Inställd avgång..

Idag skriver oppositionen plus en SEKO-man (vad skulle han där att göra?) på DN debatt att man tänker riva upp avregleringen om man vinner valet. Och visst har de rätt. Som alla som följer den här bloggen vet har jag flera gånger skrivit om detta och använt i princip samma argument som man gör i artikeln – förutom att jag brukar tillägga att jag tror på konkurrens och avreglering som princip. Läser oppositionen min blogg?

Så här skrev jag i april:

”Naturligtvis borde man börjat med problemet – vi behöver få fler att åka kollektivt. Vad finns då för lösningar? Om man då kommit fram till att en av de erkänt mest effektiva lösningarna är avregleing, så hade jag definitivt varit med på tåget! Tyvärr visar varken erfarenhet eller forskning att så är fallet.

Men det system vi har idag är heller inte helt optimalt utan skulle behöva kompletteras med tydligare styrning av SJ, som idag också agerar som monopolist. Jag har inget alls emot avreglering – konkurrens ger ofta bättre och billigare produkter. MEN det fungerar förmodligen dåligt när vi redan idag har kapacitetsbrist på spåren. Att som Åsa Torstensson (nån som minns henne?) hänvisa till flygets utveckling är knappast relevant?

Det kommer att bli slagsmål om de attraktiva tåglägena, som då auktioneras ut och därmed blir dyra. Dessa dyra åtråvärda tåglägen kommer att plockas som russin av antingen multisar som Veolia, eller av statsunderstödda bolag som DB eller NSB. För att ta igen dessa kostnader finns risk för prishöjningar. Och vinsterna går in i tyska regionaltågsutvecklingen …..Kanske kommer våra biljettpengar gå till utveckling av järnvägen i Norge och Tyskland istället för Sverige?”

Flera forskare har på senare tid påpekat att när det gäller hållbarhetsfrågor borde politikerna lyssna mer på vad vetenskapen säger. Och hade man gjort det hade man kommit fram till att det varken finns vetenskapliga eller praktiska bevis för att avreglering av kollektivtrafik ger ökat resande, eller bättre trafik.

Länk:
DN Debatt

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
2 kommentarer
  1. Staffan S
    Staffan S says:

    Det är svårt för mina barn att fatta att när jag var liten fanns bara SJ som körde tågen och skötte spåren. Man klagade, så klart, men SJs möjligheter att skylla ifrån sig hade inte de kreativa dimensioner vi ser idag. Tabellerna hängde ihop (hjälpligt), och SJ körde till och med bussar. Min son fick krupp när han förstod att tågen är bara början, snart ska varenda bussavgång mellan vartenda samhälle i vartenda län bli en egen intäkts- och kostnadsenhet med fri konkurrens och egna tidtabeller. Vi diskuterade detta på en vandring mellan Skånetrafikens och SJs biljettkontor i Lund, då vi förgäves försökte köpa en sammanhängande tågbiljett mellan Lund och Kalmar.

    Svara
  2. Christer Ljungberg
    Christer Ljungberg says:

    Mmmmm, jag vet…. Låt oss bara hoppas att EU-ordförandeskapet, och det kommande valet, gör att att man inte hinner/vill införa tokerierna för den övriga kollektivtrafiken….

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *