas. Och vi fortsätter färden in i ett allt mer ohållbart transportsystem. Rakt in i en tunnel lika lång som Öresundsbron.

”All civilization will pass away not from sudden cataclysm like a nuclear war, but from gradual suffocation in its own wastes”.

Prof Neiburger, citerad i Staffan Burenstam Linders ”Den rastlösa välfärdsmänniskan” från 1969.

Länkar:
DN om beslutet
Kommentar på DN Kultur (nytillagt 7/9)
Mina ca 20 tidigare inlägg i ärendet hittar du genom att skriva ”Förbifart Stockholm” i sökrutan uppe till vänster.

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
4 kommentarer
  1. bjorn.abelsson
    bjorn.abelsson says:

    Ideologisk frasering
    Men nog får man väl säga att Vägverket lyckats bra i sin marknadsföring sedan man döpt om den gamla Yttre Tvärleden/Kungshattsleden/Västerleden till ”Förbifart Stockholm”. Detta trots att mikndre än 10 procent av trafiken är förbifartstrafik. Trängselskatt på Essingeleden skulle ge större minskning av trafiken i centrala Stockholm än vad Västerleden ger.

    Det den nya trafikleden ger, däremot, är en regional utjämning så att de som bor i söder får ökad tillgänglighet till arbetsplatserna i norr. Regionförstoring alltså. Men om det är värt 28 Gkr och ökad klimatpåverkan kan man ju ifrågasätta.

    Björn Abelsson

    Svara
  2. Campagnolo
    Campagnolo says:

    Ja, vad skall man säga, det beslutas att byggas en ”förbifart” som då den är klar kommer att ligga i de inre delarna av Stockholm. Var tog visionerna vägen(!), förbifarten skulle väl ändå gå som en yttre ringled? Och när man bygger den, varför drar man inte spår parallellt för t.ex. pendeltåg eller snabbspårväg?

    Svara
  3. Roger Hellström
    Roger Hellström says:

    Om det ska kallas Förbifart Stockholm så skulle den gått ut redan vid Södertälje och ut över mälaröarna. Nu blir det idiotiskt att alla måste ända in till Skärholmen innan ”förbifarten” börjar.

    Svara
  4. Anonymous
    Anonymous says:

    Björn, det kommer att vara trängselavgifter på alla överfarter över Mälaren enligt Vägverket. För vem ökar tillgängligheten? För de som har råd. Och för investeringarna i de goda alternativen för dem som inte har råd, saknas det pengar.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *