I Danmark regerar männen

Har varit i Köpenhamn idag och föreläst på en konferens om mobility management, och varför vi i Sverige har lyckats så väl med införandet av denna metod. Mobility Management betyder att man påverkar resan innan den har börjat, genom olika metoder för att påverka beteendet. Vi på Trivector var de första att införa detta i Sverige från 1996 och framåt. Sedan dess tillhör mobility management gängse metoder för att arbeta med ett hållbart transportsystem i alla större kommuner i Sverige. Det finns säkert 100 personer i Sverige idag som har som yrke att jobba med mobility management.

Det handlar om metoder som bygger på information, kommunikation, organisation och samordning. Det kan vara kampanjer, gröna resplaner i företag, direktbearbetning med dörrknackning, bilpooler, hälsocyklister etc.

I Danmark finns ganska lite av detta. Mobility Management är inte precis standard när det gäller åtgärder för ett hållbart transportsystem. När den europeiska konferensen ECOMM går av stapeln varje år kommer en eller två danskar. Från Sverige kommer 25 personer.

Överhuvudtaget ligger danskarna långt efter oss i Sverige med att försöka skapa hållbara lösningar i trafiken. Konstigt för ett land som är cykellandet nummer ett jämte Holland.

När jag tittade ut över församlingen som lyssnade idag fick jag en del av förklaringen: bara kanske 10-15% kvinnor. En motsvarande svensk konferens hade haft nästan jämn könsfördelning.

När jag stod och väntade på tåget på Österport station, varifrån jag kunde åka direkt till Lund, så jag reklam på ett av tågen, som förklarade en del. Det handlade om att man den 7 juni röstat om kvinnlig tronföljd. Som det varit tidigare kunde en kvinna blir regent bara om det inte funnits prinsar…..

(Som läsare av denna blogg vet tycker jag man skall avskaffa hela klabbet med prinsar, prinsessor och grodor. Men det är en annan sak.)

PS. Lite stolt idag. Klarade både skepparexamen och VHF-radio-prov igår. Länge sen man gjorde ett prov…DS

Share on Pinterest
There are no images.
Dela med dina vänner:










Submit
3 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *